Hej
Jag behöver råd och tips angående mitt tak.
Taket består av underlagspapp som har spikats direkt på takstolarna.
Det som oroar mig är att det saknas ströläkt.
Det finns endast bärläkt som sedan har betongpannor.

Tacksam för alla synpunkter!
Jag bifogar bild
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:mad:
 
Hej, ja med bärläkt direkt mot papp kan ju vatten inte rinna undan. Sen undrar jag om "papp spikat direkt mot takstol", du menar mot råspont eller dyl?
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Tyvärr inget råspont,
Det är rockwool underlakstak skivor.
 
Det finns papp som man spikar direkt mot takstolen. Då ska skarvar förskjutas med minst en takstolsbredd +10cm(ser ut som den du har). Dock brukar den klämmas fast med en ströläkt. Den ska även hänga lite mellan takstolarna (2 cm ungefär) så ditt tak ser ju inte jättetokigt ut. Vattnet kommer ju under bärläkten där pappen hänger ner.
Men en ströläkt hade väl inte skadat, och generalskarvar brukar man ju vilja undvika (som den du har på läkten).

Jag har sett betydligt värre och jag hade inte varit orolig om jag varit i din sits
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
S
finns ju dom som säger att det inte behövs ströläkt
som tur är ser bärläkten fina ut
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Det är rätt gjort, man har inte strö på den konstruktionen.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
I min bok är det en riskkonstruktion att inte använda ströläkt. Att bärläkten ser fina ut nu är väl en klen tröst när vi inte vet när taket lades? Med lite stående vatten efter hällregn en svensk sommar kanske det inte ser lika fint ut. Själv hade jag åtgärdat detta (fast det måste vara ett elände när pappen är spänd mellan stolarna). Du kanske skulle kolla upp att pappen på just ditt tak är gjord för denna typ av konstruktion (utan underlag).
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
S
Ö-byggarn skrev:
I min bok är det en riskkonstruktion att inte använda ströläkt. Att bärläkten ser fina ut nu är väl en klen tröst när vi inte vet när taket lades? Med lite stående vatten efter hällregn en svensk sommar kanske det inte ser lika fint ut. Själv hade jag åtgärdat detta (fast det måste vara ett elände när pappen är spänd mellan stolarna). Du kanske skulle kolla upp att pappen på just ditt tak är gjord för denna typ av konstruktion (utan underlag).
det är väl en tröst att det inte ståt vatten och förstört bärläkten.
så klart är det inte bra att det inte varit någon ströläkt
 
  • Gilla
Ö-byggarn och 1 till
  • Laddar…
S
Stefan N skrev:
Det är rätt gjort, man har inte strö på den konstruktionen.

då är det många tak som är felgjorda då.
utan ströläkten så får du stående vatten och dålig luftcirkulation.
det taket har haft tur då bärläkten är fina.
dock kan det ju har tryckt in vatten i skarvarna på taket
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Pappen på TS tak är ju knappast ny i alla fall. En mycket grov gissning är runt 30 år. Pannorna talar för detsamma.
Bärläkten visar inga tecken på rötskador. Mellan varje takstol syns dessutom att pappen hänger något, vilket ger utrymme för fukt/vatten. Takpannorna ger dessutom utrymme för mycket ventilation, vilket snabbt torkar bort eventuell fukt.
Ströläkt är alltid bra, men knappast så viktigt som det ges uttryck för.
Personligen skulle jag låta taket vara tills vidare.
 
SBH skrev:
då är det många tak som är felgjorda då.
utan ströläkten så får du stående vatten och dålig luftcirkulation.
det taket har haft tur då bärläkten är fina.
dock kan det ju har tryckt in vatten i skarvarna på taket
Det är olika konstruktioner. Detta tak är rätt byggt då det sviktar ner mellan takstolarna och ev vatten rinner undan. På ett tak med råspont under ska det va ströläkt då det inte bygger på samma princip. Det är en mycket vanlig metod, hade samma på mitt tak förut. Det byggs även så idag.
 
Ok, om metoden är vedertagen, taket är 10+ år och inte läcker idag så... :)
Spontant känns ändå inte konstruktionen särskilt solid, men gissar att den finns eftersom den är billig!
 
Ja, snabbt och billigt.
 
Japp hade så tidigare också.
men då var det masonit. Tyngen i masoniten gjorde att det blev dalar mellantakstolarna på så sätt kan ev vatten som läckt in rinna ner utan att hindras av bärläkten.
Nu när jag bytte tak så satte jag undertaksduk. för att inte behöva bekymra mig över sånt här så klämde jag duken med ströläkt på takstolarna före bärläkten för att få ordentligt utrymme.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Har du någon bild så jag ser hur jag skulle kunna fixa det på samma sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.