Köpte en ny TV från El-giganten och frågades av försäljaren om jag vill betala 750kr extra för att ha den kalibrerad. Han blev nästan lite tjurig
när jag tackade nej och var lite kaxig när han påstår att jag kommer inte få samma upplevelse från tv:n utan deras speciella kalibrerings teknik.
Vad handlar det om? Tycker det är
löjligt att de håller på med sådana sälj taktikar.
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
En kalibrering anser jag vara nödvändig, sen skulle jag inte betala 750 kr för att låta någon kalibrira den till mig. Finns massor av guider med testbilder på för att kunna kalibrera själv.
Sök på calibration tv och din modell så kommer du säkert få upp enguid hur just du ska göra eller så söker du bara på calibration tv och hittar en generell kalibrering.
 
Kalibrera vad? Den är ju helt ny?!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kalibrera vad? Den är ju helt ny?!
Det var det jag undrade.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
En kalibrering anser jag vara nödvändig, sen skulle jag inte betala 750 kr för att låta någon kalibrira den till mig. Finns massor av guider med testbilder på för att kunna kalibrera själv.
Sök på calibration tv och din modell så kommer du säkert få upp enguid hur just du ska göra eller så söker du bara på calibration tv och hittar en generell kalibrering.
Tack för infos
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kalibrera vad? Den är ju helt ny?!
Kontrast, svärta ch skärpa bara för att nämna några. Är de svarta partierna svart såsom filmskaparen hade tänkt att de skulle vara? Testa själv, du kommer säkert bli förvånad
 
  • Gilla
bsk08 och 1 till
  • Laddar…
Det är förstås sant att det ofta finns utrymme för optimering av bildkvaliteten genom finjusteringar i TV:ns inställningar utifrån enklare testbilder och tycke och smak, men att tala om det som en regelrätt kalibrering tycker jag är missvisande. Vid en riktig kalibrering av bildskärmar för exempelvis professionell bildproduktion används en extern colorimeter som tillsammans med en kalibreringsmjukvara korrigerar skärmens LUT så att det visuella resultatet motsvarar det som matas in. Något sådant görs mig veterligen inte på en TV för konsumentbruk, utan det Elgiganten säljer för 750:- är sannolikt en uniformerad snubbe som i TV:ns menysystem inaktiverar de värsta digitala kontrastförbättrarna som ofta tenderar att vara inställda från fabrik...

Edit: Inlägget ovan visar att detta förfarande visst tydligen kan förekomma på konsumentprodukter - my bad! Ställer mig dock fortsatt tvekande till att det Elgiganten erbjuder faktiskt är en sådan hårdvarukalibrering...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Kontrast, svärta ch skärpa bara för att nämna några.
Nåja. Det kan ju en barnunge göra själv.

Sen ställer jag hellre in bilden efter hur jag vill ha den än någon filmskapare.
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Om det är någorlunda high end TV så finns det inställningar att hitta på nätet som kalibratörer har kalibrerat fram som man kan använda sig av.
Visst finns en tolerans mellan enheter som gör att det kan skilja från fall till fall.
Jag körde min 82"QLED efter rtings settings eller om det var AVforums och blev en rätt stor skillnad.
Även inställningarna för vit balans funkade. Är där toleranserna kommer in.
Så absolut att rekommendera.
 
  • Gilla
Thomas.M och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nåja. Det kan ju en barnunge göra själv.

Sen ställer jag hellre in bilden efter hur jag vill ha den än någon filmskapare.
Jo slälvklar är det så med både bild och ljud. Det som passar för mig är inte säkert att det passar för dig, men det TS undra var om det var hokuspokus man fick för 750kr eller vad de faktiskt gör.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Varför vill man inte komma så nära "verkligheten" som möjligt. Är ju det de handlar om. Inte om hur färgerna passar "mig".
Man går väl inte runt med glasögon för att man vill att allt svart ska gå i gråton eller att allt rött ska vara över förstärkt?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.