Jag har 72 gr och ligger på 76-77 första varvet. Maga 25
 
Vad har ni för version på programvaran i era zPid ?
Det står 22.15n i min display när jag startar och det borde väl vara versionen.
 
22.15n står det även när jag startrar displayen. ligger på 80-84 grader första varvet. max panntemp ställd på 90 grader och rökgas på 210 grader.
 
huggarn skrev:
Jag har varit borta från forumet ett tag och blivit lite efter med läsningen men har nu läst ikapp och tycker det verkar som att micke har ungefär samma problem som mig.Jag har inte heller fått svar på mitt inskickade mail och har bara laborerat lite själv.min panna ändrar inte heller max rgt och fläkthastigheter när jag fabriksinställer.Nu är jag inne på att det kan vara termostaten i laddomaten som ställer till det,såg att micke också hade bara drygt 60 grader efter laddomaten.Kan det vara så att panntempen är för låg så att styrenheten blir vilse,den styr ju efter både rgt och panntemp?Vad har ni andra för temp från laddomat och panntemp,ni som har pannor som går bra alltså?
Nu är jag inte helt hundra på detta, men efter att själv funderade på detta med temperaturer på ladomaten då jag vid uppstarten av anläggningen hade en hel del luftproblem, så fungerar det om jag fattat det hela rätt som så att om man har t.ex en 72 graders termostat på laddomaten blir inte tempen in i pannbotten 72 grader utan termostaten börjar öppna när den är 72 grader, jag har ca 63-64 grader in i pannbotten laddomat 21-60 läge 3 på pumpen.
 
Hur går det för er? Fått någon rätsida på pannan? har kikat lite på nätet och kontrollenheten verkar ju vara en standard komponent som troligtvis köps in av maga. testade det som micke_t testade hur den gör om det nästan brunnit ut och man lägger på mer ved och ja min panna stryper också väldigt fort ner till min fart när tiden för fläkt 100% gått ur men det var i vart fall rätt logiskt i mitt fall eftersom rökgastempen i mitt fall stack som en raket när jag la på mer ved och fläkten gick 100% när rökgastempen vandrade ner mot det inställda värdet stegade fläkten upp och svängde in på 210 grader men det tog en stund för rökgastempen att gå ner. eftersom pannan styrs av en pid-reglering reagerar den ju rätt kraftigt på snabba förändringar på de värden den styr efter. pann-temp och rökgastemp. på speciellt panntempen verkar den vara rätt känslig för snabba förändringar. hur snabbt stiger panntempen under uppstart på era pannor? jag har märkt att under uppstart då pumpen står still dvs. under 60 grader har jag rätt bra självcirkulation genom pannan så det tar nog 15-30 min innan pumpen startar efter att jag har tänt. kan ju vara värt att prova att ändra starttempen för pumpen? kan ju vara värt att testa både högre och lägre starttemp på laddomaten för att se om det gör någon skillnad. tänker som så att när pumpen väl startar upphör väl rimligtvis påverkan av låg eller hög självcirkulation, tänkte att om det resulterar i en jämnare temp stegring i pannan under uppstart kanske regleringen inte överreagerar som den verkar göra i era pannor. bara en idé, men kan kanske vara värt att prova?
 
22,6 har jag som programvara eller vad det nu betyder, köpte pannan Ma25 mars 2011 men kan se i garantibeviset att produktionsdatum är sep 2010.
Har 78gr termostat i laddomat maxtemp på pannan 90gr, rökgasen har jag på 225gr och får80-83gr första varvet, ibland har jag mycket ved kvar i eldstaden och då pressas tempen upp till 93-95gr men sen är det stopp.
Har även en tempgivare i expkärl 125L (öppet system) varmkopplat och kan se att tempen ökar med ung 10-15gr vid varje eldning.Jag tyckte också det kändes onödigt att pannan gick ner i varv en stund efter uppstart, nämde det för återförsäljaren som svarade "den modulerar in sig" vad han nu menade med det?
Det gör inget iof blålågan är där ändå
 
Hej, jag har påpekat detta för åf åxå, han skickade en ny zpid till mig. Bytte utan resultat...påpekade detta då fick jag en ny rökgasgivare skickad utan resultat. Nu har jag slutat att bry mig men visst är det störande. Hela magasinet fattar ju eld när den står och surar på 1%. Sen när den drar igång så blir det ju rätt så låga fläktvarv genom hela förbränningsförloppet pga mycket glöd.
 
På min panna, Ma25, gör den så här efter ca. 25 min eller om det är när Laddomaten öppnar vid 72 gr vilket brukar vara ungefär samtidigt. Den verkar vilja droppa 20 gr rökgastemp. När jag har den inställd på 190 rgt går den ner till 170 och vänder. Igår testade jag med 210 rgt och då droppade den till 190 innan den vände. Det gick bättre med högre inställning på rgt för fläkten gick inte ner så lågt att luftluckan på pannan började slå vilket den gjorde när den skulle ända ner till 170. Fick ingen övertändning heller vilket är standard när jag körde på 190. Men jag har bara testat en gång ännu så vi får se. Jag har även minskat max fläktvarv till 100, min vad som gick för att inte få den så aggressiv i regleringen. Tycker nog att det blev bättre. När jag körde på 190 rgt låg fläkten på 6 - 7 % vid normal drift nu ligger den på runt 20 %. När jag testade 210 så låg den straxt över 30 % så regleringen borde bli bättre med mindre steg.
 
emil_yttervik skrev:
Hej, jag har påpekat detta för åf åxå, han skickade en ny zpid till mig. Bytte utan resultat...påpekade detta då fick jag en ny rökgasgivare skickad utan resultat. Nu har jag slutat att bry mig men visst är det störande. Hela magasinet fattar ju eld när den står och surar på 1%. Sen när den drar igång så blir det ju rätt så låga fläktvarv genom hela förbränningsförloppet pga mycket glöd.
Det är därför premiumpannor som ETA, Hargassner, Fröling mm har lösa invändiga plåtar i vedmagasinet där primärluften tillsätts genom flera hål långt ner, nära glödbädden.

Detta med lambdastyrning ger en väldigt stabil förbränning, oavsett vedkvalitet.
 
Och vad menar du att det har med det här att göra ?
 
Hej.
Finns det inget primärluftspjäll på Maga pannor? Kan ni bara strypa ner luftflödet lite så är jag rätt säker på att det funkar bättre. Jag brukar sikta mot 30-40 procent när pannan fått upp tempen.
Finns det inget spjäll så får ni ju fixa någon enkel strypning som löser det.
Finns det inget spjäll så är det ju känsligt vilket drag man har i skorstenen. Maga kanske gjort pannan för 25Pa drag, har man då 50Pa så blir det ju helt fel för pannan.

I era kläder så skulle jag leta upp luftintaget och minska arean tills styrningen hamnar i ett bättre läge.
 
Det finns inget primärluftspjäll på Maga pannorna. Jag har testat att göra en strypning på primären men upplevde inte att det blev någon skillnad. Den kanske skulle vara större än jag gjorde men jag vet inte hur mycket jag törs strypa.
Problemet som jag upplever är att styrningen gör den här obegripliga bromsen. När man läser att flera har samma problem kanske det är något som Maga har lagt in i sin programvara av nån outgrundlig anledning.
En annan sak som jag inte riktigt begriper är fläkten. Läser man reservdelslistan verkar det bara finnas en storlek till pannor med sugande fläkt. Maga har pannor mellan 18 till 80kW och har man då som jag en av dom mindre borde väl fläkten vara mega överdimensionerad. När då dessutom, dom enligt ÅF heliga, fabriksinställningarna är samma ????? Tänker då på max varvtal.
 
Jag tror du ska strypa en hel del. Pröva att halvera arean och se om du får upp procenten fläkt. Det skulle det bli för mycket så händer ju inget annat än att måltempen inte nås, och det är ju ingen fara med det.
Gör du något som är justerbart så kan du ju trimma in den under drift.

Har du så bra drag som jag tror så kan ju inte styrningen styra tempstegringen som den vill, då blir det nog som det blir.
 
Jag har en dragbegränsare i skorstenen som är inställd på värdet som står i Maga-manualen. Men om det stämmer med verkligheten är ju en annan sak :)
Halvera arean på min strypning gjorde jag inte. Var nog närmare 1/4. Får testa lite mera.
 
Med reservation för att jag inte är helt 100% säker på om jag mins rätt så får du inte avsett resultat om du sätter någon strypning för intagen där vippspjällen sitter. dvs. om det nu var enbart primärluften du vill minska? i våras när jag gjorde rent luftkanalerna så vill jag minnas att vippspjällen bara leder luften till ett utrymme där både primär och sekundär luft tas i från dvs. stryper du intagen minskar du både primär och sekundär luft. men det ser du om du skruvar bort ramen som håller luft spjällen. men jag är inte riktigt med på exakt vad du vill uppnå för resultat? övertänder pannan och baktänder? eller är det bara att fläkten ligger på väldigt låg utsignal? för det ligger ju i en pid-reglerings natur att styra mot önskat börvärde dvs. ligger rökgastempen eller panntempen över börvärdet kommer fläkten att varva ner och sedan får man ju ett insvängningsförlopp innan den blir stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.