A aabbe skrev:
Så länge diskmaskinen och tvättmaskinen är kopplad med stickpropp, kan man sätta vanligt wi-fi-styrd uttag emellan. Starta maskinen som vanligt, bryt strömmen med "smart plug", schemalägg för när det är billigast på dygnet. Disk och tvättmaskiner är byggda att fortsätta efter strömavbrott, funkar normalt för smarta och "dumma" maskiner.

Lär ta liten stund innan du får hem vinsten beroende på hur mycket man betalar för pluggen. Lite offtopic, men kan hjälpa någon annan som inte vill lägga mycket på hemautomation.
Eller ett vanligt tidur? Den går igång kl1 eller 2.
 
  • Gilla
Hemtorparen och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Jag har själv timpris och inga smarta grejer men har sparat ca 25% i november jämfört med månadssnitt bla genom en timer på varmvattenberedaren. Det jag lite ifrågasätter är väl nyttan av att allt ska styras "smart". Elen är billigare på natten det vet man ändå. Men visst , har man ett bättre isolerat hus än jag kan man säkert jobba lite mer med att "ladda" huset med värme under billiagre timmar och även värma acktankar om man har större sådana. Sen känner jag att ja matlagning är väl det som iaf jag upplever drar mest av hushållsel, jag vet att det är dyrare att laga mat kl18 än 23 men jag väljer ändå att göra det kl 18. Men visst tvättmaskiner osv kan ju säkert styras till att starta när elen är som billigast,den möjligheten har inte jag.
En timer är ju i någon form den enklaste av "smarta grejer", så du är halvvägs där. :p
 
F fiskarn87 skrev:
Eller ett vanligt tidur? Den går igång kl1 eller 2.
Eller kolla om det redan finns i maskinen, både tvättmaskiner och diskmaskiner har ofta timer för att fördröja starten.
Finns väl i och för sig inte några enorma besparingar på att flytta tvätt eller disk till natten så man skall nog inte slå knut på sig för att jaga enstaka kronor, men redan att vänta med att starta diskmaskinen till läggdags i stället för vid peakpriset direkt efter middagen gör ju något.
 
  • Gilla
aabbe och 2 till
  • Laddar…
I
Timer är absolut en lösning, som någon sa så har många produkter detta redan inbyggt. Man kan dock tänka sig att allt eftersom folk flyttar omkring i sina scheman så kommer priserna förändras. Vill man att diskmaskinen ska köra på den absolut billigaste timmen på dygnet så krävs det något smartare än Timer.

Förövrigt är jag inte mycket för att köra vissa prylar på natten då man sover.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Håller med ovan. Nu är just tvätt och disk inget som drar så mycket öht och sen kanske det inte spelar så stor roll om de går kl1 eller 3 eller vad som nu är billigast.
 
Enligt brandskyddsföreläsningar jag har varit på bör man inte köra disk eller tvätt på natten. Men numera har man ju knappt något val. Jag har sett till att ha bra brandvarnare i tvättstugan och "inte i köket men nära". Dessutom har jag läckagelarm på maskinerna. Jag kör i princip alltid disk och tvätt när det är som billigast.
 
  • Gilla
Catharina Åberg
  • Laddar…
Har fått laddstolpe på jobbet (mot fast månadsavgift) så jag måste utvärdera om det är någon mening att ha kvar timdebitering överhuvudtaget. För det är ju inte så smidigt att anpassa allt mot nattetid om det nu inte är så att man tjänar så mycket på det. Har ju LLVP för uppvärming men de får ju gå dygnet runt, vet inte om det är så smart att dra ner dem på natten (slå av eller sänka temperaturen).

Varmvattenberedaren skull man ju kunna göra något med gissar jag. Men man kan väl inte bara bryta strömmen till den? Har en (modern) VVB någon extern ingång för värme av/på?
 
V videopac skrev:
Har fått laddstolpe på jobbet (mot fast månadsavgift) så jag måste utvärdera om det är någon mening att ha kvar timdebitering överhuvudtaget. För det är ju inte så smidigt att anpassa allt mot nattetid om det nu inte är så att man tjänar så mycket på det. Har ju LLVP för uppvärming men de får ju gå dygnet runt, vet inte om det är så smart att dra ner dem på natten (slå av eller sänka temperaturen).

Varmvattenberedaren skull man ju kunna göra något med gissar jag. Men man kan väl inte bara bryta strömmen till den? Har en (modern) VVB någon extern ingång för värme av/på?
Styr min VVB med hjälp av smartrelä och 3-fas kontaktor. Hur bra det är för VVBn vet jag inte.
Strömmen bryts på morgonen då den är "laddad" och inte drar ström och strömmen slås på vid 24 varvid den börjar värma direkt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Styr min VVB med hjälp av smartrelä och 3-fas kontaktor. Hur bra det är för VVBn vet jag inte.
Strömmen bryts på morgonen då den är "laddad" och inte drar ström och strömmen slås på vid 24 varvid den börjar värma direkt.
Jag kör så med. Tror inte det behöver va sämre alls än att man bara ställer termostaten för då slår den väl av och på hela tiden, ja vet inte hur ofta men flera gånger i timmen kanske?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
I
Jag har inte själv vågat laborera med vatten temperatur, vet att man måste då och då höja värmen för att döda av legionella. Exakt hur detta fungerar vet jag inte men jag vill inte riskera att störa ut programmet som sköter det därför är jag skeptisk till att byta ström eller på annat vis strypa uppvärmning som inte går igenom den vanliga mjukvaran.

MEN, har man kollat upp och har stenkoll på att varken vatten kvalité eller teknik får stryk så är det bara till att köra på såklart.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
För min del måste jag dra upp varmvattenberedaren till ca 80°C när jag kör med timer för att det ska hålla sig hela dagen sen. De tär väl vad jag kan förstå totalt ofarligt även om temperaturen kan sjunka till 45 nån gång kanske.
 
I
F fiskarn87 skrev:
För min del måste jag dra upp varmvattenberedaren till ca 80°C när jag kör med timer för att det ska hålla sig hela dagen sen. De tär väl vad jag kan förstå totalt ofarligt även om temperaturen kan sjunka till 45 nån gång kanske.
Jag är inte insatt i detaljerna men om man pysslar med att blocka vattenuppvärmning så behöver man vara väl insatt.

Vad jag förstår så dör 90% av bakterierna på 10 sekunder med en 70 grader. Enligt Nibe så bör man köra detta iallafall var 14 dag för att inte får tillväxt i tanken, med andra ord inte särskilt ofta. Kör du 80 grader dagligen lär det vara hur lugnt som helst, förmodligen behöver du inte köra upp det så mycket så ofta.
 
PaulWisen PaulWisen skrev:
Tibber lägger på 8.75 öre ex moms per kWh el man köper via dem (just nu). Alla elbolag gör det, normalt är dock mer run t 2-4 öre. Jag gjorde själv en beräkning på min förbrukning i november 2022 och detta påslag kostade mig totalt ca 200kr. Jämfört med andra elbolag då ca 100kr mer. Så, man får göra sin beräkning om den ökade insikten om sin förbrukning samt möjligheten till att styra sin förbrukning innebär en större besparing än 100kr. Om det gör det så är Tibber en bra idé, annars inte. I mitt fall bedömer jag att det är värt det. Idag hade jag kanske tittat på Greenly istället som är något billigare med nästan samma funktioner men jag orkar inte krångla för stunden.

Tibbers aktuella påslag kan du läsa under "Producent" och längst ner "priser". Det varierar över året. Jag har sett 1.5 öre också.

Bara för att ge ett exempel - Göteborg Energi, timprisavtal:

Påslag +6,90 öre/kWh
Fossilfritt "Ingår i priset"
Elcertifikatsavgift +0,32 öre/kWh
Elhandelsrelaterade kostnader +1,42 öre/kWh
Summa 8,64 öre/kWh - d.v.s. i princip samma som Tibber

+ Moms (25% av ovan)
 
K kalleninen skrev:
Bara för att ge ett exempel - Göteborg Energi, timprisavtal:

Påslag +6,90 öre/kWh
Fossilfritt "Ingår i priset"
Elcertifikatsavgift +0,32 öre/kWh
Elhandelsrelaterade kostnader +1,42 öre/kWh
Summa 8,64 öre/kWh - d.v.s. i princip samma som Tibber

+ Moms (25% av ovan)
Det är ju ganska lika då :) Men Vattenfall t.ex och gissar jag de flesta andra "vanliga" elbolag har ingen fast ytterligare månadsavgift?
 
F fiskarn87 skrev:
Men Vattenfall t.ex och gissar jag de flesta andra "vanliga" elbolag har ingen fast ytterligare månadsavgift?
Du behöver ju inte gissa, det finns ju enkelt åtkomligt via elpriskollen, elskling eller annan jämförelsetjänst.
Vad som gäller för Vattenfall har jag ju postat i ett tidigare svar till dig. de har fast avgift. Årsavgift i stället för månadsavgift men det spelar ju i detta avseende ingen roll. Vill påstå att majoriteten har något slags fast avgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.