Tex om du har LED lampor i fönstren, taket, under skåp med mera. Så kan man samla drivdonen och dimmern på samma ställe som i ett litet apparat rum. Då är det enkelt att felsöka samt ändra om något är fel. Skulle jag byggt nytt hus hade jag gjort så alla gånger. Rör är så billigt och då har man stora möjligheter att ändra om på ett smidigt sätt.
Vill man då styra vissa saker med 1-10 v så kan man enkelt montera de extra tillbehören för detta på samma ställe och det behöver inte synas. Även elcentral och mediacentralen skulle jag placerat i samma utrymme.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
FreddaP skrev:
Läs TS så förstår du vad jag svarade på.
Japp, jag blandade ihop korten.
 
Vad ska man ha för controller? Är det en Fibaro HC2 som gäller, eller duger det med någon billigare modell?
Om jag vill ha en scen i motorvärmaruttaget som lyder något så här; vid +5 kör i 30 min innan avfärd, vid -5 kör i 45 min innan avfärd etc, vad behöver jag då?
 
FreddaP skrev:
Ursäkta, men 7000kr för tidsstyrd utebelysning?
Kostar 1500kr inkl montering. Astra heter dem och kan ställas in i vilken ort du bor på digitalt.
Snabb OT-fråga, Googlade på Astra men hittar ingenting om detta. Vad heter lösningen mer?
 
currenthill skrev:
Snabb OT-fråga, Googlade på Astra men hittar ingenting om detta. Vad heter lösningen mer?
Ska kolla upp med elektrikern mer exakt :)
 
currenthill skrev:
Snabb OT-fråga, Googlade på Astra men hittar ingenting om detta. Vad heter lösningen mer?
Astro heter det. Missuppfattade namnet när jag pratade med honom sist :)
 
  • Gilla
currenthill
  • Laddar…
Astaros geo ur är bra enligt mig.
Har kört med ett sådant i ca 2 år nu.
Tänder på klocka på morgonen så att det är ljust när jag ska iväg och sen släcker det när det blir ljuset.
Tänder igen vid mörkrets inbrott och sen släcker det på tid när det är sovdags
 
Det roliga med Fibaro är ju att man kan använda det även till en massa andra saker också (förutom att styra utomhusbelysningen som man vill). Vi har det även kopplat till vårt Siemens larm så att den dels tänder upp i huset om någon kliver in på tomten och dels tänder upp vissa lampor om brandlarmet skulle gå så att man lättare hittar ut. Dessutom kommer vi nu att styra bevattningen med Fibaro-puckar så att rabatterna inte torkar ihop när man åker på semester!
 
snowballtwo skrev:
Om jag vill ha en scen i motorvärmaruttaget som lyder något så här; vid +5 kör i 30 min innan avfärd, vid -5 kör i 45 min innan avfärd etc, vad behöver jag då?
Vad betyder "innan avfärd?
 
Nyfniken skrev:
Vad betyder "innan avfärd?
Tidpunkten då man tar bilen och åker.
 
cust3000 skrev:
Tidpunkten då man tar bilen och åker.
Måndag till fredag eller olika dagar varje vecka?

Samma tid varje dag eller varierar det?

Om tiden varierar, vet man det då långt i förväg?

Är det bara på morgonen eller kan det vara flera gånger per dag?

Etc.
 
cust3000 skrev:
Tidpunkten då man tar bilen och åker.
Jag tror nog att nyfiken var ute efter om "avfärd" är ett fast klockslag eller kanske 30 minuter efter att du kliver ut ur duschen elker liknande. Ett fast klockslag är ju mycket lättare att hantera än en dynamisk startsignal.

Edit: Meh! Tvåa.
 
Nyfniken skrev:
Vad betyder "innan avfärd?
Att jag ställer in dagen innan, att "imorgon ska jag åka klockan 06.00." Men det kanske är struligt att göra på så sätt? Måste man in och ändra i själva controllern då? Eller går det via iOS-appen?
 
Nyfniken skrev:
Måndag till fredag eller olika dagar varje vecka?

Samma tid varje dag eller varierar det?

Om tiden varierar, vet man det då långt i förväg?

Är det bara på morgonen eller kan det vara flera gånger per dag?

Etc.
Förlåt, jag kunde inte låta bli. :surprised:
 
snowballtwo skrev:
Att jag ställer in dagen innan, att "imorgon ska jag åka klockan 06.00." Men det kanske är struligt att göra på så sätt? Måste man in och ändra i själva controllern då? Eller går det via iOS-appen?
Det går nog att lösa med appen. Jag har inte kommit så långt i min programmering än. Dokumentationen lämnar en del att önska.
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.