Har nyss renoverat badrum (badrumsmatta).. Golvvärme, el. Termostaten är en AMIK. Den står på 23 grader och jag märker ingen skillnad. Termostaten lyser rött. Frugan satte tydligen på den igår kväll, jag såg idag att den var inställd på 22-23 grader, lös rött, ingen kännbar värme alls. Har testat att stänga av och sätta på den. Vrider jag ner den till 15 grader så slocknar lampan. Nu har jag dragit upp den till 20. Men inte hänt något på ca 3 timmar. Vad kan va fel?
 
* Felkoppling
* Defekt termostat
* Defekt golvvärmeslinga
* För låg effekt på slingan
 
E etompau skrev:
* Felkoppling
* Defekt termostat
* Defekt golvvärmeslinga
* För låg effekt på slingan
okej. Då kanske en elektriker bör titta på detta.
 
F fuentes skrev:
okej. Då kanske en elektriker bör titta på detta.
Ingen aning. Vi vet inte historiken omkring ditt golv, hur det har fungerat, vem som har installerat grejorna och vilka övriga felsökningar du har gjort.

Elektrisk golvvärme kräver noggrannhet vid installation och kontrollmätningar innan golvet förseglas.
 
E etompau skrev:
Ingen aning. Vi vet inte historiken omkring ditt golv, hur det har fungerat, vem som har installerat grejorna och vilka övriga felsökningar du har gjort.

Elektrisk golvvärme kräver noggrannhet vid installation och kontrollmätningar innan golvet förseglas.
kontrollmätning gjordes inte eftersom ”det här är ju nya grejer”. Historiken är att det är nytt och sattes på igår kväll. Är själv inte jättehaj på mätningar och dylikt!
 
F fuentes skrev:
kontrollmätning gjordes inte eftersom ”det här är ju nya grejer”
Vem har gjort installationen? Har den utförts av en firma så får du höra med den.

Tillverkarna av golvvärme brukar ha som krav för att garantin ska gälla att ett mätprotokoll utfylls med uppmätta resistansvärde för slingan.

Kanske är det trögheten i uppvärmningen av golvet som du tolkar som ett fel.
 
E etompau skrev:
Vem har gjort installationen? Har den utförts av en firma så får du höra med den.

Tillverkarna av golvvärme brukar ha som krav för att garantin ska gälla att ett mätprotokoll utfylls med uppmätta resistansvärde för slingan.

Kanske är det trögheten i uppvärmningen av golvet som du tolkar som ett fel.
ja jo precis. Men jag tänker att termostaten funkar som på en ugn. Är det 15 grader, och den är inställd på 23 i nästan ett dygn, så borde det ha ökat åtminstone EN grad. (Vilket borde göra att den borde stängas av när jag vrider ner till 16-17 grader, eller tänker jag fel?)
 
F fuentes skrev:
ja jo precis. Men jag tänker att termostaten funkar som på en ugn. Är det 15 grader, och den är inställd på 23 i nästan ett dygn, så borde det ha ökat åtminstone EN grad. (Vilket borde göra att den borde stängas av när jag vrider ner till 16-17 grader, eller tänker jag fel?)
Ja så fungerar termostaten. Utan att mäta blir det bara spekulationer, men har grejorna installerats av en elfirma så ska du kunna lita på att grejorna fungerar.
Har du själv meckat ihop det, så är det en annan femma.
 
E etompau skrev:
Ja så fungerar termostaten. Utan att mäta blir det bara spekulationer, men har grejorna installerats av en elfirma så ska du kunna lita på att grejorna fungerar.
Har du själv meckat ihop det, så är det en annan femma.
Kanske hittat felet (eller ett av dem). Visst ska två trådar flyttas ”åt höger” i schemat? Extrafråga, ska jordplatsen på plinten lämnas fri?
Jord från värmekabeln är kopplad till jordtråd från proppskåp.

Elkopplingsschema och fotografi av en elektrisk anslutning med etiketterade kablar och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det är rätt kopplat. Finns ingen jord i termostaten. Den terminal som är oanvänd är ifall du hade haft en timer eller tryckknapp för att stänga av och sätta på golvvärmen.
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Nej det är rätt kopplat. Finns ingen jord i termostaten. Den terminal som är oanvänd är ifall du hade haft en timer eller tryckknapp för att stänga av och sätta på golvvärmen.
Tack, men för tydlighetens skull, håller du med om att det inte är rätt kopplat JUST NU eftersom elektrikern (som jag ser det gjort fel och) dragit blå till en jordterminal och brun till en neutralterminal? Om du kollar skissen längst ner jag gjort.
 
F fuentes skrev:
Tack, men för tydlighetens skull, håller du med om att det inte är rätt kopplat JUST NU eftersom elektrikern (som jag ser det gjort fel och) dragit blå till en jordterminal och brun till en neutralterminal? Om du kollar skissen längst ner jag gjort.
Det är rätt kopplat just nu. Finns ingen jord på termostaten. Det du verkar tro är jord är en symbol för resistiv last och ska symbolisera värmeslingan.
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Nej det är rätt kopplat. Finns ingen jord i termostaten. Den terminal som är oanvänd är ifall du hade haft en timer eller tryckknapp för att stänga av och sätta på golvvärmen.
okej, det här var nog det mest förvirrande i elväg för mig :) om det här verkligen är rätt kopplat kommer min värld vändas upp och ner.

PE verkar ju vara protected earth och jag förstår verkligen inte hur det kan va rätt att han dragit en blå tråd dit. N-platsen har en brun tråd och det skulle också va intressant att veta varför det är rätt. L-platsen är lämnad tom. Om det är rätt, varför är det så?

Elektrisk kopplingsplint med en blå tråd i PE (skyddsjord), en brun i N (noll) och en tom L (fas).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F fuentes skrev:
okej, det här var nog det mest förvirrande i elväg för mig :) om det här verkligen är rätt kopplat kommer min värld vändas upp och ner.

PE verkar ju vara protected earth och jag förstår verkligen inte hur det kan va rätt att han dragit en blå tråd dit. N-platsen har en brun och det skulle också va intressant att veta varför det är rätt. L-platsen är lämnad tom. Om det är rätt, varför är det så?

[bild]
Oj det såg jag inte, då stämmer inte ritningarna med verkligheten. Då vet jag inte vad som är rätt längre.
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Oj det såg jag inte, då stämmer inte ritningarna med verkligheten. Då vet jag inte vad som är rätt längre.

Inte jag heller, men jag tror den vänstra blåa och den vänstra bruna i fotot båda ska hoppa till höger ett steg. Tack för snacket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.