Absolut! Kapa röret. Men slipa med slipband så kopparn blir blank och ren innan, det får inte finnas repor i rörets längdriktning. På med ballofix eller annat märke för avstängning.
 
  • Gilla
Köttnylle
  • Laddar…

Bästa svaret

@Köttnylle
Polygrip, rörtång, (skiftnyckel) är ”förbjudna”, dessa gör att muttrar mm lätt blir runda/ovala genom att man trycker för hårt för att få grepp.
Använd fasta nycklar helst en ringnyckel som är öppen så mycket att det går att trä den över röret för att sedan skjuta den på kopplingen.
https://www.swedol.se/ppen-ringnyckel-ampropg-1000538.html


- kolla dimensionen på prisolrören, på vänstra kopplingen ser man att det står ”17” så det är nog 17mm rör,
- köp rätt storlek på avstängningsventiler/”ballofixer”, glöm ej stödhylsorna,
- ”putsa av” rören så att det inte finns något ärg på en sträcka av ca 2cm, går att använda Svinto som man snurrar runt röret, aldrig längs med röret,
- kapa rören så att så mycket av avputsade rören blir kvar
- i med stödhylsorna, på med avstängningsventilerna
- dit med blandaren

Tänk på att aldrig ha en plantätning mot en ände som ska ha klämring, plantätningen riskerar att skäras sönder.
Tänk på att aldrig använda gängtejp på klämringskoppling.
 
  • Gilla
Köttnylle
  • Laddar…
Och om man har lite gängpasta på gängorna. Då snurrar mutter lätt och du får rätt åtdragningsmoment sedan med nyckel.
 
  • Gilla
Köttnylle
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
på vänstra kopplingen ser man att det står ”17” så det är nog 17mm rör,
Har aldrig funnits 17 mm prisolrör.
Är antingen 15 mm eller 12 mm.
 
Tack alla för hjälp och tips!
Har varit och införskaffat lite mer verktyg till samlingen, och några "ballofixer"!
Märkte dock när jag kom hem att någon roat sig med att flyttat runt artikelnummren på dessa så fått med en 1/2 istället för två 3/8... :mad: som tur var hade jag inte kapat rören ännu!
Får göra nya försök imorgon och ta med skjutmåtet till affären!

Det är 12mm rör! :)
 
Ser ut som en baggis att lossa den kopplingen. Två skiftnycklar eller fasta nycklar löser det. Kolla så det sitter stödhylsor i prisolrören, om inte så kapa bort de gamla muttrarna och stoppa i hylsor.
Ska du använda de gamla muttrarna så ska kopplingen vara av fabrikat Vatette.
 
Staffans2000
A AndersS skrev:
Och om man har lite gängpasta på gängorna. Då snurrar mutter lätt och du får rätt åtdragningsmoment sedan med nyckel.
Vad är det du säger?
Lättsnurrande muttrar ger rätt åtdragningsmoment?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad är det du säger?
Lättsnurrande muttrar ger rätt åtdragningsmoment?
Nej, men du ska i de flesta fall dra muttrar med fingrarna tills det tar stopp, sedan drar du dem med nyckel enligt tillverkarens anvisning. Om det det kärvar lite, vilket det kan göra, så kanske du inte drar dem tillräckligt med fingrarna och utifrån det inte får tillräckligt åtdragning med nyckel. Var en VVS-are som gav det tipset. Rätt eller fel, men jag tillämpar det som amatör där de erfarna kanske har momentet i armen.
 
Kapa röret till blandaren. Sen tar du ringnyckel och skruvar. Kommer funka fint.
 
Staffans2000
A AndersS skrev:
Nej, men du ska i de flesta fall dra muttrar med fingrarna tills det tar stopp, sedan drar du dem med nyckel enligt tillverkarens anvisning. Om det det kärvar lite, vilket det kan göra, så kanske du inte drar dem tillräckligt med fingrarna och utifrån det inte får tillräckligt åtdragning med nyckel. Var en VVS-are som gav det tipset. Rätt eller fel, men jag tillämpar det som amatör där de erfarna kanske har momentet i armen.
Aha! Det förklarar saken.
Jo. Momentet sätter sig i armarna. Det är som med allt annat, har man känslan för det man pillar med lär man sig ganska fort. Själv drar jag de med fingrarna, och kärvar det lite,vickar jag på kopplingen, så går det lätt igen.
TS. Kapa Prisolrören några cm. Under kopplingarna. Grada av ändarna både in och utvändigt, i med stödhylsor, på med valfri koppling. Först skall du naturligtvis se så att den nye blandarens rör är tillräckligt långa.
Dina rör och kopplingar ser ut att vara från sent sjuttiotal.
 
  • Gilla
Köttnylle
  • Laddar…
Ta gärna och montera en/två klammer under kopplingarna så att rören sitter fast mot väggen.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.