M -MH- skrev:
Nej, om det är en väg i förgrunden, så står skylten vid en väg. Så visst är det relevant.
Informationsgrafik som visar olika svenska förbudsmärken för trafik, inklusive förbud mot infart, parkering, tuta och lastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M -MH- skrev:
Nej, jag anser att det ser ut som skylten sitter vid en väg i förgrunden. Men det får såklart inte att säga säkert.

Vad som är väg eller inte är inte så lätt att säga. Trust me...

Skylten sitter ungefär 20 meter från en strand. Det växer skog (sumpig) på ömse sidor om stigen ned till stranden, så det är inte på något sätt att betrakta som väg. Att skylten avser de få meter tillgänglig sjökant som syns i bakgrunden står utom all tvivel.

Fullständigt ointressant för crossåkare.

[länk]
 
K knipo skrev:
Det är ju det som är det fina med forumtrådar.:cool:
Ja, lite kul är det :D
 
Här är "badplatsen"
 
Han verkar ju slå gräset där ibland i alla fall, grannen. Används platsen till något annat än djurbad, typ upptagning och isättning av båtar eller något? Inte för att det spelar någon roll för skyltens laglighet, men man blir ju nyfiken.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Han verkar ju slå gräset där ibland i alla fall, grannen. Används platsen till något annat än djurbad, typ upptagning och isättning av båtar eller något? Inte för att det spelar någon roll för skyltens laglighet, men man blir ju nyfiken.
Nope. Har aldrig sett annat än djur och dess ägare där. Markägaren hävdar att funktionsnedsatta kommer dit och badar med sin vårdpersonal, men det har jag aldrig sett under de 18 år jag bott här.
 
  • Haha
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, om det är en väg i förgrunden, så står skylten vid en väg. Så visst är det relevant.
Nej, skylten står vinklad och placerad så att den gäller stigen bakom den. Riktad vinkelrätt mot vägen och ett par meter från vägkanten in på stigen. Skylten gäller stigen bakom skylten, inte vägen framför. Den hade kunnat stå två meter från E20, det hade fortfarande varit irrelevant.
 
  • Gilla
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
Jag gissade alltså rätt, skylten står vid en väg i förgrunden.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag gissade alltså rätt, skylten står vid en väg i förgrunden.
Ingen har ifrågasatt att det finns en väg bakom skylten. Men skylten är inte giltig om det är markägaren som satt upp den på eget bevåg.
 
  • Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag gissade alltså rätt, skylten står vid en väg i förgrunden.
Lite grann undrar jag om du verkligen inte förstår, eller om du bara inte har det i dig att erkänna att du tänkt fel. :rofl:

Att den som tagit fotot står på en väg är det ingen som som dementerar eller har någon annan åsikt om vad jag vet. Men skylten gäller fortfarande vad som finns BAKOM den, inte FRAMFÖR den. Och för att förtydliga så menar jag med BAKOM skylten det som finns BORTANFÖR den i ursprungsbilden, alltså ner mot sjön. (y)
Det finns säkert något avsnitt av Fem myror är fler än fyra elefanter som behandlar skillnaden mellan bakom och framför. ;)

Anyway, jag tror inte vi (du) kommer längre nu. Om du ihärdar i ditt feltänk så kommer jag småle en smula men avstå ytterligare försök att få dig på rätt väg :rofl:, vill någon ta över så varsågod. (y)

Lev väl!
 
  • Gilla
MartinP666 och 4 till
  • Laddar…
Fan! Jag skulle ju inte svara! Kan. Inte. Låta. Bli.... :dizzy:

Anna (och troligen alla andra) syftar uppenbarligen på stigen skylten står i direkt anslutning till - och hon anser mycket riktigt att stigen inte är en väg. Hon syftar INTE inte på vägen den står två meter ifrån. Så ja, jag vågar nog hävda att ALLA utom du syftar på den icke träd/buskbeväxta avlånga yta mark som har sin början vid skylten ungefär och sträcker sig ner mot strandsnutten. Detta av den enkla anledningen att vägen fotografen står på ÄR totalt irrelevant, det är inte den frågan om stig/väg handlar om, det är - återigen - stigen från skylten ner till sjön. Som är en stig. Inte en väg. Spelar ingen roll hur många crossåkare som skulle ta sig rätten att köra där. We done? :rolleyes:
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ingen?

Om du läser [länk] så ser du att minst en person att hävdade att skylten INTE satt vid en väg.
Ja, jag hävdar helt korrekt att det inte är en väg. Som ToRy påpekar spelar det ingen roll vad som finns där fotografen står, det påverkar överghuvudtaget inte skyltens giltighet.

DET DÄR ÄR INTE EN VÄG.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ingen?

Om du läser [länk] så ser du att minst en person att hävdade att skylten INTE satt vid en väg.
Texten i det inlägget,
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det där är inte en VÄG. Det står ju till och med BADPLATS på tilläggsskylten!
är ett svar på följande inlägg,
B Båtenisjön skrev:
Skylten sitter vid väg till strand
som säger att stigen efter skylten är en väg.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, om det är en väg i förgrunden, så står skylten vid en väg. Så visst är det relevant.
Skylten har ingen som helst bäring på vägen. Den står riktad nittio grader från vägens riktning.

Tiilägstavlan, som i sig inte har nån bäring på förbudsmärket, berättar dessutom att det är en strand, och inte en väg, som skylten avser.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.