D Daniel 109 skrev:
Det är inte vad det handlar om. Tex i trådrn som jag länkade till gör inte TS minsta försök att få det rätt. Så den frågan lär inte dyka upp.
Jag har inte fördömt någon för att de inte kan enheter, men jag tycker att det är tråkigt närman inte ens vill skriva rätt.
Vad tror du är viktigare för TS, att få svar på sin fråga eller att skriva korrekt? I tråden så har TS fått svar på sin fråga utan att skriva korrekt.

<Ironi>Din sista mening förstår jag inte. Närman?</Ironi>
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ställer man en fråga om var varför energiförbrukningen verkar hög är det ju rimligt att veta vad energi är.
Det var egentligen inte energi som TS i denna tråd frågade kring, utan en hög elkostnad, dvs pengar. Pengar fattar nog alla, men inte alla de bakomliggande mekanismerna och de enheter som används där.

Jag rekommenderar att backa tillbaka och läsa samtliga inlägg av Avemo som beskriver hur man bemöter folk som ställer frågor.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är alla de konstiga enheterna som påminner om effekt eller energi egentligen någon typ av valutor? Det missförstod jag totalt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det lär ju vara lite ofördelaktig växelkurs mellan bitcoin och kilowattimmar.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är alla de konstiga enheterna som påminner om effekt eller energi egentligen någon typ av valutor? Det missförstod jag totalt.
Fast nu fånar du dig. Jag tycker att Bos inlägg tydligt visar på pudelns kärna, nämligen att energi/effekt/whatever-begreppen inte är intressanta i detalj för TS i den omskrivna tråden – TS intresserar sig för elkostnaden. Civilingenjören i mig ser gärna att korrekta enheter används, men jag har full förståelse för att det inte känns relevant för någon som använder dessa enheter i ett sådant sammanhang.

För min egen del ser jag stor nytta i att använda en bil ibland, tex när jag ska ta mig från A till B, men jag kan ingenting om motorn och kraftöverföringen i bilen. Inte heller har jag något större intresse av lära mig mer än jag redan vet om det. Det är fullt möjligt att jag skulle råka använda fel enhet om jag nödgas diskutera motordetaljer i något sammanhang, och min ambitionsnivå vad gäller att lära mig korrekt lingo i motorfallet är tämligen låg så länge jag lyckas göra mig förstådd. Uppstår det ständigt missförstånd skulle jag få tänka om, förstås, men så länge alla jag diskuterar med förstår mig så är jag nöjd med min nuvarande nivå av okunskap.

Justja, om någon skulle rätta mig nr jag använder fel enheter skulle jag bli glad. Om någon istället tog sig tid att kommentera men utan att rätta mig (och förklara mitt fel) så skulle jag tyst för mig själv idiotförklara denne och hoppa vidare till nästa inlägg.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför finns det till exempel bara borgensmän och inga -kvinnor?
Börja nu inte detta tjafs igen. Varför måste manliga sjukskötare dras med titeln Sjuksköterska medan kvinnliga sjukskötare i psykvården alltid dras med "sjukvårdare"?
I Tyskland är det nu PK att alltid säga: "Kära lärare och lärarinnor". "Våra professorer och professorinnor". "Väljarinnor och väljare". Hur fånigt är inte det?
 
Borgensperson heter det väl? Alltid retar det någon....
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Intressant diskussion. Ska man vara helt korrekt så skall endast SI enheter och av dessa härledda enheter användas. Så, hur korrekt är då kWh, mm osv?

Som nämnts ovan, man ska kunna ställa en fråga utan att kunna allt och det är bara att acceptera att det blir fel och att alla inte kan lära sig eller förstå allt. När man accepterat/ förstått detta så blir det lättare att leva. Och som skrivits ovan, man kanske får vänner ...

OT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Liiite hörande till ämnet:
Efter rejäla åskregn här nere i Halland hade jag idag en diskussion med en bekant.
Jag sa att gårdagens + nattens regn hade gett 23 mm.
Han undrade då "23 mm per vad då, kvadratmeter?"
Jag försökte förklara, och bad honom försöka räkna ut hur många liter vatten det skulle bli på en hektar, 10.000 kvm.
Det gick inte. Och gubben är utbildad byggnadsingenjör :thinking:
Nu vet jag inte vad det innebär att vara byggnadsingenjör men jag kan bara räkna ut mängden vatten med informationen ovan med antaganden om vad du rimligen menar. Men, det räcker gott i ett allmänt forum. Sedan kan det beror på andra faktorer varför berörd person inte kunde göra dessa antaganden. Förstod du varför du inte kunde göra dig förstådd och varför han inte kunde räkna ut efterfrågad information? Det är komplext att kommunicera och samarbeta med andra människor och oerhört lätt att skylla på någon annan.
 
T TowaTei skrev:
Om någon istället tog sig tid att kommentera men utan att rätta mig
"Om någon tog sig tid att påpeka att kommentera mitt enhetsval, men utan att rätta mig", skulle det förstås stå :)
 
Apropå detta så gör det ont i mig varje gång jag läser saker som "mitt fiber funkar inte" etc, dvs inom mitt expertisområde, men jag ser ingen anledning att rätta den som säger så så länge det inte sägs i ett forum uteslutande för branschfolk.
 
C
A anhack skrev:
Det värsta är ändå danskarna som på många av deras fartskyltar har enheten kilometer specad. ”110 km” - till vadå??? Otroligt svårt att korsa Danmark som akademiker...
Då ska jag definitivt fortsätta ta flyg eller färja direkt till Tyskland. ;)

Det ska mycket till för att jag ska gilla inlägg med något av följande:
  • fel prefix eller enheter (millibit m.m.)
  • särskrivning
  • "tomtpinnar" Om järnrör i mark som markering av fastighetsgränspunkt. Går (nästan) an att använda ordet om träläkten som sätts i röret efter markering.
  • "hjulbultar" Om skruvar (gängade).
  • "stamfastighet" när det inte handlar om avstyckning
  • "spendera tid" (på svenska tillbringar man tid)
  • "editera" om redigera
  • "lagfartskarta" om förrättningskarta
  • "firma" om bolag, enskild näringsverksamhet eller företag
  • "frigolit", "leca", "gullfiber" m.m. om cellplast, lättklinker, mineralull m.m. av andra fabrikat
  • "procent" om procentenhet
  • "borgenär" om borgensman
  • de/dem förväxlade
  • "." som decimaltecken i t.ex. svenska
  • "hastighet" om fart
kerning.png
duty_calls.png
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
"spendera tid" (på svenska tillbringar man tid)
Haha, det där får mig att gubbhytta med näven. "Buda" istället för "bjuda" är ett annat exempel, buda görs via budfirmor – inte via mäklare. Limiterade upplagor istället för begränsade diton får också surgubben i mig att vakna.

Samtidigt är dessa fall exempel på språkutveckling, om de inte redan anses korrekta så är det bara en tidsfråga innan så är fallet, och att språket förändras är en självklarhet. Problemet ligger således hos mig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Haha, det där får mig att gubbhytta med näven. "Buda" istället för "bjuda" är ett annat exempel, buda görs via budfirmor – inte via mäklare. Limiterade upplagor istället för begränsade diton får också surgubben i mig att vakna.

Samtidigt är dessa fall exempel på språkutveckling, om de inte redan anses korrekta så är det bara en tidsfråga innan så är fallet, och att språket förändras är en självklarhet. Problemet ligger således hos mig.
Du är inte ensam med ditt problem. Jag retar mig på folk som säger Sweitsch istället för Schweiz.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Jag är bara tacksam om folk rättar mig när jag har fel.
Om vi alla skulle skriva på exakt samma språk så blir det naturligtvis enklare att förstå varandra och i min värld är det något att sträva efter.
Sådan kunskap är en lätt börda att bära, och jag tycker att det är tråkigt att se när någon "blir kränkt" och "måste försvara sig" istället för att bättra sig när någon påpekar ett uppenbart fel.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
OT.
Är det därför det är så fantastiskt mycket gnäll om UTF-8 från utvecklare av Windows-programvara och att Windows-sysadmin varnar för att använda det. Windows har stöd för UTF-16/UCS-2 vet jag, men UTF-8 verkar inte funka ordentligt.
UTF-16 är å andra sidan farlig på riktigt eftersom folk tror att den är fixed längd. Intermittenta fel är mycket sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.