cust: det beror ju på hur du själv har varit med och format avtalet. Du kan ha en lista på ett antal personer som rings upp en efter en tills någon svarar, du kan skriva in i avtalet att om du/någon annan inte svarar så skall annan åtgärd ske etc..Vill du ha ut en väktare som en obligatorisk åtgärd om ägaren inte svarar så går det att skriva in med naturligtvis. Det påverkar prisbilden så klart, men det mesta går att skriva in i avtalet om man verkligen vill.
Larmcentralerna som får larmen till sig går ju efter vad som kommit överens om i avtalet och står det där i larminstruktionen att de skall ringa ägaren enbart, och denne sedan inte svarar så är det som det är - ett dåligt skrivet och kontrollerat avtal från ägarens sida.Men det ligger ingen börda på centralen i det fallet då det gjort vad de ska.
 
Vad är syftet att någon måste svara i en telefonkedja?
Har jag själv falsklarmat är jag mån om att vaktbolaget får reda på det...
Som sagt, fristånende larm, allt annat är överflödigt!
 
cust3000 skrev:
Vad är syftet att någon måste svara i en telefonkedja?
Har jag själv falsklarmat är jag mån om att vaktbolaget får reda på det...
Som sagt, fristånende larm, allt annat är överflödigt!
Beror alldeles på på hur ens larmsystem är uppbyggt. Med många känsliga detektorer eller några få, men mindre känsliga. D.v.s det är alldeles upp till hur ens system är uppbyggt. Ett är iaf säkert, den larminstruktion som passar för grannen behöver inte passa för dig. När instruktionerna sätts, tänk över olika scenarior och anpassa instruktionen där efter.
 
Erikoolio skrev:
Beror alldeles på på hur ens larmsystem är uppbyggt. Med många känsliga detektorer eller några få, men mindre känsliga. D.v.s det är alldeles upp till hur ens system är uppbyggt. Ett är iaf säkert, den larminstruktion som passar för grannen behöver inte passa för dig. När instruktionerna sätts, tänk över olika scenarior och anpassa instruktionen där efter.
Va?
God dag yxskaft!
 
Redigerat:
cust: Vet ej vad du menar eftersom ditt inlägg sa:
" Det där är "hemingway of BS" så om vederbörande inte har möjlighet att svara så kan man inte räkna med utryckning vid inbrott..."........
...och jag tolkar det som att om problemet du vill påtala är att om ingen svarar då larmcentralen ringer upp ett telefonnummer enligt instruktion och därför blir det ingen utryckning?
Men om du vill att någon svarar så går det att skapa en kedja som rings till någon svarar,och om ingen svarar så skickas väktare dit , enkelt.

Om du har falsklarmat så förutsätter jag att du själv ringer vaktbolaget och säger det, så där förstår jag inte heller vad du syftar på ;-)

Jag kan som sagt ha missuppfattat hela grejen och vad du försöker säga... ..?
 
Redigerat:
cust3000 skrev:
Va?
God dag yxskaft!
Tack för en grymt trevlig ton.
Vet inte vad som du inte förstod, men jag ska försöka ta ned det till din nivå...

Tar mitt eget system som exempel.
Jag har fullständigt skalskydd med glaskrossdetektorer och magnetkontakter på samtliga fönster och dörrar. Har även volymskydd med IR och IR/MW dock så finns här även två katter och en rottweiler. Dessa har lyckats lösa ut volymskyddet vid några få tillfällen.
Givet då att jag har olika instruktioner hos larmcentralen om det är skalskydd eller volymskydd som löser ut, samt vid s.k. A-larm

Det jag ville säga med förra inlägget va att man kanske ska titta över instruktionerna istället för att bara ta larmbolagets standardinstruktioner utan att reflektera över vad som faktiskt kommer att hända vid olika typer av larm. Tror många blir besvikna på t.ex Direct'en, TryggaHem etc. då de förväntar sig andra åtgärder än de som man faktiskt har avtalat.
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
Men om man har brandlarm med i sitt paket, Larmcentralen kontaktar vaktbolaget och ber dem kontrollera om det är brand elerl falsklarm, och vaktbolaget skiter i att åka ut eftersom det är svart i kameran, på grund av strömavbrottet som beror på att branden startade i elsystemet, vad ska man då ha för instruktion?

1. var inte idioter, om kameran inte fungerar än något fel, då ska ni åka ut och kolla.

Ska det behöva vara en specialinstruktion man betalar extra för?
 
  • Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
Anna: Då har du ju ett vaktbolag som är korkade :) De skall, i min värld i alla fall, så klart kontrollera på plats om inte de kan verifiera via kameran vad som är fel.Tekniskt fel på en kamera kan ju uppstå av många orsaker.
Detta är dock sådant man måste kontrollera i sitt avtal innan man köper tjänsten. Men om bolaget sedan skiter i att göra som en instruktion säger så är det ju inte instruktionen det är fel på och det spelar ingen roll vad som står där (annat än för efterspelet rättsligt möjligtvis)

Som med alla andra affärer så gäller det som kund att ta reda på vad det är man köper och inte enbart lita på en säljares fina ord utan se till att det finns med i avtalet.
 
Vi var ute efter ett larm med kameror som faktisk kan göra nytta om vi skulle råka ut för tex inbrott. Tyvärr så har jag inte hittat något från de stora firmorna ännu. Här är svaret från securitas, (se nedan). Någon här som vet om något företag med riktiga kameror?


Vår kameror startar att ta bilder när larmet går. Bilderna skickas till vår
larmcentral och dessa är till för att larmcentralen skall kunna verifiera
vad det är som orsakat larmet. D.v.s om det är falsklarm eller om det är
skarp. Bilderna är i upplösning 320x240. De kan inte vara för stora med
anledning av att de skall överföras via gprs nätet till larmcentralen.
Bilderna lagras på vår larmcentral i 30 dagar, längre får de inte lagras
enligt kameralagen.
Kameror för utomhusbruk är tyvärr inget vi har till våra trådlösa hemlarm.
 
Du menar kameror som gör högupplösta filmer med bevisvärde? Det går väl att rigga en sådan kamera parallellt, som INTE överför bilderna utan lagrar lokalt på en egen server hemma? Att överföra högupplösta bilder är för dyrt.
 
Jag har själv jobbat som väktare och åkte ibland på larm. Även om larmet var ett så kallat A-larm (flera detektorer som löst ut, stor sannolikhet för inbrott) tar det ju tid. En vanlig äktare får inte köra för fort och bryta mot trafikregler till exempel. Själv hittade jag som en kråka och vi hade inte gps så det var bara att plocka fram taxikartan... Sen måste man kanske åka och hämta rätt nycklar innan också. Tid som sagt. Högljuda sirener tror jag mer på, samt bra lås och kanske viktigast - grannsamverkan.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
cust3000 skrev:
Det där är "hemingway of BS" så om vederbörande inte har möjlighet att svara så kan man inte räkna med utryckning vid inbrott...
Bahh...
Hoppas alla läser denna tråd som funderar på att installera larm.
Man kan tycka mycket men det finns fortfarande ett regelverk att följa.
Då verkar man inte prioritera en vettig larmorganisation om inte en jourtelefon är bemannad.
Sen kan kunden välja att ha utryckning vid verifierat larm dvs 2 olika olika sektioner alt utryckning 24/7.
Återigen det regleras i kundavtalet de skrivit med larmcentralen.
 
RilleRock
Anna_H skrev:
Men om man har brandlarm med i sitt paket, Larmcentralen kontaktar vaktbolaget och ber dem kontrollera om det är brand elerl falsklarm, och vaktbolaget skiter i att åka ut eftersom det är svart i kameran, på grund av strömavbrottet som beror på att branden startade i elsystemet, vad ska man då ha för instruktion?

1. var inte idioter, om kameran inte fungerar än något fel, då ska ni åka ut och kolla.

Ska det behöva vara en specialinstruktion man betalar extra för?
Automatisk Brandlarm har lite högre krav och följer ett helt annat regelverk så det är brandvarning du har :)
 
RilleRock
Erikoolio skrev:
Tack för en grymt trevlig ton.
Vet inte vad som du inte förstod, men jag ska försöka ta ned det till din nivå...

Tar mitt eget system som exempel.
Jag har fullständigt skalskydd med glaskrossdetektorer och magnetkontakter på samtliga fönster och dörrar. Har även volymskydd med IR och IR/MW dock så finns här även två katter och en rottweiler. Dessa har lyckats lösa ut volymskyddet vid några få tillfällen.
Givet då att jag har olika instruktioner hos larmcentralen om det är skalskydd eller volymskydd som löser ut, samt vid s.k. A-larm

Det jag ville säga med förra inlägget va att man kanske ska titta över instruktionerna istället för att bara ta larmbolagets standardinstruktioner utan att reflektera över vad som faktiskt kommer att hända vid olika typer av larm. Tror många blir besvikna på t.ex Direct'en, TryggaHem etc. då de förväntar sig andra åtgärder än de som man faktiskt har avtalat.
De som skriver avtalen har generellt för dålig erarenhet.
Har du verkligen volymskydd hemma och inte försåtsskydd?
 
RilleRock skrev:
Automatisk Brandlarm har lite högre krav och följer ett helt annat regelverk så det är brandvarning du har :)
Huset ifråga brann ner för att väktarna inte åkte ut och kollade eftersom kameran var svart när larmet gick. Nej, det var inte mitt hus och mitt larm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.