Det finns ju ett ritningshuvud. Där borde ju stå vilket företag som ritat huset. Finns nog en ganska stor chans att dom har bättre ritningar kvar. Kan kräva lite detektivarbete om det skett uppköp eller dylikt.
 
Det här är i Knvista va? Jag känner igen atriumhusen. Det var kanske Besqab som byggde dessa, det var någon tvist med kommunen om jag minns rätt som gjorde att jag intresserade mig för detta en gång i tiden. Ni kan ju prova kolla med dem om de har kvar ritningar.

Väggen är littrerad V5, har du någon väggförteckning på någon av dessa ritningar? Isf kanske man kan utläsa om den är bärande eller inte där. På markplaneringsritningarna finns det ingen vägg vid köksbänken, men det behöver inte betyda att den inte är bärande, alla ritningar är inte alltid helt uppdaterade, och sen kan det ändras saker osv osv..
 
Uppdaterar med ytterligare ritningar jag har tillgång till. För mig säger de inte så mycket, men kanske är det någon informatik vital i hur byggnaden ser ut som helhet?

Vi har försökt nå såväl arkitekt som byggherre som byggnadsnämnd men inte nått någon framgång kring att hitta ytterligare ritningar. Börjat landa i att nog ta ut en konstruktör ut till oss för att säkerställa hur konstruktionen ser ut innan vi går vidare. Känns inte som att ritningarna är tillräckliga för ett digitalt utlåtande. Antar att det är en dyr historia att avväxla om nu köksväggarna är bärande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.