3 363 läst · 54 svar
3k läst
54 svar
Är mitt expansionskärl skrot?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 416 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 416 inlägg
Om det läcker vatten ur ventilen är gummimembranet trasigt och det hjälper inte med något annat än att byta kärl (eller bälg om det går). Som andra sagt, du har överhettat gummit, så flytta anslutningen så det går svalare om det ska hålla.
Nej, du kommer få höga tryck i systemet (vilket säkerhetsventilen borde hantera) om du eldar med trasigt exp kärl. Och låga tryck när systemet svalnar. I alla fall om du luftat systemet. För när bälgen är trasig så läcker det in vatten i det, och luften hamnar i värmekretsen. T.ex. elementen... vilket du borde höra I form av porlande ljud?
Småläcker bälgen hade jag nog fyllt på med luft och eldat försiktigt i alla fall, under en kort period tills nya exp kärlet är på plats. Det är så dyrt med direktverkande el. Men det är en nödlösning som inte är bra på lång sikt, man ska inte trycka in en massa luft i systemet, det rostar ju sönder då.
Småläcker bälgen hade jag nog fyllt på med luft och eldat försiktigt i alla fall, under en kort period tills nya exp kärlet är på plats. Det är så dyrt med direktverkande el. Men det är en nödlösning som inte är bra på lång sikt, man ska inte trycka in en massa luft i systemet, det rostar ju sönder då.
Du kan sätta det var som helst på rören för värme/tankar, bäst på en kall sida. Sätt då en kulventil som kan stänga kärlet, bra vid arbeten och inte behöva tömma en massa vatten. Ventilens handtag tas bort och hängs i snöre på ventilen. Du har säkert en säkerhetsventil vid pannan som tar hand om ev övertryck och där får det inte vara någon ventil före den eller ut från den.A abel48 skrev:
Ja de bubblar o porlar hela tiden men mest när systemet blivit kallt. Men luften är mest i pannrummet inte vidare i elementen.
Om jag monterar nya kärlet i uttaget på tanken längst ner så behöver jag väll bara tömma vattnet i den tanken inte alla 3 ?
Sen är idag kopplingen/röret till kärlet endast 12-15mm är väll i minsta laget ska väll va grövre? Men spelar det nån roll?
Om jag monterar nya kärlet i uttaget på tanken längst ner så behöver jag väll bara tömma vattnet i den tanken inte alla 3 ?
Sen är idag kopplingen/röret till kärlet endast 12-15mm är väll i minsta laget ska väll va grövre? Men spelar det nån roll?
Ok de va bra då kan jag bruka samma rör om de går att flytta längre ner i tanken.
Såg att i botten på tanken är de en avtappnings koppling skulle man kunna koppla kärlet på den? Eller är de bättre att koppla sig in på returen från elementen?
Så ser av tappningen ut
Såg att i botten på tanken är de en avtappnings koppling skulle man kunna koppla kärlet på den? Eller är de bättre att koppla sig in på returen från elementen?
Så ser av tappningen ut
Du kan koppla var som helst oavsett. Kärlet fungerar bara som en tryckutjämning. Om du kopplar på där så är det en ventil som kan användas för att stänga mot kärlet. och den används bara vid jobb på anläggningen. Allt för att inte behöva tömma allt vatten i kärlet. Det är kikkran där och det är nog inte fel att sätta en kulventil efter, för att säkerställa att inga läckor blir som kan uppstå på en kik. när man vrider den.
Ja de har du rätt i får bli en kulventil där så är man säker om de börjar krångla.
Hittade ett expansionskärl som har arbetstemperatur på -10 - 100 grader. De flesta jag sett brukar de stå -10 - 70 grader.
https://www.lohr.se/tillbehorvarmeregleringackumolatortankar/expansionskarl-for-varmesystem-35-500l
Hittade ett expansionskärl som har arbetstemperatur på -10 - 100 grader. De flesta jag sett brukar de stå -10 - 70 grader.
https://www.lohr.se/tillbehorvarmeregleringackumolatortankar/expansionskarl-for-varmesystem-35-500l
Vatten från däckventilen sitter den i botten så är kärlet nästan fullt med vatten, hål i blåsan, vatten rinner alltid till en lägre nivå Är ventilen på topp och vatten nere och vatten i ventilen, då är det hål i blåsan. Det som går är att ha det kvar, luft finns alltid på topp och vatten nere. Går att fylla på luft då, men det kan aldrig bli ett tryck på 1 bar utan blåsa, först fylls med vatten till ca 0,2 bar, sen med luft något 0,5, Det gäller att inte ha för mycket lufttryck för då vill luften gå ut i systemet. Kärlet kommer då att arbeta som en hydrfontank, det fungerar som en nödlösning.
Och påstick rör upptill. Surt går inte att ha tillfällig lösning, mer än att fylla vatten tills säkerhetsvntilen 1,5 bar löser och sen kommer det att droppa/rinna ett tag ur den, allteftersom vattnet blir varmare. Trycket kan gå ner på nästan noll efter ett tag, går inte att göra något åt det. Det fungerar med värmen även om den bara står på 0,5 bar, Så elda lite lagom temp så ni klarar er, är inte full vinter ännu. Vet inte var ni är i landet, men i södra änden inte så kallt.A abel48 skrev:
Nej inte jätte kallt här i Värmland än men kallare än vanligt. Är väll bara o beställa ett nytt i morgon.
Men vad ska man sätta för förtryck på det innan man installerar det? Har ca 3.5-4m från golvet i pannrummet till högsta element.
Men vad ska man sätta för förtryck på det innan man installerar det? Har ca 3.5-4m från golvet i pannrummet till högsta element.