Ja, jag vet inte exakt men vi värmer hela vårt hus förutom badrum och tvättstuga med en pump. 120m2, 22-23 grader inomhus. Hade flera nätter under -20. Årsförbrukning 10300kwh inkl HH el
Jag håller med om att finns det vattenburet så är det helt klart överlägset, men i vårt fall finns det ingen mening att konvertera tycker jag.
 
Redigerat:
Vi har konverterat ett hus som jag misstänker är precis ett sådant som ts tänker på. 1,5 plan, 158 kvm, byggt -76, direktverkande el innan vi bytte. Det var mycket jobb att konvertera till vattenburen golvärme, men vi är väldigt glada att vi gjorde det. På ovanvåningen var det relativt enkelt, vi rev ut befintliga golv, la nya spårade spånskivor och så i med plåtar och golvvärmeslang. På nedanvåningen skar vi rännor i betongplattan och gjöt ner golvvärmelsangen i dem. Det tog ca 1 timma per kvadratmeter och är inget jag rekommenderar om man inte som vi behövde totalrenovera hela huset som var i väldigt dåligt skick när vi köpte det.

Innan vi bestämde oss för golvvärme funderade vi på att sätta vanliga vattenburna radiatorer och hade vi inte behövt göra en så omfattande renovering som vi nu gjorde hade det blivit så. Att ha vattenburet ger en större flexibilitet för framtiden vilket vi uppskattar. Vi driftsatte systemet i september, så vi har inte koll på årsförbrukningen riktigt än, men nu under vintern har vi legat på ca 40-50 kWh/dygn inklusive hushållsel. Jordvärme och solpanel.

Ts, eftersom ni letar efter en av de mest trivsamma hustyper som finns så hoppas jag att ni snart hittar rätt hus!
 
Redigerat:
Samma här, hus från -75 med källare vilket underlättade rördragningen en del. Bytte golv i sovrummen på markplan och lade in golvvärme i samband med det, resterande ytor värms av fläktkonvektor och ett antal element. 270 kvm, totalkostnad för konvertering och bergvärme blev lite drygt 200 tkr. Årsförbrukning inkl. hushållsel på c:a 10.000 kWh.

Förutom lägre elräkning så var den absoult störta vinsten värmekomforten. Lika varmt och skönt överallt, och varmvattnet är så billigt att man kan duscha hur länge man vill... :)
 
mexitegel skrev:
Samma här, hus från -75 med källare vilket underlättade rördragningen en del. Bytte golv i sovrummen på markplan och lade in golvvärme i samband med det, resterande ytor värms av fläktkonvektor och ett antal element. 270 kvm, totalkostnad för konvertering och bergvärme blev lite drygt 200 tkr. Årsförbrukning inkl. hushållsel på c:a 10.000 kWh.

Förutom lägre elräkning så var den absoult störta vinsten värmekomforten. Lika varmt och skönt överallt, och varmvattnet är så billigt att man kan duscha hur länge man vill... :)
Låter som du gjode allt själv? Kostade det ändå 200 tkr?
 
Ja, allt utom borrningen gjorde jag själv och det var inte svårt och väldigt kul. Men ett tips är att planera noga.

Anläggningen förberedd för solvärme mm som väl ökade kostnanden något. Men i runda slängar så kostade värmepumpen 50, borrning 65, och konverteringen resten. Sen får man ju ROT på borrningen och jag hann även få konverteringsbidrag på 30% av konverteringen.
 
Ja, när jag läste uttrycket "extremt omfattande" så var det just att lägga ner golvvärme i befintlig betongplatta som jag såg framför mig, och det är så klart väldigt gott att ha, men man måste ju inte gå de vägen. Hoppas ni har hyfsat med isolering under plattan också :)
 
Jo, vi har ovanligt mycket isolering under plattan för att vara ett hus från -76. Så helt inom gränsen för vad man bör ha för att ha golvvärme. Har tyvärr dålig koll på vad själva värmesystemet kostade eftersom det var en del av en större.renovering men misstänker att konverteringen till golvvärme, värmepump, solpaneler, nergrävning av slang, ackumulatortankar osv hamnade någonstans kring 200-250 tkr före rot. Vi kopplade in själva värmeanläggningen själva men hade.hjälp med allt annat.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Det låter som att man får förvänta sig ca 200 000 - 250 000 kr för att få vatten buren värme insatt av fackman och sen ytterligare ca 100 000 kr för ex jordvärme så 300 000 - 350 000 kr vilket helt klart blir en stor del av den totala kostnaden. Man får räkna med att själva huset går på minst 2 000 000.

Luft/Luft pump verkar fungera okay men på vintern då man behöver det som mest så får man räkna med att kostnaderna går upp avsevärt.

Med det sagt så låter det som att man verkligen borde hålla sig ifrån denna typ av hus(utan vattenburen uppvärmning).
 
Nej, nej! Inte avhålla sig från sådana hus! Men beroende på hur mycket ni vill renovera så överväg att sätta in vattenburen värme. Ska ni ändå renovera relativt mycket så passa på. Och annars funkar det bra med luft/luft. Vi bor i ett område där det finns totalt 10 likadana hus som vårt och vi är de enda som konverterat. De andra är helt nöjda med sina pumpar men har högre uppvärmningskostnader än vad vi har. Å andra sidan har de inte renoverat så genomgripande som vi har. Tänk i stället på att det här i allmänhet är hus med väldigt bra planlösningar och storlek, såväl äldre som yngre hus brukar ha sämre planlösningar.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Nja, kostnaden för huset ökar 10-15% med installationen inräknad, så pass kan det ju mycket väl fluktuera över en budgivning från en dag till en annan. Det handlar mest om att hitta rätt hus och att kunna räkna hem den totala investeringen, det är alltid nåt man vill göra när man köper hus. Dränera om, eller byta tak, bygga garage eller installera vattenburen värme ;)

Om ni hittar huset ni vill ha, så hittar ni säkert en lösning som funkar för er också. Som har påpekats i tråden, det funkar med l/l-vp också, även om majoriteten här, mig själv inräknad, tycker att vattenburet är klart överlägset.

Någon sa att det kostade ~5 papp/element att installera det, Det ser ut som huset på bilden skulle dra 10-12st element, det gör 50-60000 + t.ex. en bergvärmepump för säg 125000, då landar du någonstans mellan 150-200' istället.

Jag fick först intrycket att du kunde tänkta dig att göra en del jobb själv, men får nu intrycket att du inte vill det. Arbetskraft kostar pengar, så man kan spara en hel del på att göra så mycket som möjligt av jobbet själv, om man kan och har vilja, tid och ork, så klart ;)
 
Vi har ett 60-tals hus som haft direktverkande. Treglas och och tilläggsisolering har väl förbättrat uppvärmningseffektiviteten lite. Vi har nu luft-luft som kostar väldigt lite i investering men tycker inte det räcker de kallaste månaderna.
Vi kompletterar med eldning i braskamin under två-tre månader. Denna lösning rekommenderas om ni kan få tillstånd eftersom ved är ett prisvärt bränsle, speciellt om ni bor i ett område med mycket skog. Enormt go värme och mysfaktor ingår.
Vi bor i mellersta Skåne där lägsta temperatur mycket sällan går under -15 grader.
 
snowjim skrev:
Det låter som att man får förvänta sig ca 200 000 - 250 000 kr för att få vatten buren värme insatt av fackman och sen ytterligare ca 100 000 kr för ex jordvärme så 300 000 - 350 000 kr
Det är alldeles för högt räknat. Alla tre firmor vi hade hemma räknade 6000 per radiator för konverteringen. Sen har du ROT på cirka 3000 per radiator så det landar netto på 4500 per radiator.

Vi gav sen 125 efter ROT för bergvärmeinstallationen (10kW, 200 meter borrhål, 300 liter VVB) så totalt hamnar du med 12 radiatorer på 180 000 och då har du inte gjort ett handtag själv.

Vi hade L/L + elradiatorer innan konverteringen. Visst fungerar det att värma huset med detta men komforten lämnar mycket att önska. I rummet där innerdelen sitter susar det hela vinterhalvåret och värmen kan aldrig bli riktigt jämn i hela huset.
 
Jag har bara lite över 100kvm och tycker en L/L fungerar väldigt bra för att värma nedervåningen.
från att ha 7 element på 400-1000w räcker en pump nu. (fd25) Den drar ca 1200w-2000w beroende på temperatur ute.Det blir vansinnigt mycket mindre el än att låta alla element prestera.
 
mexitegel skrev:
Samma här, hus från -75 med källare vilket underlättade rördragningen en del. Bytte golv i sovrummen på markplan och lade in golvvärme i samband med det, resterande ytor värms av fläktkonvektor och ett antal element. 270 kvm, totalkostnad för konvertering och bergvärme blev lite drygt 200 tkr. Årsförbrukning inkl. hushållsel på c:a 10.000 kWh.

Förutom lägre elräkning så var den absoult störta vinsten värmekomforten. Lika varmt och skönt överallt, och varmvattnet är så billigt att man kan duscha hur länge man vill... :)
Det är tur att det fimms olika åsikter. Är värt att betala 200 tkr för ett värmesystem som inte täcker hela huset? Du har hög hushålls elförbrukning en del kanske går till värmen eftersom bergvärmen brukar bara kunna värma upp till ca -15 grader. Titta på pumpen så ser du hur mycket el den har tagit. Att det blir bättre värmekomfort och bekvämt håller jag med om. När har systemet betalat sig? Givetvis högre pris vid försäljning. Att du har sedan har fått billigt varmvatten kan diskuteras.
 
Prestandan på en L/L beror så mycket på hur väl luften kan sprida sig i huset att det inte går att jämföra med andra hus. Att det tex. fungerar hos MrCheng är ingen garanti för att det gör det hos någon annan. Dessutom är utedelen fortfarande ful (men det är min egen åsikt :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.