Hej!

Vi är i tankarna att köpa en luft-vatten värmepump och är intresserade av en IVT Airx 409 & IVT AirModule E9 plåt inkl cirk.p.

120kvm hus + källare från 1958, gjutjärnselement, stenhus i södra Skåne.

Är det någon här som har denna värmepumpen eller annan IVT? Nöjda eller missnöjda?

Har fått en offert från Energitjänst VK, totalpris inkl allt på 107.900kr efter rotavdrag och då ingår att de tar bort 3 äldre maskiner (pannan, vvberedare och en oljepanna) installerar nya värmepumpen och utbildar oss.

Vad tycker ni som kan detta? Bra pris? Bra märke? Bra installatör?
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Kolla med 4tec, dom är erkänt duktiga och säljer Bosch vilket är samma maskiner som IVT.
 
D Diddsan skrev:
Hej!

Vi är i tankarna att köpa en luft-vatten värmepump och är intresserade av en IVT Airx 409 & IVT AirModule E9 plåt inkl cirk.p.

120kvm hus + källare från 1958, gjutjärnselement, stenhus i södra Skåne.

Är det någon här som har denna värmepumpen eller annan IVT? Nöjda eller missnöjda?

Har fått en offert från Energitjänst VK, totalpris inkl allt på 107.900kr efter rotavdrag och då ingår att de tar bort 3 äldre maskiner (pannan, vvberedare och en oljepanna) installerar nya värmepumpen och utbildar oss.

Vad tycker ni som kan detta? Bra pris? Bra märke? Bra installatör?
Jag sitter med precis samma offert från energitjänst.

Har du fått någon feedback/rekommendation om pumpen?
 
T Tooompaaa89 skrev:
Jag sitter med precis samma offert från energitjänst.

Har du fått någon feedback/rekommendation om pumpen?
Hej!
Vi köpte IVT:s värmepump genom Energitjänst och är riktigt nöjda. Allting gick smärtfritt fast det var mycket mer jobb än dom räknat med. Ena dagen rev dom i 4 timmar och andra dagen installerade dom från kl 8-17:45.
Kan bara rekommendera dom.
 
D Diddsan skrev:
Hej!
Vi köpte IVT:s värmepump genom Energitjänst och är riktigt nöjda. Allting gick smärtfritt fast det var mycket mer jobb än dom räknat med. Ena dagen rev dom i 4 timmar och andra dagen installerade dom från kl 8-17:45.
Kan bara rekommendera dom.
Låter klockrent tack för ditt svar
 
D Diddsan skrev:
Hej!
Vi köpte IVT:s värmepump genom Energitjänst och är riktigt nöjda. Allting gick smärtfritt fast det var mycket mer jobb än dom räknat med. Ena dagen rev dom i 4 timmar och andra dagen installerade dom från kl 8-17:45.
Kan bara rekommendera dom.
Hej igen

Hur lång var leveranstiden?
 
T Tooompaaa89 skrev:
Hej igen

Hur lång var leveranstiden?
Hejsan! Allting gick jättefort, 14 dagar efter vi bestämt oss påbörjade installationen.
Hade vi bestämt oss 3 dagar tidigare fanns det installationstider redan efter 1 vecka.
T Tooompaaa89 skrev:
Hej igen

Hur lång var leveranstiden?
T Tooompaaa89 skrev:
Hej igen

Hur lång r gamla panna la av och det började bli kallt.
 
Hej!

Hur gick det här? Blev det installation och är ni nöjda? Sitter med en liknande offert!
 
G GustavLincher skrev:
Hej!

Hur gick det här? Blev det installation och är ni nöjda? Sitter med en liknande offert!
Fick installerat Ivt i våras. Sällan skådat så smidig hantering och bra info från köp till installation. Riktigt fin värme i huset men det mesta står radiatorstorlekarna för.
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Kanon! Har fått offererat IVT airx 409 och AirModule E9 plåt för 117k efter rot. Har elpanna idag vilket är katastrof så vill gärna byta så snabbt som möjligt.
 
G GustavLincher skrev:
Kanon! Har fått offererat IVT airx 409 och AirModule E9 plåt för 117k efter rot. Har elpanna idag vilket är katastrof så vill gärna byta så snabbt som möjligt.
Precis samma som min
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Kanon! Har fått offererat IVT airx 409 och AirModule E9 plåt för 117k efter rot. Har elpanna idag vilket är katastrof så vill gärna byta så snabbt som möjligt.
Precis det paketet vi oxå installerade och vi är jättenöjda. Vi fick betala 107 efter rotavdrag 2021 så ditt pris verkar bra.
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
D Diddsan skrev:
Precis det paketet vi oxå installerade och vi är jättenöjda. Vi fick betala 107 efter rotavdrag 2021 så ditt pris verkar bra.
Jag har också fått en nice offert på detta paket.
Firman som installerar sa att volymen på Airmodul E9 är 180 liter, men när jag läser på hemsidan står det 290 liter.

Vilket stämmer? Borde ju vara det som står på ivt's hemsida. Men kanske finns någon "äldre" modell som har 180?
 
Det är maximal varmvattenkapacitet vid 40 °C som är 280 liter. Volymen på beredaren är säkert bara 180 liter. Tänk på att 9 kW-modellen bara har 1-fas värmepump. Detta innebär ofta att man måste se över huvudsäkringarnas storlek. Men 1-fas är billigare än 3-fas värmepump.
 
J Josth skrev:
Det är maximal varmvattenkapacitet vid 40 °C som är 280 liter. Volymen på beredaren är säkert bara 180 liter. Tänk på att 9 kW-modellen bara har 1-fas värmepump. Detta innebär ofta att man måste se över huvudsäkringarnas storlek. Men 1-fas är billigare än 3-fas värmepump.
I offerten har jag fått en uppgradering från 16A till 20A huvudsäkring.

I min offert fick jag Airx 409 + airmodul E9.

Jag efterfrågade en andra offert där jag fick airx 409 + airbox e9 + separat IVT vv-beredare på 300 liter - den andra offerten blev 5000 kr dyrare. Kan det vara värt att köra på det istället?
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.