Jag har haft stora problem med övertändning i min nya panna och har provat lite olika sätt att elda på men har svårt att komma överens med pannan.Dave på energiteknik tror att jag har för torr ved.Är det någon annan som haft liknande problem?Det känns ju lite tokigt att blöta ner veden som jag har inne men jag ska prova vid nästa eldning för att se om han har rätt.
 
Vad har du för panna, märke modell?? Förutsätter att det är underförbränning?
Vissa pannor har problem med övertändning när veden är för krokig, finhuggen och torr. Det har förmodligen med primärluften att göra, att den letar sig upp i vedmagasinet ist för att vika nedåt vid glödbädden. Min solo innova har definitivt inte det problemet, däremot min förra panna.

Blöta ner veden är ju som sagt en tråkig nödlösning. En annan bättre nödlösning kan vara att lägga "spärrskikt" mellan vedträna: pizzakartonger, reklamblad, vadsomhelst som hindrar elden att sprida sig uppåt.

men framförallt: 1) kolla så att inte luckorna är otäta, 2) justera primärluften. 3) Kvarstår problemen kan du undersöka draget: för högt? Läge för dragregulator (typ tigex) För lågt? Läge för skorstensfläkt. 4) modda pannan?
 
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
När du nämner energiteknik så misstänker jag att du har en Maga? På den pannan skickas primärvården in via hål strax under luckan för vedinkastet. Det finns ju heller inga spjäll eller möjligheter att justera primär eller sekundärluft. Vad har du för skorsten, hur är draget? Har du dragbegränsare?
 
Hur yttrar sig problemet? får du gengaspuffar, rökgastemp som svänger, dålig effekt?
eldar själv i en maga 49E och veden jag eldar nu klöv jag april- maj 2011 och den har lagrats i luftig vedbod sedan dess och det går som tåget, och den borde vara torr. Det är inte så att den är väldigt finkluven eller för kort för pannan? vilken rökgas temperatur kör du på?
 
Hade själv det problemet med övertändning ett tag, veden som jag eldade med då var riktigt torr legat i pannrum 1år och dessutom anpassad för en gammal ctcpanna 35cm.
Löste det med att lägga en ordentlig sur vedträ i mitten då jag fyllde upp!
Nu tar jag ved som jag klyvde grovt i våras och pannan går klockrent
Obs har en maga 25E
 
Det är en Maga 40 och skortensröret är 210 invändigt mått ,höjd ca 9,5m.Jag har ingen dragbegränsare än men funderar starkt på att köpa en,kan det göra skillnad? Veden är 50 cm ganska grovkluven men har legat inne i tre månader så den är rätt torr.
 
Då måste det vara något annat som är knas, min ved har ju torkat över tre vårar samt att jag har en månads förbrukning i pannrummet så då det börjar bli dags att ta in ved har den ju legat en månad i pannrummet och torkat. vilken rökgastemp kör du på? kolla även att by-pass spjället stänger som det ska.
 
Jag har även haft problem med att pannan tar paus ibland en stund efter upptändning när den brinner och går helt perfekt så utanvidare saktar fläkten ner till 1% och står så i cirka 15 minuter för att sedan öka igen.Då har den väldigt lätt att övertända sedan.Har mailat in om det problemet och väntar på svar från tillverkaren men Dave säger att dom styrenheter som dom bytt tidigare inte varit fel på.Vissa dagar då man eldar går pannan helt perfekt men det är lite jobbigt när man inte kan lita på den.
 
Har råkat ut för det fenomenet någon gång i början, och det var om jag körde för länge med startbrasan och by-pass spjället öppet. när jag sedan stängde by-pass spjället var det sådan fart på elden att panntempen började stiga väldigt fort. regulatorn reagerade då på att panntempen ökade väldigt fort och bromsade fläkten envist tills temperaturstegringen började sakta ner(ca 10-15 min) Nu gör jag bara en startbrasa som får ta sig rejält ca 5-10 min sedan laddar jag fullt och slår igen by-passen. då stegar pannan lugnt upp i drift. Det är säkert inget hårdvarufel på din styrenhet men programmeringsfel är det i vart fall om den gör så där under en normal start.
 
huggarn skrev:
Det är en Maga 40 och skortensröret är 210 invändigt mått ,höjd ca 9,5m.Jag har ingen dragbegränsare än men funderar starkt på att köpa en, kan det göra skillnad?
Kanske
Med den grova långa skorstenspipan är det troligt att du ibland har ett drag som är för högt. Detta kan bidra till att pannan är opålitlig. Min skorsten är 180 invändigt och 6 meter. Dragbegränsaren jobbar på bra för att hålla lagom drag för solo innova. När det blåser fladdrar den rejält.

Panntillverkaren har väl något rekommenderat intervall för lämpligt drag? Går att ställa in på dragbegränsaren.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En 9,5 m hög skorsten med 210 mm pipa ger ett rejält drag och transporterar stora volymer.

Med din skorsten så borde du definitivt testa en dragbegränsare. Jag skulle tro att din grova långa skorsten lurar regulatorn som sitter i pannan? Eftersom det inte finns några spjäll på primärluften eller sekundärluften så gör din skorsten att för mycket luft sugs in i pannan.

När det blir -20 grader kallt ute kommer du inte kunna elda överhuvudtaget!

Om du har en sotlucka på din skorsten så testa med att öppna den under drift? Kila upp luckan tills du hittar ett drag som stämmer någorlunda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Tack för era svar,de var väldigt intressanta.Jag ska nog försöka att inte göra för stor startbrasa och låta den brinna för länge som anjn säger och se om det blir någon skillnad.Sedan ska jag även prova att öppna lite på sotluckan som jannez69 rekommenderar,då borde man få en aning om vad en dragbegränsare kan göra för skillnad.
 
huggarn skrev:
Jag har även haft problem med att pannan tar paus ibland en stund efter upptändning när den brinner och går helt perfekt så utanvidare saktar fläkten ner till 1% och står så i cirka 15 minuter för att sedan öka igen.Då har den väldigt lätt att övertända sedan.Har mailat in om det problemet och väntar på svar från tillverkaren men Dave säger att dom styrenheter som dom bytt tidigare inte varit fel på.Vissa dagar då man eldar går pannan helt perfekt men det är lite jobbigt när man inte kan lita på den.
Har varit för det på min MA 25 åxo men jag tror nog att det är en mjukvarubugg.

Första gången det hände för mig var när jag hade en brasa som brunnit ut och det bara var glöd kvar och fläkten hade stannat. Jag stoppade in ny ved, tryckte på tändning och det började brinna. Har testat några gånger efter och då har jag lyckats få fram fenomenet igen.

Problemet uppstår när panntempen vid uppstart är högre än den inställda starttempen för laddpumpen, i mitt fall hade jag 55gr i inställning och panntemp var drygt 70. I samma ögonblick som villkor nr två uppnås för att starta laddpumpen, rökgas 100gr, så går fläkten från 100% ner till 1% ögonblickligen i ett enda steg. Den börjar stiga sakta igen efter ca. 15 min som du skriver.

Måste bli något fel när tändningsfasen tar slut, vilket den väl gör vid 100gr rökgas och pumpen ska starta vid samma rg temp. När då panntempen är "för hög". Blir väl lite som att två faser går "i varandra".

Första gången det hände hade jag pannan full med ved och jag höll på att rökfylla hela kvarteret. Det var kväll men jag testade iaf att ringa till Dave och han svarade. Däremot sa han att han aldrig hade hört om fenomenet tidigare och ville att jag skulle skicka mejl och beskriva vad som hänt. Har gått en vecka snart men ännu inget svar.
 
Om jag nu ska montera in en dragbegränsare så undrar jag om det har någon betydelse var den placeras.Jag kan välja på att montera i röret mellan panna och skorstensrör eller i sotluckan längst ner på skorstensröret . Då jag haft pausproblemen har det oftast varit strax efter laddpumpen startat så det låter intressant det du säger.Den här pannan ska ju vara så enkel att elda med att vem som helst ska klara det men antingen är det jag som har svårt att begripa hur pannan ska eldas eller så är det något fel på styrningen,troligtvis det första alternativet.Jag tackar för alla svar och synpunkter och hoppas jag kommer fram till något så jag kan meddela ett positivt resultat.
 
Förutsatt att dragbegränsaren monteras rakt, vertikalt, borde båda placeringarna funka. Jag har min på rökröret mellan panna och skorsten, som synes på bilden ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.