Det är många små och stora saker som skall fixas hemma och ofta faller något mellan stolarna och det blir gnissel. I många verksamheter , ofta runt IT men säker andra också, har man ärendehanteringssystem där man skapar "tickets" för saker som skall göras eller fel som skall fixas. jag tänker på Bugzilla, jira, redmine mfl.

Jag skulle prova något i den stilen fast enklare hemma. Webbaserat och väldigt gärna med en app.

Någon som kör så här? Vad använder ni?
 
Trello? Har dock ej lyckats helt, men verkar ha rätt komplexitet.
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Trello skulle kunna funka men det är ju inte riktigt tänkt som ett system för att hantera "tickets". I så fall är Fogcreeks produkt Fogbugz oändligt mycket bättre. Hur som helst, Bugzilla är ju en övervintrad klassiker för att hantera den här typen av ärenden. Personligen tycker jag en whiteboard eller en textfil fungerar utmärkt. Har man stora ytor är postitlappar fint då det blir så symboliskt när något stryks.
 
Jag kör med en enkel Excelfil med ett årsschema ute till höger. På så sätt kan jag enkelt planera in årets "to-do" och få en överblick över vad som mer ska ske under året och se om jag hinner med det under den perioden. Vissa grannar skrattar åt mig, men jag får saker gjort i alla fall och deras hus förblir omålade! ;-)

Untitled.png
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Tasks på Android, gamla Astrid.
 
Har kört post-it varianten men jag vill gärna ha något app-igt. Om man står på byggvaruhuset vill jag kunna ta upp tasklistan och se om det behövs handlas något. Helst skall en task kunna vara parkerad i "väntar på inköp" osv.
 
Kanske inte ett fullfjädrat ärendehanteringssystem men http://gotasksapp.com/ har appar för Android och iPhone. Med dessa kan man nyttja Google Tasks synkat mellan datorer, telefoner och plattor.
 
Om du kör Android så kolla på Google Keep. Där kan du få en påminnelse om en uppgift baserat på tid eller på var du befinner dig geografiskt.

Brukar skriva in småsaker som ska handlas och när man är i närheten av bygghandeln så plingar telefonen till!
 
Tyvärr kan man inte dela alls med keep, strikt enanvändare.
 
Jag har två googlekonton i min telefon och likaså min sambo. I Keep väljer man sedan vilket konto man vill använda och således har jag ett eget Keep-konto och ett gemensamt där matlistor och sånt läggs upp.
 
Vi kör Microsoft Onenote hemma. Finns som webb, mobilapp och officeprogram. Vi använder ett gemensamt microsoft-konto för detta.
 
  • Gilla
mandg
  • Laddar…
Evernote är vad du söker, veteranen på marknaden för den här typen av behov.
Bra app för telefoner. Klient för datorer. Webbaccess.
Ljud, bild, skrivanteckningar. Lätt att dela med sig, man har då förslagsvis ett personligt konto var och så en delad notebook i nåt av kontona som båda kommer åt. Taggning och klassning av alla notes. Den OCR-skannar in text från bilder så det blir sökbart.
Skapa ett konto, ladda ner appen och börja testa.
https://evernote.com/
 
pelpet skrev:
Vi kör Microsoft Onenote hemma. Finns som webb, mobilapp och officeprogram. Vi använder ett gemensamt microsoft-konto för detta.
Jag kan fylla i lite mer här, ett gemensamt MS-konto är användbart på fler sätt. T.ex. så har vi familjens gemensamma kalender här så både jag och hustrun kan skriva in saker. Kalendern har vi sedan synlig i båda våra jobbtelefoner.
 
Då frun envisas med Windowslur låter onenote rätt rimligt. Inte mycket andra appar som finns annars. Får se om jag kan förstå hur man skall få ett vettigt upplägg.
 
pelle242 skrev:
Då frun envisas med Windowslur låter onenote rätt rimligt. Inte mycket andra appar som finns annars. Får se om jag kan förstå hur man skall få ett vettigt upplägg.
Evernote finns även till Windows Phone :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.