Hendrup Hendrup skrev:
TUSEN TACK för feedback! Det var så vi tolkade äldre trådar också... Ska grotta in oss i Mora och FMM...

Hansgrohe, samma som Strand?
Nej de har ingenting gemensamt. Hans grohe är av en helt annan kvalite och minst jämförbara med Mora, FMM.
 
BirgitS
När det gäller blandare så bör man hålla sig till välkända VVS märken, inte design "brands". Mora och FMM är kända svenska märken av god kvalitet. Det finns finska Oras som är deras motsvarighet, det finns Grohe och Hans Grohe (helt olika företag) från Tyskland. I Sverige säljs även Tapwell av VVS butiker. Det är nog egentligen mer ett desgnmärke, men som jag uppfattat har de en kvalitet som om inte i klass med de traditionella märkena, så iallafall acceptabel.

Sedan finns det en uppsjö av blandare från olika företag som egentligen sysslar med badrumsmöbler, de skulle jag absolut undvika.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att garantin gäller material- och produktionsfel och inte sånt som beror på slitage mm. så garantin gäller inte alla fel.
[länk]
Nej, det är nog så.
Men för 195:- så har man råd att tappa bort kvittot och tvingas köpa en helt ny kran om den gamla går sönder.
 
Om det skulle gå illa blir det en dyr vattenskada och massa krångel
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Keiller Keiller skrev:
Nej, det är nog så.
Men för 195:- så har man råd att tappa bort kvittot och tvingas köpa en helt ny kran om den gamla går sönder.
Fast slit-och-släng-samhället har ju en del andra nackdelar. Förutom det som magnu tog upp.
 
C
H hempularen skrev:
När det gäller blandare så bör man hålla sig till välkända VVS märken, inte design "brands".
Det brukar sägas så, men det bör noteras att vissa välkända märken producerar skit och en del "design brands" är riktigt bra grejor. Jag har t.ex. ett antal Mora-blandare som är riktig skit, och en Zazzeri Italiensk designblandare som är väldigt bra kvalitet.
 
Ber om ursäkt för att jag återupplivar den här gamla tråden, men vi letar febrilt efter blandare till både kök och tvättställ (nybygge). Vi vill ha gammaldags stil men inte för mycket krusiduller, vilket har visat sig vara extremt sällsynt.

Vi hade i princip bestämt oss för blandare ur serien Denver från Bugnatese (se gärna den här tråden), men köksblandaren saknar diskmaskinsavstängning och det bli en dealbreaker.

Det bästa (enda?) alternativ vi har hittat som vi gillar är blandaren Retro RE-1004 från Strand Stainless. Jag blir dock lite orolig över kvalitetsaspekten när jag läser den här tråden. Är det nån som har erfarenhet av den här blandaren? Hur tror ni att den står sig i förhållande till blandarna från Denver?
 
J Johan93 skrev:
Ser att detta är ett äldre inlägg, men känner att det kan va bra att ge lite info under 2019. Jag är en tidigare vvs-montör som valt att hoppa över till sälj. Jag arbetar idag inom försäljning av allt inom vatten och värme (vvs) samt badrum och kök. Jag startade min karriär 2015, under denna period var Strand Vvs blandarna bra, väldigt lite fel och reklamationer. Redan 2017 började folk reklamera blandare för olika skäl, tyvärr måste jag informera att Strand VVS inte uppehåller den kvalité det tidigare gjort. Vi har främst problem med köksblandare, där delar trillar av eller blir lösa, läckande packningar osv. Deras service är inte något vidare bra, vi har mycket bekymmer med reklamationer till strand.

Som vs-montör och säljare kan jag rekommendera följande märke. Mora (den mest stabila blandaren du kan införskaffa) otroligt låg reklamations nivå, och de få fallen något är fel på blandaren så löser mora detta snabbt och lätt. Fm Mattsson mycket bra blandare, sällan reklamationer, och i de fall vi har bekymmer så löser de problemet väldigt fort. Gustavsberg stabil, bra och oftast prisvärd, senaste nepthun är inget att rekommendera men övrigt är Nautic och Nordic stabila o bra serier. Oras hellre en finne i vasken än en finne i röven, skämt åt sido, mycket bra grejer, extremt sällan reklamationer eller bekymmer med denna tillverkare (har arbetat länge med oras, både installerat, reparerat och nu säljer jag blandarna, rekommenderar dessa starkt). Hansgrohe att tro att Hansgrohe och brodern Grohe är samma är ett vanligt misstag, Hansgrohe levererar alltid med bra kvalitet, jag kan ärligt inte minnas om jag gjort en reklamation eller haft bekymmer med denna leverantör, dock har jag hjälpt mina kunder att hitta de reservdelar de behöver för att laga sin äldre hansgrohe blandare. Grohe ingen större erfarenhet av Grohe, dock har jag installerat en Grohe blandare till mina föräldrar, installationen gjordes när jag fortfarande utbildade mig till vvs-montör, har inte haft något bekymmer med deras köksblandare, samt att den hängde med i senaste köksrenoveringen, funkar änn idag helt felfritt! Ett plus till Grohe där!

Detta är mina främsta rekommendationer ifall du vill ha en blandare som håller, skulle du dock ha otur och få ett som vi kallar det "måndags-ex" så är det bara att återkoppla till butiken du köpte blandaren i, hjälpa säljaren göra ett reklamations-underlag/formulär sedan invänta en teknisk service-partner från diverse blandare som kommer hem till dig och åtgärdar felet. Dock kan dessa ta mellan 2-4 dagar innan de kommer ifall det är högt tryck hos service-partnern men oftast kommer de ut redan dagen efter (eller ifall reklamationen görs tidigt på morgonen, kan det hända att de tar kontakt samma dag.)

Har ni frågor eller funderingar så är det bara att skriva till mig, jag svarar till det bästa av min förmåga!
Jag reserverar mig för olika typer av stavfel, blev för lång text och orkar inte läsa igenom allt, om du orkade läsa igenom allt så tackar jag för din uppmärksamhet och hoppas jag kan hjälpa till med svar för allt inom vvs! Ha en fin dag
J Johan93 skrev:
Ser att detta är ett äldre inlägg, men känner att det kan va bra att ge lite info under 2019. Jag är en tidigare vvs-montör som valt att hoppa över till sälj. Jag arbetar idag inom försäljning av allt inom vatten och värme (vvs) samt badrum och kök. Jag startade min karriär 2015, under denna period var Strand Vvs blandarna bra, väldigt lite fel och reklamationer. Redan 2017 började folk reklamera blandare för olika skäl, tyvärr måste jag informera att Strand VVS inte uppehåller den kvalité det tidigare gjort. Vi har främst problem med köksblandare, där delar trillar av eller blir lösa, läckande packningar osv. Deras service är inte något vidare bra, vi har mycket bekymmer med reklamationer till strand.

Som vs-montör och säljare kan jag rekommendera följande märke. Mora (den mest stabila blandaren du kan införskaffa) otroligt låg reklamations nivå, och de få fallen något är fel på blandaren så löser mora detta snabbt och lätt. Fm Mattsson mycket bra blandare, sällan reklamationer, och i de fall vi har bekymmer så löser de problemet väldigt fort. Gustavsberg stabil, bra och oftast prisvärd, senaste nepthun är inget att rekommendera men övrigt är Nautic och Nordic stabila o bra serier. Oras hellre en finne i vasken än en finne i röven, skämt åt sido, mycket bra grejer, extremt sällan reklamationer eller bekymmer med denna tillverkare (har arbetat länge med oras, både installerat, reparerat och nu säljer jag blandarna, rekommenderar dessa starkt). Hansgrohe att tro att Hansgrohe och brodern Grohe är samma är ett vanligt misstag, Hansgrohe levererar alltid med bra kvalitet, jag kan ärligt inte minnas om jag gjort en reklamation eller haft bekymmer med denna leverantör, dock har jag hjälpt mina kunder att hitta de reservdelar de behöver för att laga sin äldre hansgrohe blandare. Grohe ingen större erfarenhet av Grohe, dock har jag installerat en Grohe blandare till mina föräldrar, installationen gjordes när jag fortfarande utbildade mig till vvs-montör, har inte haft något bekymmer med deras köksblandare, samt att den hängde med i senaste köksrenoveringen, funkar änn idag helt felfritt! Ett plus till Grohe där!

Detta är mina främsta rekommendationer ifall du vill ha en blandare som håller, skulle du dock ha otur och få ett som vi kallar det "måndags-ex" så är det bara att återkoppla till butiken du köpte blandaren i, hjälpa säljaren göra ett reklamations-underlag/formulär sedan invänta en teknisk service-partner från diverse blandare som kommer hem till dig och åtgärdar felet. Dock kan dessa ta mellan 2-4 dagar innan de kommer ifall det är högt tryck hos service-partnern men oftast kommer de ut redan dagen efter (eller ifall reklamationen görs tidigt på morgonen, kan det hända att de tar kontakt samma dag.)

Har ni frågor eller funderingar så är det bara att skriva till mig, jag svarar till det bästa av min förmåga!
Jag reserverar mig för olika typer av stavfel, blev för lång text och orkar inte läsa igenom allt, om du orkade läsa igenom allt så tackar jag för din uppmärksamhet och hoppas jag kan hjälpa till med svar för allt inom vvs! Ha en fin dag
Hej! Tacksam för alla råd jag kan få med denna huvudvärk…
Haft denna Toro to-1002 kökskran sedan vi flyttade in för 12 år sedan.
Minns inte när eller hur det började men kranen droppar (packning behöver väl bytas), det läcker vid ”basen”, antagligen samma sak där. Det märkliga är att det verkar påverka hur mycket kranen läcker då man går från varmt till kallt och hur ”hårt” man trycker mot själva kranen. Trycker man hårt och lämnar läget på kallt så droppar den mindre. Så vad jag egentligen undrar är om jag vågar mig på att börja greja med denna.. antagligen omöjligt att få reservdelar.. Känns som hela kranen liksom är gjuten i en form, inte många rörliga delar. Skulle det vara en ”normal” blandare så vet jag vad och hur det skulle fixas. Så vad tror ni, ge de ett försök med att byta packningar och går det inte. Köp en ny helt enkelt
. Modern kökskran ovanpå en rostfri diskho, kakelbakgrund, behöver eventuellt rengöras vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett svart verktyg med sexkantigt huvud, möjligtvis en hylsnyckel. Bakgrund med otydliga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.