Det beror ju helt på vilken varmvattenkapacitet ni behöver? Vanliga Airmodule ska normalt räcka för en familj men det beror mycket på vilka vanor att duscha och kanske bada badkar som man har. Normalt räknar man med att duschande kräver ca 9 liter vatten per minut. Tar man långa duschar och är en stor familj som ska duscha direkt efter varandra krävs det väldigt mycket varmvatten.
 
Vi tittar också på en utedel IVT AirX 407S och innedel AirModule E9.
Vi har nyligen fått anbud på ca 160000 kr före ROT-avdrag.
Då forsar vi bort den gamla elpannan och gjuter fundament för utedelen. Resten gör rörfirman.

Utedelen AirX 407S är tydligen en AirX 409 som är nerstrypt litet och har ljuddämpande utblås på utedelen och förmodligen jobbar mindre hårt eftersom den har en litet större kompressor jämfört i 407. Den ska alltså väsnas mindre än en 407.

Det går vatten i rörledningarna mellan utedelen och innedelen. Enklare för rörfirman att installera.

AirX 407S har 1-fas-kompressor och max avgiven värmeeffekt ca 9 kW vid +7/35, dvs +7 oC utetemp och framledningstemp 35 oC. Det står det är 2,35 kg köldmedium R410a, dvs 50 % difluormetan och 50 % pentafluoretan. Stämmer det att de fortfarande använder fluorkolväten?

Elpannan är ca 25 år gammal och kan paja när som helst. Skulle det gå att nu enbart installera innedelen, nämligen Airmodule E9 och inte ha någon utedel alls?
Sedan ca om ett år installeras utedelen med kompressorn. Anledningen är då att det blir lägre kostnad nu att ta och man slipper vara rädda att gamla elpannan med vattenburen värme med radiatorer pajar totalt och kanske blir tvungen att panik-byta den mot en ny elpanna pga leveranstid för luftvattenvärmepumpars innedelar är lång Innedelen verkar nämligen kostar ca 40 % av innedel+utedel.

Men frågan är om det går att köra enbart en innedel, utan att ha någon utedel alls?
Det verkar som om styrboxen(med elektroniken) sitter i utedelen.
 
Redigerat:
Det brukar i allmänhet vara en dålig idé att köpa utedel och innerdel vid olika tidpunkter även om innerdelen borde gå att köra som en ren el-panna. Dels får man inte ett lika bra paketpris och det blir dubbla installationsbesök. Dels brukar tillverkarna ofta ändra i styrsystemet och ibland kommer helt nya generationer av styrsystem. Detta gör att man riskerar att inte längre hitta en kompatibel utedel eller åtminstone måste byta kretskort i innerdelen för att den ska passa med nya utedelen.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.