Nu känner jag att det är dags för mig att köpa en lastmaskin modell Bobcat. Jag har sedan i somras en 3,5 tons grävare som jag fixar tomten med, där de primära projekten är

1. Anläggning av 100+ m2 köksträdgård med odlingslådor, stenläggning osv.
2. Anläggning av 44 m2 platta
3. Anslutningar till nämnda platta i form av V/A och el.
4. Nedgrävning av 3 m2 regnvatten tank kopplad till taket på nämnda hus samt delar av det existerande bostadshuset.
5. Nedgrävning av stenkista för dränering samt överskottsvatten till nämnda platta och tank.

Som synes blir det en hel del massor. Planen är att lägga dessa i en eller ett par högar som sedan kan hämtas av någon närliggande bonde som utfyllnad (blir typ bara lerjord blandad med en aning sten och gräs). För att det skall bli just "en eller ett par" högar och ganska många fler, behöver jag frakta massorna till ett ställe på tomten. Jag behöver också köra diverse stenkross på olika sätt för att få till stenläggning och platta, samt köra en väldans massa flis till gångar och liknande.

Vidare skall ju ett hus byggas på plattan, så att ha något med gafflar och möjlighet att lyfta då är inte direkt dåligt, särskilt som grävaren förhoppningsvis är såld med minimal förlust vid det laget.

Mycket pekar på att det inte är fel med en lastmaskin med andra ord. Jag vill dock inte lägga så mycket pengar på detta, delvis för att grävaren prövade min frus tålamod ganska rejält, men också för att kunna argumentera för att ha kvar den efter bygget eftersom... ja ni vet, det är kul med maskiner.

Ska iväg och kolla på en mindre bobcat imorgon som har 30 år och 3000h på sig. Inte ommålad och enligt uppgift utan läckage. Problemet är just det här med "mindre". Då blir den ju billigare, men att flytta massor med en maskin som lastar 270 kg i skopan känns som att det blir många turer för varje hög... Den kapaciteten är ju så pass begränsad att man kan få problem att ta emot leveranser av byggmaterial till och med. Men alternativet är nog inte en större maskin tyvärr, utan ingen alls.

Så, mycket text, men frågan är hur användbar en liten lastmaskin är? Ni som har till villatomt, vad används de till? Ni andra som har, hur funkar de? Ni som inte har, skulle ni vilja ha en?
 
C
Annars är ju en tippvagn till grävaren j-kligt användbar och betydligt mer valuta för pengarna för just dessa jobb skulle jag tro.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Annars är ju en tippvagn till grävaren j-kligt användbar och betydligt mer valuta för pengarna för just dessa jobb skulle jag tro.
Grävaren har ju inget drag så det blir till att svetsa en kula på schaktbladet då antar jag? Eller vilken lösning tänker du dig då?

Om man ändå ska larva med kärran fram och tillbaka över tomten behövs ju dessutom inte tipp egentligen, för man kan ju bara putta av skiten med skopan. Och släp har jag ju redan såklart. Men det är för krångligt skulle jag säga, att köra släp med grävaren kommer ta år.
 
wildeside
Draget kan du bulta fast i stödbladet.
Jag har den lösningen och det går snabbare att lasta med sig 3 kubik i tippvagnen och larva dit man ska med materialet förutsatt att det inte ska så långt, inom en normal tomt så fungerar det bra.
Att putta av skiten med skopan fungerar inget vidare en 3,5 tonare är ganska klen i den manövern så jag skulle varmt rekommendera en tippvagn med fjärrkontroll på tippen då slipper man problemet med att hålla reda på kabel mellan vagn/grävmaskin.
en bobcat som lastar 270 kg blir det många resor för att flytta en kubik vilket kommer att resultera i att du måste iaf larva bort och räta till vägen som du ska frakta materialet på eftersom bobcaten kommer att bilda djupa spår och regnar det så blir det lerigt och den kommer att köra fast.
Med min erfarenhet så avråder jag dej att köpa en liten bobcat,
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Bobcaten är kass att köra fram o tillbaks på allt annat än asfalt/betong pga av styrningen som gärna river upp underlaget.och bildar djupa spår.
 
C
jonmo jonmo skrev:
Grävaren har ju inget drag så det blir till att svetsa en kula på schaktbladet då antar jag? Eller vilken lösning tänker du dig då?
De vagnar jag tänker på brukar ha dragögla och inte kulhandske, men ja, någon sorts draganordning behöver du ju så klart. Knepigare är kanske hydrauluttag för tippfunktionen om det inte finns på din maskin. Finns förvisso vagnar med elhydraulisk tipp, men då är utbudet och priset inte lika roligt.
 
Tipp brukar lösas med hjälp av en kätting och att man lyfter med grävaren…….
 
wildeside
En sån här har jag på min maskin både kul och ögle koppling, har funkat dom senaste 8 åren.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/kulkopplingar/dragkoppling-003669/
Kätting funkar inget vidare eftersom vagnen hamnar ganska nära grävmaskin och sen ska man koppla/fånga kättingen.
Jag har typ en lika dan vagn som den här
https://www.kellfri.se/tippvagn-2-5...9M30Tq4BQ-m3BSOuFbPfeAsmL8IKsgngaAt5HEALw_wcB
Köpte sen ett 12 volts hydraul aggregat och en kina fjärrkontroll och ett bilbatteri och montera i grejerna i en.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...forvaring/verktygslador/aluminiumlada-663008/
länk till hydraulagregat
https://taon.se/webbshop/1437-mobil...fwA8DUo5tWrqqMnhRO8N4kKjayY8wrZMaAg3yEALw_wcB

Kostar typ 40000-45000 tusen nytt inkl moms om man inte hittar begagnade grejor, vad kostar en bobcat begagnad?
En tippvagn har iaf garanterat mindre drift och service kostnader och större användningsområde.
Jag har kört det mesta med min vagn så den slår en liten bobcat alla dar i veckan.
Rivningsvirke
Virke
Betong
Stor sten
Sprängsten
Grus/jord/sand
mark sten
mursten
ved
stockar
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Draget kan du bulta fast i stödbladet.
Jag har den lösningen och det går snabbare att lasta med sig 3 kubik i tippvagnen och larva dit man ska med materialet förutsatt att det inte ska så långt, inom en normal tomt så fungerar det bra.
Att putta av skiten med skopan fungerar inget vidare en 3,5 tonare är ganska klen i den manövern så jag skulle varmt rekommendera en tippvagn med fjärrkontroll på tippen då slipper man problemet med att hålla reda på kabel mellan vagn/grävmaskin.
en bobcat som lastar 270 kg blir det många resor för att flytta en kubik vilket kommer att resultera i att du måste iaf larva bort och räta till vägen som du ska frakta materialet på eftersom bobcaten kommer att bilda djupa spår och regnar det så blir det lerigt och den kommer att köra fast.
Med min erfarenhet så avråder jag dej att köpa en liten bobcat,
Hmm, jag hör vad du säger. Jag hade inte tänkt lägga mer än 60-70 på en bobcat, men den jag tittade på idag var uppenbart för liten. Vilket jag redan visste såklart, men man måste ju börja kolla för att hitta något. Har span på en med dubbla kapaciteten så det känns klart rimligare, då kan man ju lyfta en pall torr ved utan problem.

Jag kommer inte bli tvungen att köra sönder tomten så mycket, den trafikerade delen är sammanhängande från infarten till bygget utan känslig terräng. Fortfarande inte övertygad om att kärra är bättre för mitt ändamål.

Men som synes är jag på jakt efter argument för, inte att bli avrådd. Trodde ärligt att jag skulle få mer stöd av mina bröder här. :D
 
wildeside
jonmo jonmo skrev:
Hmm, jag hör vad du säger. Jag hade inte tänkt lägga mer än 60-70 på en bobcat, men den jag tittade på idag var uppenbart för liten. Vilket jag redan visste såklart, men man måste ju börja kolla för att hitta något. Har span på en med dubbla kapaciteten så det känns klart rimligare, då kan man ju lyfta en pall torr ved utan problem.

Jag kommer inte bli tvungen att köra sönder tomten så mycket, den trafikerade delen är sammanhängande från infarten till bygget utan känslig terräng. Fortfarande inte övertygad om att kärra är bättre för mitt ändamål.

Men som synes är jag på jakt efter argument för, inte att bli avrådd. Trodde ärligt att jag skulle få mer stöd av mina bröder här. :D
Självklart köper du vad du vill, ber om ursäkt om det stör dej att jag avråder dej från köp.
Vi vänder väll på pannkakan då;)
Köp för allt i världen en bobcat, det bästa du kan göra, den klarar av allt och tar sej fram hur bra som helst och kör aldrig fast någonstans:crysmile:
Ta det med iaf lite humor:whistle:
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Hmm, jag hör vad du säger. Jag hade inte tänkt lägga mer än 60-70 på en bobcat, men den jag tittade på idag var uppenbart för liten. Vilket jag redan visste såklart, men man måste ju börja kolla för att hitta något. Har span på en med dubbla kapaciteten så det känns klart rimligare, då kan man ju lyfta en pall torr ved utan problem.

Jag kommer inte bli tvungen att köra sönder tomten så mycket, den trafikerade delen är sammanhängande från infarten till bygget utan känslig terräng. Fortfarande inte övertygad om att kärra är bättre för mitt ändamål.

Men som synes är jag på jakt efter argument för, inte att bli avrådd. Trodde ärligt att jag skulle få mer stöd av mina bröder här. :D
tror du hittar en äldre hjullastare för 60-70000.
 
wildeside wildeside skrev:
Självklart köper du vad du vill, ber om ursäkt om det stör dej att jag avråder dej från köp.
Vi vänder väll på pannkakan då;)
Köp för allt i världen en bobcat, det bästa du kan göra, den klarar av allt och tar sej fram hur bra som helst och kör aldrig fast någonstans:crysmile:
Ta det med iaf lite humor:whistle:
Jag uppskattar såklart inputen, borde använt mer smileys.

För förstå bättre, vilken grävare har du som har dragkoppling? Måste vara större än min Yanmar 3,5?
 
skoge skoge skrev:
tror du hittar en äldre hjullastare för 60-70000.
Mm... möjligt. Men de brukar vara så stora, de mindre är dyrare. Lite av poängen med att köpa en liten lastare är att jag kan behålla den efter bygget på villatomten. Har tyvärr en respektive att... inte respektera kanske, men i alla fall jobba runt. :D
 
wildeside wildeside skrev:
En sån här har jag på min maskin både kul och ögle koppling, har funkat dom senaste 8 åren.
[länk]
Kätting funkar inget vidare eftersom vagnen hamnar ganska nära grävmaskin och sen ska man koppla/fånga kättingen.
Jag har typ en lika dan vagn som den här
[länk]
Köpte sen ett 12 volts hydraul aggregat och en kina fjärrkontroll och ett bilbatteri och montera i grejerna i en.
[länk]
länk till hydraulagregat
[länk]

Kostar typ 40000-45000 tusen nytt inkl moms om man inte hittar begagnade grejor, vad kostar en bobcat begagnad?
En tippvagn har iaf garanterat mindre drift och service kostnader och större användningsområde.
Jag har kört det mesta med min vagn så den slår en liten bobcat alla dar i veckan.
Rivningsvirke
Virke
Betong
Stor sten
Sprängsten
Grus/jord/sand
mark sten
mursten
ved
stockar

Men varför ett separat hydraulaggregat, en grävmaskin är väl ett enda hydraulhopkok. sätt en växelventil på någon funktion.

Protte
 
wildeside
jonmo jonmo skrev:
Jag uppskattar såklart inputen, borde använt mer smileys.

För förstå bättre, vilken grävare har du som har dragkoppling? Måste vara större än min Yanmar 3,5?
Jag har en Vovlo ec35 som är i samma storlek som din(3,5T)
Se jula länken i tidigare inlägg så ser du vad jag för drag fast bultat på stödbladet
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.