A ArneTW skrev:
Och efter 10år? preskriberas skulden.

/ATW
Räcker med en påminnelse så lever skulden vidare.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
B
V vela skrev:
Jag och min bror kommer att ärva en fastighet av våra föräldrar om några år.
Fastigheten ligger centralt i ett samhälle och består av 2 bostadshus, ett av husen hyr min bror för 7500kr/mån, där bedriver han en affär i bottenvåningen som han tog över av vår far för 10 år sedan. På övervåningen bor min bror och hans familj under sommaren (Sommarort).
Våra föräldrar som är 80+ bor i huset bredvid (samma fastighet). Vi vill alla göra upp om arvet innan våra föräldrar blir för gamla. Min bror vill köpa ut mig, vi har värderat fastigheten till 11 miljoner. Mina föräldrar vill bo kvar i huset bredvid så länge dom kan.
Tyvärr har inte min bror råd att köpa ut mig för 5,5 miljoner. Vår far föreslog att han kunde skänka 1 miljon till oss var men min bror har fortfarande inte råd då han lever ganska högt.
Min bror menar att han helt enkelt inte har råd att lägga pengar på ett hus som han inte kan förvärva till 100 (föräldrarna bor kvar),
Hans förslag är att han betalar 1/2 priset vid ett eventuellt köp och resterande vid 100% övertagande. Man skriver tydligen en revers, skuldebrev som faller ut den dagen han får tillträde till båda husen. Vad jag förstår ska min bror betala mindre än 5,5 miljoner då skatten ska räknas bort, Det här känns väldigt svårt att få rättvist, finns det någon som har förslag på en lösning?
En fastighet, 2 hus, 2 syskon som är överens om att ett syskon blir utköpt.
Föräldrar som vill bo kvar i ett av husen, 2 miljoner i gåva, skatt, hur räknar man ut skatt på ett hus som min far ärvt en gång i tiden?
Det känns som jag har mest att förlora då hälften av mina pengar är låsta i fastigheten under flera år.
Hjälp! Hur gör man?
Men föräldrarna får ju betala hyra...
 
Om man inte har råd att lösa det här innan föräldrarna är borta så får man helt enkelt vänta. Dina föräldrar verkar ju i alla fall ha råd att betala för underhåll och skötsel, så det är väl ingen större fara. Den dagen de inte längre klarar av att bo där så får du ställa syskon inför att antingen lösa ut dig, eller så sätter man ut fastigheten på marknaden.

Det är generellt ganska tufft för de flesta att lösa in fastigheter för så stora pengar som det handlar om här. Och föräldrarna kan ju leva 10-15-20 år till och vill ha någonstans att bo.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V vela skrev:
Vi vill alla göra upp om arvet innan våra föräldrar blir för gamla.
Tycker ingången till problemställningen är konstig. Om det vore ett hus som inte sköttes för föräldrarna inte hade råd, flyttat till hem, eller tappat kapacitet pga. demens vore väl en sak.
Men nu avser de bo kvar i huset för överskådlig framtid, har gott om pengar. Och får dessutom inkomster av fastigheten.

Tycker det mer verkar handla om att din bror vill förbättra sin egen situation och inte är nöjd med att gratis-hyra? Så då ska istället föräldrarna börja hyra (icke-gratis?)
Och du ska låna ut ditt "arv" till honom? (med eller utan pantbrev i fastigheten?)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M
Om fadern ärvt huset kanske anskaffningsvärdet är 0kr. Då blir värdet av fastigheten vid en försäljning 8,6m, således är respektive arvslott värd 4,3m. Dina föräldrar kan ge huset i gåva till din bror mot att han belånar huset till 40% som du får, dvs. 4,3m. Då blir det mest rättvisa eftersom din lott är skattad och din bror skjuter sin skatt på framtiden, men nuvärdet blir samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.