wildeside wildeside skrev:
Jag har en Vovlo ec35 som är i samma storlek som din(3,5T)
Se jula länken i tidigare inlägg så ser du vad jag för drag fast bultat på stödbladet
Så kan det gå när man läser slarvigt!
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
prototypen prototypen skrev:
Men varför ett separat hydraulaggregat, en grävmaskin är väl ett enda hydraulhopkok. sätt en växelventil på någon funktion.

Protte
Slipper att koppla ihop vagn o grävmaskin med slangar och dessutom så är det inte speciellt mycket hydraulik i undervagnen bara motorerna till banddriften och att koppla dom till en tippvagn blir ganska komplicerat med magnetventiler slangar kablar mm och det sitter inget bra i undervagnen pga att det skulle garanterat gå sönder både nu och då när man larvar fram över stock o sten.
Koppla slangar/kabel på överbyggnaden skulle göra så att man inte kan svänga runt hytten hur man vill.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har en Volvo 4200 till samma ändamål, lyfter knappt 3 ton. Visst skulle man oftast klara sig med mindre lyftkapacitet men fundera kring vilken räckvidd och lyfthöjd du behöver - det är nog ett betydligt större handikapp än maxvikten.
 
Jag har en avant 423 just för allmänt trädgårdsbruk. Det är störande att inte kunna lyfta av en hel pall sten eller flytta runt en full ibc-tank. Jag flyttat en del kompost med 260-litersskopan och den är i minsta laget.

Men, trots att jag kör midjestyrt istället för glidstyrning, har extrabreda gräsfläckar och har en så liten maskin kör jag inte runt på gräset hursomhelst utan att tänka mig för. Det blir spår och marken blir komprimerad. På ett ställe där jag stod och grävde en grop för att plantera ett äppelträd blev det spår och gräset dog. Så jag skulle kanske ändå inte vilja ha en tyngre maskin. Men om jag bara körde på vägar hade det varit bättre med en storlek till upp. Minst.

Men dessutom, grymt praktiskt. Man kan flytta runt saker i trädgården, dra upp och sätta i båten, skotta snö… Klart du vill ha en liten latare om du nu har plats och dessutom ett kortsiktigt behov. Bättre att köpa den nu än efter att du byggt dina högar.
 
  • Gilla
Benny och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag har en avant 423 just för allmänt trädgårdsbruk. Det är störande att inte kunna lyfta av en hel pall sten eller flytta runt en full ibc-tank. Jag flyttat en del kompost med 260-litersskopan och den är i minsta laget.

Men, trots att jag kör midjestyrt istället för glidstyrning, har extrabreda gräsfläckar och har en så liten maskin kör jag inte runt på gräset hursomhelst utan att tänka mig för. Det blir spår och marken blir komprimerad. På ett ställe där jag stod och grävde en grop för att plantera ett äppelträd blev det spår och gräset dog. Så jag skulle kanske ändå inte vilja ha en tyngre maskin. Men om jag bara körde på vägar hade det varit bättre med en storlek till upp. Minst.
En större maskin gör inte nödvändigtvis mer skada då den har större hjul.
Min 4200 med lagom slitna däck är väldigt snäll mot gräsmattan även om den väger 6 ton.
 
wildeside wildeside skrev:
Slipper att koppla ihop vagn o grävmaskin med slangar och dessutom så är det inte speciellt mycket hydraulik i undervagnen bara motorerna till banddriften och att koppla dom till en tippvagn blir ganska komplicerat med magnetventiler slangar kablar mm och det sitter inget bra i undervagnen pga att det skulle garanterat gå sönder både nu och då när man larvar fram över stock o sten.
Koppla slangar/kabel på överbyggnaden skulle göra så att man inte kan svänga runt hytten hur man vill.
Tipputtag kopplas uteslutande på stödben/schaktblad så det bör inte va ett problem
 
wildeside
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tipputtag kopplas uteslutande på stödben/schaktblad så det bör inte va ett problem
Hur drar du kabeln för att styra ventilen som växlar mellan tex tipp och stödblad?
Små tippvagnar har enkelverkande kolv vilket kan skapa en del problem med returen.
Nu säger jag inte att det inte går jag bara undrar vilka problem det kan bli.
Är inte så kunnig i hydraulsystem så jag montera ett eget hydraulaggregat på min vagn dels så kan jag använda tippen om jag väljer att dra vagnen med tex minidumpern och att jag slapp fundera så mycket mer på hur jag skulle få hydrauluttag på grävmaskin.
Ett problem jag ser i att ha snabbkopplingar på undervagnen på grävmaskin är att det kommer hamna en massa bös i dom som man måste rengöra innan man kopplar in slangarna.
 
Man får nog va nöjd med manuell ventil men man sparar ju lite pengar om man slipper ett extra hydraulaggregat
 
wildeside
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Man får nog va nöjd med manuell ventil men man sparar ju lite pengar om man slipper ett extra hydraulaggregat
Känns krångligt att ha en manuell ventil om man vill använda stödbladet när man ska gräva och har vagnen med sig så måste man hoppa ur maskinen vrida om ventilen och vise värsa.
Jag är lat i grunden så för mej va det enkelt val att kunna använda stödblad/tipp oberoende av varandra.
Sen har jag fördelen att jag kan använda tipp funktionen på vagnen även när jag drar den med minidumpern.
Alla har vi olika förutsättningar för användning/inköp, så jag kan bara utgå från min erfarenhet och förutsättning om hur det är mest praktiskt för mina förutsättningar.
 
Ja såklart i ts fall så hade det nog varit smidigast med ett elhydrauliskt tippsläp så har jag det lastar med minigrävare och flyttar med bilen
 
Vagn med eget hydraulpaket och fjärrkontroll är överlägset bäst och tyvärr kanske dyrast….
Lastmaskin så är väl storleken och vikten det avgörande?
En bobcat med lite lyftkapacitet blir rätt stor och dyr den med……
Avanterna är smidiga men dyra

Själv har jag en schäffer, lyfter c:a ett ton med pallgafflar och den är i minsta laget……
Letar efter en lite större vettig att komplettera med :cool:
 
wildeside
T Taxture skrev:
Vagn med eget hydraulpaket och fjärrkontroll är överlägset bäst och tyvärr kanske dyrast….
Lastmaskin så är väl storleken och vikten det avgörande?
En bobcat med lite lyftkapacitet blir rätt stor och dyr den med……
Avanterna är smidiga men dyra

Själv har jag en schäffer, lyfter c:a ett ton med pallgafflar och den är i minsta laget……
Letar efter en lite större vettig att komplettera med :cool:
Dyrtast? Jag betala totalt 20000 för min tippvagn, fick iof montera o koppla hydraul aggregatet själv.
iof en liten vagn som lastar 3 ton men den uppfyller mina behov och är lagom stor till min maskin.
40000-45000 kronor är räknat på en ny vagn, aggregat m.m utan att jaga priser, går säkert att få ner lite till om man letar. Har man tid o ork så dyker det upp vettiga begagnade vagnar på blocket lite då och då.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jag jämförde med att använda kedja för att lyfta/tippa
Lastmaskin är ju alla gånger dyrare än en vagn
 
wildeside
T Taxture skrev:
Jag jämförde med att använda kedja för att lyfta/tippa
Lastmaskin är ju alla gånger dyrare än en vagn
Nu är det inte så enkelt att lyfta upp flaket i framkant med en kedja med en 3,5 tons grävare när flaket är 0,5-1 meter från stödbladet.
Inte i min värld iaf:thinking:
 
Ekonomiskt sätt så tror jag att det är bättre att hyra en maskin, alternativt leja ut hela jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.