Jag har gjort i princip samma resa!
Jag ansåg mig "händig" men efter att ha ägt huset i snart 2år så har jag lärt mig att jag visste egentligen ingenting:surprised:
Nu efter 2år har vi nytt kaklat badrum, nya ytskikt på hela entréplanet.
Jag lejde bort el vvs och tätskikt i badrum resten har jag gjort själv.

Fick åliggande från kommun att åtgärda avloppet så det blev ny trekammarbrunn med pumpbrunn till upphöjd markbädd pga högt grundvatten!
Läste på säkert 50timmar innan jag hittade en lösning som kommunen godkände!
Jag hyrde grävmaskin som farsan körde och avlade 2 veckor på semestern till att anlägga avloppet och dränera runt huset!
Jag hade ju ändå grävt upp halva trädgården så lika bra att fortsätta runt huset:eek:
I år ska vi byta fönster...
Summa av mitt svammel. Man kan fixa det mesta själv men det tar en oerhörd tid och vilja!
Det tar ofta 3dubbelt så lång tid och blir dubbelt så dyrt i slutändan.
Men, man kan göra om allt utom läget:)
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Tomten. Kontrollera med kommunen att tomten verkligen ser ut som det uppges. Finns gott om fall där det visar sig att den där hästhagen man ser, bara delvis hör till fastigheten.

Utan dubelkolla ALLT som kommer från mäklaren, även om det är helt triviala "oviktiga" uppgifter.

Tack för all input. Kloka funderingar. En tanke om tomten, kan en inte lita på fastighetskartan?

http://image.svenskfast.se/ObjectData/42LB5OJCSRD5SOBQ/42LB5OJCSRD5SOBQ_42LB5POGIRD5SQKT.jpg
 
S
2,4millar, lägg på nytt värmesystem och nya radiatorer så ni kan bo där utan att bli ruinerade. Sen lägg på en halv mille till så ni kan få upp standarden till normal. Hoppas ni har djupa fickor, för sen får ni nog dränera och allt annat man kan tänka sig. Ska man leja ut allt så får man nog ha 4 millar i banken om man ska få ordning på den gården.
 
Det är alltid bra att ha många släktingar och vänner i närheten. Det mesta kan man faktiskt göra själv även om det tar längre tid. När jag ska göra något för första gången måste jag läsa på och klia mig i huvudet ganska mycket medan hantverkaren bara gör det.

Det är en stor fördel om man kan leva med ett resultat som inte är helt perfekt. Många här på forumet skulle hellre dö än att stå ut med att listerna glipar lite i hörnet, att spacklingen runt lampknappen är lite ojämn eller att det är olika sorters dörrhandtag på olika våningar. Själv tycker jag att den sista finishen tar orimligt mycket tid och accepterar att allt inte är perfekt.

Jag och flera jag känner kör enligt principen att budgetera för att köpa in alla tjänster och sedan göra så mycket själv som man orkar och tycker är roligt. Pengarna som blir över kan man använda till högre standard eller spara på banken. Eller köpa roliga verktyg!
 
Man ska nog inte räkna med att släkt och vänner alltid tänker ställa upp.
 
Tack för alla svar och ert engagemang. Det blir inte det sista jag kommer att skriva här, men jag har iaf beslutat att hoppa av just det här objektet. Tack!
 
Det var nog ett klokt beslut!

Men det är ju tyvärr så att det man ångrar mest i livet är allt det man INTE gjorde.
De dumheter man har gjort hittar man alltid bortförklaringar till.

Hoppas att ni hittar någon ny "drömkåk" snart!


Men det hade varit j-ligt kul att få tapetsera om det där dusch/tvätt/toalettrummet med de hemska tapeterna.
Det riktigt kliade i fingrarna :D
 
KnockOnWood skrev:
Det var nog ett klokt beslut!

Men det är ju tyvärr så att det man ångrar mest i livet är allt det man INTE gjorde.
De dumheter man har gjort hittar man alltid bortförklaringar till.

Hoppas att ni hittar någon ny "drömkåk" snart!


Men det hade varit j-ligt kul att få tapetsera om det där dusch/tvätt/toalettrummet med de hemska tapeterna.
Det riktigt kliade i fingrarna :D
Slå till! ;)
 
P
Jag vill lägga till en sak fast du har bestämt dig att hoppa av.
I början av tråden så pratades det om att bygga om altanen... Tänkt inte på sådant som "tillbehör" till huset utan först kontrollera att huset i sig själv "mår bra". Tak och golv/grund är steg ett.

Men jag måste säga att objektet såg ut som det vi mötte i vårt men vi gick "all in". Okej vi kanske hade lite mer erfarenhet innan. Dock har det tagit kraft och pengar...... och vi är inte klara efter snart 5år.... men det är fortfarande kul
 
TheStills skrev:
...
Men jag måste säga att objektet såg ut som det vi mötte i vårt men vi gick "all in". Okej vi kanske hade lite mer erfarenhet innan. Dock har det tagit kraft och pengar...... och vi är inte klara efter snart 5år.... men det är fortfarande kul
Jag känner igen det där med att gå all in (inte bara från Texas hold'm alltså).
När jag och min partner köpte vårt första hus var det det vackra silvergräset i trädgården som fick oss på fall.
Se'n var det bara att köra på. Besiktningar och så'nt tjafs fanns inte på kartan.


Men bara att ställa ut en stol vid den egna husväggen och känna morgonsolen värma en sensommardag och känna att det här är MITT betydde enormt mycket för oss.
Fast det var ju inte fråga om miljoner då.

Hoppas att Fabba hittar sitt drömställe i sommar.
Tids nog kommer hösten med läckande tak och fuktiga krypgrunder...
 
Fabba skrev:
Slå till! ;)
Nja, det är lite för långt bort, och jag har nog redan byggt upp till min kreditlimit hos banken :(

Men huset/gården hade absolut charm.
Hur kunde de hänga upp sådana tapeter överallt.
Och de röda tandborstglashållarna i tvättrummet?

Jag förstår att det kändes lockande att börja tapetsera om!
 
Jag värderade just om mitt hus och passade på att diskutera med mäklarna vilka åtgärder som ökade värdet och vilka som inte gjorde det.

Det som gav mest värdeökning för pengarna var kosmetiska förbättringar, dvs nya ytskikt. Sen kom ljust och fräsht kök och fräsha badrum. Sånt som gav sämre värdeökning var strukturförbättringar som nytt tak och tilläggsisolering, och att dränera om var som att gräva ner 100.000.

Så försök hitta ett nydränerat hus med nytt tak och gamla sunkiga ytskikt i ett bra läge, och köp det i november.
 
Fabba skrev:
Tack för all input. Kloka funderingar. En tanke om tomten, kan en inte lita på fastighetskartan?

[länk]
Det beror väl på om den kommer via mäklaren (lite inte på den).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.