Det där får tyvärr nästan all råspont då sågverken formligen bombarderas av mögelsporer när dom sågar i dåligt virke, som landar på all plank. ( stormen Gudrun fixade 30 år förbrukning där mycket av virket blev angripet)

Och eftersom allt virke innehåller Terpener ( sockerarter), så kryper dom ut när trär torkar & hamnar på ytan.
Mögel älskar mat/sockerarter & eftersom det redan finns mögelsporer där så växer dom på.

Beställ Bensaltensid från Gert Strand på internet & spä ut det till 4%, och spruta på allt med handpump-flaska. ( en Tensid som till och med finns i små mängder i tandkräm mm, som oxå är det verksamma ämnet i Boracol )
Samtliga mögelsporer kommer då dö inom kort tid, och trät kommer oxå blekas där svartmöglet angripit.

Sedan är det bara att måla på som du vill & blanda in 3% Bensaltensid i färgen, jag har klarat mig 10 år nu på allt jag behandlar på detta sätt.

Så slipper du slipa å jäklas!

MvH Jawen
 
  • Gilla
Ichimoku64 och 1 till
  • Laddar…
Ser inte farligt ut alls. Har i princip haft såna anlöpningar på mitt oisolerade undertak i +20 år utan att det blir värre ö.h.t. Kemikalier skulle jag definitivt inte slösa pengar på. Mögelsporer finns överallt och de rotar sig förr eller senare där miljön är gynnsam oavsett. Ett luftat skärmtak är inte en sån miljö.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Kemikalier
???

Inom medicin används bensaltensid ofta i antiseptiska lösningar och salvor för att rengöra sår och förhindra infektion. Det används också som konserveringsmedel i ögondroppar och nässprayer. Inom hushållsmiljön kan det finnas i desinficerande våtservetter, handdesinfektionsmedel och rengöringsmedel mm.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J jawen skrev:
???

Inom medicin används bensaltensid ofta i antiseptiska lösningar och salvor för att rengöra sår och förhindra infektion. Det används också som konserveringsmedel i ögondroppar och nässprayer. Inom hushållsmiljön kan det finnas i desinficerande våtservetter, handdesinfektionsmedel och rengöringsmedel mm.
En kemikalie nevertheless...
 
TRJBerg
Cruzze Cruzze skrev:
En kemikalie nevertheless...
ALLT är kemikalier.
 
  • Gilla
hannixx och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
En kemikalie nevertheless..
Fast kan man spruta upp den i näsan & göra rent sår med, samt droppa i ögat, så är det nog säkert att använda i detta syfte.

Salt är oxå oerhört farligt & vi kan dö av 2 matskedar, ändå behöver alla levande organismer salt för att överleva, och hjärtproblem är ofta saltbrist i blodet.

Man får helt enkelt "ta allt med en nypa salt" 😉
 
Det, utanför kemikalieindustrin, påhittade namnet bensaltensid är i själva verket benzalkoniumklorid med CAS-nummer 8001-54-5. Har som läkemedelskemist själv använt det som fas-transferkatalysator för att pigga upp tröga substitutionsreaktioner. Skulle definitivt undvika att få det i ögonen.
 
M Mecklaren skrev:
Hej,

Med risk att jag blir ordentligt utskälld i detta forum känner jag att jag måste erkänna att jag felat och vända mig till er för hjälp, om det inte är för sent.

Jag har byggt ett skärmtak med reglar, spont (stora ihopsatta spontskivor från byggmax) och sedan papp och utpapp ovanpå.

Målade så fint stolpar mm men fick för mig att jag kunde vänta med att måla undertaken. Detta var i våras och snart är det vår igen.. det har börjat komma mögel under taket ganska jämt över hela taket som för övrigt är vinklad mot nordväst om det spelar någon roll för mögeltillväxt.

Är det för sent att måla taket?
Vad ska det i så fall vara med för färg och behöver jag göra några övriga förberedelser? Slipa bort det här och dö mögeldöden på kuppen känns inte skoj, har ingen bra ansiktsmask.

Och om jag någon gång i framtiden får för mig att glasa in så det blir ett uterum, kommer jag få sota ännu mer för att jag lät möglet skapas då en go lukt kanske sprids?
Jag skulle nog börja med att behandla taket med något medel mot svartmögel eller blånadssvamp. T ex Jape prickfri eller motsvarande. Även ättikslösning har jag läst ska fungera. Därefter rengöring, torkning och målning. För val av färg har Folksam gjort tester av vilka färger som bäst står emot mögel. Det är stora skillnader.
 
H
Sätt ett inner tak i stället som du målar.
Då kan du ha lampormä infällda i taket också.

Hur lång frihäng är taket med tanke på dom smala reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.