BirgitS
O oliven1 skrev:
arkitekten gör alltid sektioner med och då ingår alla byggdelar.
alla byggdelar där snitten tas ska vara med på sektionen.

detta är helt självklart, du tar ett snitt någonstans i byggnaden och då ser du allt i precis det där snittet.
Jag har sett många sektionsritningar i forumet där innerväggar har saknats jämfört med planlösningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R
Ja ofta är det bara bärande delar i en villa sektion, som ofta ritas av en konstruktör eller konsulter som är billigare än arkitekter..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
arkitekten gör alltid sektioner med och då ingår alla byggdelar.
alla byggdelar där snitten tas ska vara med på sektionen.

detta är helt självklart, du tar ett snitt någonstans i byggnaden och då ser du allt i precis det där snittet.
Fast, det finns ingenstans det där snittet kan vara taget om det ska visa "ett snitt genom byggnaden", det saknas isåfall väggar och annat på ritningen..

Så tyvärr haltar ditt resonemang
 
först och främst skrev Anna att man kunde tydligt se att det bara var hjärtväggen som var bärande på sektionen.

det jag motsatte mig var inte detta specifika fallet utan att en tankesättet att man kan avgöra det på en sektion.

för en sektion visar ju bara det snittet där den är tagen precis som en planritning bara visar i det planet den är taget.
tar man snittet i där det är lättväggar ska dom också vara med det, allt ska synas.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.