Jo, jag menade ju självklart i betong.
 
empame skrev:
Golvvärmen är ju så trög så om rumsgivarna stänger pga solvärme blir ju inte rummet svalare förens det är dax att värma upp det igen.
Nej, jag tror på en rätt placerad utgivare och rätt justerat på fördelaren till varje rum.
Samma erfarenhet som jag har. I mitt fall fjärrvärme där utegivaren styr värmeväxlaren. Kurvan ställd så lågt som möjligt, men med fokus på radiatorerna på övervåningen. Shunten ställd så golvvärmen får vad bottenvåningen behöver. Finns lite intrimmning att göra men tycker det över lag fungerar bra.
Temp ut från centralen ca 40 och ut till golvvärmen ca 26, vid 0 ute. Termostaterna på radiatorerna ställda på 5. Ger en inomhusttemp på 21-22 grader. Givetvis betydligt varmare om solen ligger på nu på våren men det är ett problem ett fåtal veckor på våren och knappast något som rumstermostater skulle lösa.
 
empame skrev:
Golvvärmen är ju så trög så om rumsgivarna stänger pga solvärme blir ju inte rummet svalare förens det är dax att värma upp det igen.
Nej, jag tror på en rätt placerad utgivare och rätt justerat på fördelaren till varje rum.
Nu kommer golvvärmen att läggas i spårad cellplast så det kommer bara vara 14mm parkett mellan mina fötter och golvvärmerören. Jag tror därför att systemet borde reagera rätt fort om rumsgivarna stänger.

Jag hade hoppats på att få ett tydligt ja eller nej i den här tråden men jag jänner mig precis lika villrådig som tidigare. :confused:

Om vi vänder lite på frågan. Ni som har rumsreglering, hur ofta slår den till och hur upplever ni systemet i allmänhet?
 
  • Gilla
robsev80
  • Laddar…
Om inte rummet blir svalare trots att rumsgivarna stänger så är det väl bra att de stänger flödet?

jtl, jag körde samma taktik som dig för att minska förlusterna i min 10m kulvert, jag vill ha minsta möjliga retur som då ger lägsta möjliga framledning MEN efter att ha läst att fjärrvärme kunde ge lägre förbrukning med hög framledning som ger lägre flöde så testade jag och sänkte min energiförbrukning väldigt mycket, trots att huset borde kräva samma energi oavsett framledning.

Så jag gillar mina termostater som ger mig möjlighet att köra på det sättet.

Mvh
Bambi
 
Redigerat:
Janus82,

I din situation med värmepump tror jag det skulle fungera relativt bra utan rumsgivare om du inte är tempkänslig, givetvis styrs tempen bättre i resp rum med rumsgivare pga av solljus vars värmeförmåga inte ska underskattas.

Så även jag tror det skulle funka bra så hade jag aldrig sparat de 10 000 om jag inte hade väldigt sparsamt med pengar vid tillfället. Du har ju möjlighet att ställa rumsgivaren högt och ställa in fördelarn om du ångrar dig, men om du inte kör givare och vill ha senare vad kostar det då, är det knapp merkostnad med trådlöst är ju det ett alternativ.

Mvh
Bambi
 
Jag har satt trådbundna LK termostater överallt. Används väldigt sällan, men när man väl vill sänka/höja värmen är det gott att kunna göra det. Jag ser det som lyx, inte nödvändigt. Men har du råd så tycker jag du skall köra på.

Som du säger är det inga problem att montera trådlöst i efterhand. Men se till att det finns ett 230v vägguttag inne vid fördelaren.
 
Ingen rumsreglering här. Har funkat utmärkt i tio år.
 
Du kan ju börja med att ha termostater i rum där tempen kan variera mycket.

Text I vårt hus har vi sol under hela dagen på övervåningen och har fönster i alla väderstreck. Där med blir det rätt varmt i de rum som har sol just då även fast det är -10 ute som det har varit nu i mars.

Sedan är det som en del skriver här
Det går alldeles utmärkt att köra utan...
 
Vi har ett hus i vinkel med mycket fönster i söderläge. På våren och nu när solen börjar värma men står lågt på himlen är tillskottet från solen så kraftigt att golvvärme på eller av inte märks. Vill man få ner tempen måste man avkärma solen. Regleringen gör mao ingen nytta i detta fall.
 
MathiasS skrev:
Vi har ett hus i vinkel med mycket fönster i söderläge. På våren och nu när solen börjar värma men står lågt på himlen är tillskottet från solen så kraftigt att golvvärme på eller av inte märks. Vill man få ner tempen måste man avkärma solen. Regleringen gör mao ingen nytta i detta fall.
Men det är ju tvärt om, det är ju då man vill ha termostat reglering. Man sparar ju energi på att termostaten stänger an flödet till rummet som solen redan värmt upp.
 
Ja nu tänker jag iofs mest på regleringen av rumstempen, inte driftsekonomi. Men, vad gäller driftsekonomi. Om vattnet i slingorna är 23 grader och temperaturen på golvet är 35 pga solen, hur mycket värme avges då? Jag gissar, men vet inte säkert, att dessa slingor som förblir öppna trots sol har en högre returtemp än framledning....
 
  • Gilla
hus-mic
  • Laddar…
Hej,

Det mesta funkar, men jag antar att alla förstår att rumsgivare varken försämrar komforten eller energibesparingen.

Jag skulle uppskatta om någon som kör utan rumsgivare kunde fökrlara vinsten med detta och insparningen som detta ger.

Mvh
Bambi
 
  • Gilla
mange83
  • Laddar…
Jag känner framförallt att jag inte förlorar något på att inte ha rumsreglering. Besparingen ligger i styrdon och rumsgivare + styrning till detta.
 
Kan du inte förbereda med kanalisation och avvakta med själva termostaterna och styrdonen?
Då har du ju möjlighet att i framtiden enkelt installera termostater om du skulle vilja.
Kostnaden torde bli tämligen låg.
 
Bambi skrev:
jtl, jag körde samma taktik som dig för att minska förlusterna i min 10m kulvert, jag vill ha minsta möjliga retur som då ger lägsta möjliga framledning MEN efter att ha läst att fjärrvärme kunde ge lägre förbrukning med hög framledning som ger lägre flöde så testade jag och sänkte min energiförbrukning väldigt mycket, trots att huset borde kräva samma energi oavsett framledning.
Intressant. Har aldrig funderat på att det skulle spara mig energi att köra på det sättet. Vad har du för framledningstemp vid fördelaren?

Bambi skrev:
Jag skulle uppskatta om någon som kör utan rumsgivare kunde fökrlara vinsten med detta och insparningen som detta ger.
I mitt fall skulle det vara 12000+ på termostater, don och styrenheter.
Både cirkpumpen på primären och cirk pumpen på shunten är ställda på lägsta nivå så det är inte direkt någon hög cirkulation i systemet. Totalt rör det sig om ca 130 kvm som värms med golvvärme och 100 som värms med radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.