Status
Tråden går ej att kommentera.
tompas11 tompas11 skrev:
Ja och varför ska vi betala mer för att äta kött?
Den extra kostnaden betyder noll och intet för klimatet. Men desto mer statskassan.
Vad är det du inte förstår?
Vad jag inte förstår? Förstår du inte det?
Du kommer med ett antal påståenden och jag invänder mot ett av dem. Köttskatt betyder inte att alla ska tvingas bli veganer. Förlåt att jag upprepar mig.
 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:
Det går åt mer energi att kyla än det går åt att värma (sämre verkningsgrad) så det är inte säkert att vår uppvärmning på vintern kräver mer energi än kylning i Spanien under varmare perioder.


Lösningen på glasbefolkningen borde vara (som tidigare skrivits) att klämma ihop oss mer för att minska transporter.

Samtidigt kan det på kontinenten vara mycket vanligare med längre transporter till och från jobbet så även om vi har stora ytor kan andra länder sitta i köer som ger motsvarande utsläpp.


Jag köper dock kommentarerna kring kollektivtrafiken (y)
Nej hoppas verkligen inte vi ska klämma ihop oss i större städer och en tom landsbygd.
Jag själv tycker närproducerad mat är ett bra sätt för miljön än mat producerad långt bort som sedan fraktas med lastbil hit.
Ska vi ha närproducerad mat krävs det att folk bor ute i Sverige.
Lösningen borde vara väl fungerande kollektivtrafik som bygger på miljövänlig teknik.

Men se på verkligheten, tåg, vi lappar och lagar på gamla X2000 tåg och tjatar om ett höghastighetståg som aldrig kommer bli verklighet på grund av att vi är ett land med få innevånare i förhållande till länder som har sådana. Så när det gäller järnväg så läggs olika banor ute i landet ner då underlag för dessa inte når upp till lönsamhet. Nej lösningen är inte att öka straffbeskattningen på bilar när alternativen inte finns utan där måste alternativen finnas före bilen kan ersättas.

Värme och kyla. Borde ses som en mänsklig rättighet att man får värma sitt hus så man inte fryser men att kyla huset om det är varm är väl snarare en lyx vi inte kan se som mänskliga rättigheter.
:D
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Värme och kyla. Borde ses som en mänsklig rättighet att man får värma sitt hus så man inte fryser men att kyla huset om det är varm är väl snarare en lyx vi inte kan se som mänskliga rättigheter.
Troligen finns det många människor i varmare områden som tycker tvärtom, där man normalt har byggt hus så de inte blir extra heta på sommaren men det ändå är vanligt med mycket höga temperaturer inne (samma som ute) och det är normalt att det är mycket kallt inne på vintern och vanligt att man har långkalsonger, tjocka tröjor och jackor på sig inne också.

Med tanke på alla frågor om luftkonditionering och liknande som det finns i forumet så är det många som lider när det blir 30 grader inne.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Troligen finns det många människor i varmare områden som tycker tvärtom, där man normalt har byggt hus så de inte blir extra heta på sommaren men det ändå är vanligt med mycket höga temperaturer inne (samma som ute) och det är normalt att det är mycket kallt inne på vintern och vanligt att man har långkalsonger, tjocka tröjor och jackor på sig inne också.

Med tanke på alla frågor om luftkonditionering och liknande som det finns i forumet så är det många som lider när det blir 30 grader inne.
Jag tror du förstår vad jag menar.
Visst är 30 grader besvärande men de flesta dör inte av sådant. Däremot -30 grader inne utan uppvärmning kommer de flesta av människor dö av.
Alltså vad jag menar att olika länder och olika delar av dessa länder har existentiella behov av uppvärmning och därmed förbrukar mer energi. Annars så skulle vi behöva stänga allt i norra Sverige då behoven av uppvärmning är betydligt högre än platser i södra Sverige.
 
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Magnus E K
De sydliga länderna klarade ju utmärkt att skaffa stora befolkningar utan tillstymmelse till luftkonditionering medan uppvärmning på vintern alltid varit nödvändigt här uppe. Hade det inte funnits skog att elda hade det väl varit i princip folktomt här fram till industrialiseringen.
 
  • Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Jag tror du förstår vad jag menar.
Visst är 30 grader besvärande men de flesta dör inte av sådant. Däremot -30 grader inne utan uppvärmning kommer de flesta av människor dö av.
Alltså vad jag menar att olika länder och olika delar av dessa länder har existentiella behov av uppvärmning och därmed förbrukar mer energi. Annars så skulle vi behöva stänga allt i norra Sverige då behoven av uppvärmning är betydligt högre än platser i södra Sverige.
Men om vi packar in 20 personer i ett hus så behövs ingen uppvärmning och gör man likadant i hela landet så blir det fina siffror per capita utan att förändra utsläppen i stort. Eller så kan vi bygga kraftverk som Kina utan problem.
 
  • Haha
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Troligen finns det många människor i varmare områden som tycker tvärtom, där man normalt har byggt hus så de inte blir extra heta på sommaren men det ändå är vanligt med mycket höga temperaturer inne (samma som ute) och det är normalt att det är mycket kallt inne på vintern och vanligt att man har långkalsonger, tjocka tröjor och jackor på sig inne också.

Med tanke på alla frågor om luftkonditionering och liknande som det finns i forumet så är det många som lider när det blir 30 grader inne.
Om vi nu tar Sverige så är det uppvärmning som drar energi, kylning är mest en lyx förutom några få dagar på sommaren.

Det är ett faktum att omfattande förbättring av energieffektivitet i ett hus är ekonomiskt orealistiskt. Det är också ett faktum att vi har gott om ved I Sverige. Jag föreslår att vi tittar på möjligheterna att utrusta fler hus med vedkamin. För att lindra problemen med utsläpp bör forskarna titta på hur katalysatorer kan användas. En katalysator för villabruk kan dessutom värmas upp elektriskt innan kaminen tända eftersom man vet när man skall elda ocg de flesta har tillgång till 230 volt.

Sedan är det ju tråkigt att folk i andra länder har dåligt isolerade hus men det är ingen förevändning att ha samma i Sverige. O de flesta länder kan man inte dricka kranvattnet heller om man inte installerar ett dyrt vattenfikter som inte många har råd med.
 
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
hsd
Hur många av er klarar en januarivecka utan ström
 
optimum
Vi vet alla att Donald Trump, USA:s president ser och hör vad vi i lilla Sverige gör. Exempelvis en rappare som bråkat på gatorna i Stockholm.
I klimathotets anda, vem av er ställer upp för att skicka ett mail till Donald Trump om att han ska stänga ned sina kolgruvor och bli lika miljömedveten för elenergi som Sverige?


De stora som styr världens länder verkar inte bry sig så mycket om något klimathot.
De borde vara de klokaste eftersom folket har röstat på dem.
Tror de på samma klimathot som ni här i denna tråd gör?
Rysslands president har tidigare uttryckt att det vore bra för deras land med lite varmare och speciellt för jordbruket.

Att massmedia tror på det och återrapportera ständigt är en bidragande orsak till att öka sina upplagor och få fler klick på sina sidor. På 60-talet var det kris att vi gick mot en ny istid. På 90-talet att vi hade motsatta, en uppvärmning och hade 10 år kvar att agera för sedan var det kört.

Jag har läst om massor med bevis för klimathotet. Motsvarande bevis de hade på 60-talet om att istiden är på väg.

Nå, någon frivillig att maila Donald Trump ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Vi vet alla att Donalt Trump, USA:s president ser och hör vad vi i lilla Sverige gör. Exempelvis en rappare som bråkat på gatorna i Stockholm.
I klimathotets anda, vem av er ställer upp för att skicka ett mail till Donald Trump om att han ska stänga ned sina kolgruvor och bli lika miljömedveten för elenergi som Sverige?


De stora som styr världens länder verkar inte bry sig så mycket om något klimathot.
De borde vara de klokaste eftersom folket har röstat på dem.
Tror de på samma klimathot som ni här i denna tråd gör?
Rysslands president har tidigare uttryckt att det vore bra för deras land med lite varmare och speciellt för jordbruket.

Att massmedia tror på det och återrapportera ständigt är en bidragande orsak till att öka sina upplagor och få fler klick på sina sidor. På 60-talet var det kris att vi gick mot en ny istid. På 90-talet att vi hade motsatta, en uppvärmning och hade 10 år kvar att agera för sedan var det kört.

Jag har läst om massor med bevis för klimathotet. Motsvarande bevis de hade på 60-talet om att istiden är på väg.

Nå, någon frivillig att maila Donald Trump ?

Förlåt men är din referens på en intelligent, eftertänksam, strukturerad och lyhörd människa Donald?

Vad vinner vi på ett mail? Är det inte bättre vi går ut i skogen och krattar löv som vi kan elda samtidigt som vi förhindrar skogsbränder?
 
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:
Förlåt men är din referens på en intelligent, eftertänksam, strukturerad och lyhörd människa Donald?

Vad vinner vi på ett mail? Är det inte bättre vi går ut i skogen och krattar löv som vi kan elda samtidigt som vi förhindrar skogsbränder?
Bra du hittade stavfelet, fixat. Tack

Fortsättning på din fråga.
Vad vinner vi på att straffa Sverige?

Världens utsläppsökning motsvarar 8 veckor av hela Sveriges utsläpp. Alltså om vi stänger av Sverige så är utsläppen uppe i samma nivå om 8 veckor.
Om inte de stor utsläppsländerna kraftigt förändrar sitt sätt att leva spelar det ingen roll vad vi gör i Sverige.
Dock inte att vi ska skita i våra utsläpp. miljön är viktig.

Nej det hjälper nog inte om vi skickar ett mail till Donald T. Det hjälper knappast om Stefan Löfven gör det heller. Donald Lyssnar inte på oss. Knappast Greta heller.



Källa i vanlig ordning (trovärdig nja?)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lArjby/chocksiffran-sveriges-nollutslapp-ats-upp-pa-atta-veckor
 
  • Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vi vet alla att Donald Trump, USA:s president ser och hör vad vi i lilla Sverige gör.
Det tror jag inte.

optimum optimum skrev:
I klimathotets anda, vem av er ställer upp för att skicka ett mail till Donald Trump om att han ska stänga ned sina kolgruvor och bli lika miljömedveten för elenergi som Sverige?
Naturligtvis meningslöst, men i längden är det inte meningslöst om alla Europas ledare och många andra länders ledare pratar med honom om klimatförändringar. Det är därför det är viktigt med klimatkonferenser och -avtal.

optimum optimum skrev:
Jag har läst om massor med bevis för klimathotet. Motsvarande bevis de hade på 60-talet om att istiden är på väg.
?
Menar du att man på 60-talet visste att den globala temperaturen skulle stiga under de kommande årtiondena och att det skulle leda till en ny istid?
Eller vad är det för bevis du menar?
Kunskapen om klimatet och klimatförändringar är enormt mycket större nu än på 60-talet.
Så vitt jag kan minnas så på 60-talet pratade man om en ny istid utan några som helst bevis, det bara gällde att eftersom det var länge sen det var en istid så kan det vara dags för en ny.

optimum optimum skrev:
Världens utsläppsökning motsvarar 8 veckor av hela Sveriges utsläpp. Alltså om vi stänger av Sverige så är utsläppen uppe i samma nivå om 8 veckor.
Om inte de stor utsläppsländerna kraftigt förändrar sitt sätt att leva spelar det ingen roll vad vi gör i Sverige.
Många länder minskar sina utsläpp, t.ex. har ju Kina varit uppe i tråden rätt nyligen och Indien men näst störst befolkning arbetar också för det. Sverige är inte unikt i att vilja minska utsläppen, utan det är länder som inte vill minska sina utsläpp som är ovanliga. Sen är det ju många länder som tycker att världens utsläpp behöver minska men tycker att de länder som har störst utsläpp per person ska minska mer än de själva som redan har låga utsläpp per person. Sverige hör till gruppen med stora utsläpp per person.
 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag inte.


Naturligtvis meningslöst, men i längden är det inte meningslöst om alla Europas ledare och många andra länders ledare pratar med honom om klimatförändringar. Det är därför det är viktigt med klimatkonferenser och -avtal.


?
Menar du att man på 60-talet visste att den globala temperaturen skulle stiga under de kommande årtiondena och att det skulle leda till en ny istid?
Eller vad är det för bevis du menar?
Kunskapen om klimatet och klimatförändringar är enormt mycket större nu än på 60-talet.
Så vitt jag kan minnas så på 60-talet pratade man om en ny istid utan några som helst bevis, det bara gällde att eftersom det var länge sen det var en istid så kan det vara dags för en ny.


Många länder minskar sina utsläpp, t.ex. har ju Kina varit uppe i tråden rätt nyligen och Indien men näst störst befolkning arbetar också för det. Sverige är inte unikt i att vilja minska utsläppen, utan det är länder som inte vill minska sina utsläpp som är ovanliga. Sen är det ju många länder som tycker att världens utsläpp behöver minska men tycker att de länder som har störst utsläpp per person ska minska mer än de själva som redan har låga utsläpp per person. Sverige hör till gruppen med stora utsläpp per person.
Tråkigt om de i USA inte hör eller ser vad vi gör för miljön. Mer eller mindre meningslöst alltså vad vi gör.
60-talets tro på istid är väl lika med nutidens tro på global uppvärmning skapad av människan.

Solen är en viktig faktor för vårt klimat men den går inte lägga straffskatt på. Tveksamt om det går att få forskningsanslag för.

Vissa tror på gud, vissa tror på tomten, vissa tror på en positiv framtid och vissa på jorden undergång.
Jag själv tror på en fantastisk framtid där det finns mat och vatten till alla. Förhoppningsvis med färre krig och oroligheter. Där livet inte styrs av straffskatter utan att vi kan välja miljöriktiga sätt att leva.
Nej den skapas inte av 1000-tals klimatalarmister som säger nej nej till allt. Den skapas där utrymme finns för alternativ som folk kan välja. Folk är inte dumma och behöver inte toppstyras utan har egen vilja och den bör vi utnyttja.
 
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Tråkigt om de i USA inte hör eller ser vad vi gör för miljön.
Visst gör de det, men inte genom att enskilda skickar mejl, samt Trump och USA är inte samma sak.

optimum optimum skrev:
Mer eller mindre meningslöst alltså vad vi gör.
Nej

optimum optimum skrev:
60-talets tro på istid är väl lika med nutidens tro på global uppvärmning skapad av människan.
Nej

optimum optimum skrev:
Solen är en viktig faktor för vårt klimat men den går inte lägga straffskatt på. Tveksamt om det går att få forskningsanslag för.
Solen har inte ändrat sig de senaste 100 åren. Men klimatet har ändrat sig.

optimum optimum skrev:
Där livet inte styrs av straffskatter utan att vi kan välja miljöriktiga sätt att leva.
Nej den skapas inte av 1000-tals klimatalarmister som säger nej nej till allt. Den skapas där utrymme finns för alternativ som folk kan välja. Folk är inte dumma och behöver inte toppstyras utan har egen vilja och den bör vi utnyttja.
Men det är ju uppenbart att folk gör val som inte är miljövänliga, typ installerar luftkonditioneringsaggregat, strösslar med fasadbelysning osv bara för att ta några av alla de saker man läser om i forumet. Hur har du tänkt att de ska sluta med det när elen är så billig så att de inte har något problem med att betala för extra förbrukning och helt klar inte bryr sig om den ökade elproduktion ("vad lilla jag gör har ju ingen betydelse" eller hur de nu tänker)?

optimum optimum skrev:
Nej den skapas inte av 1000-tals klimatalarmister som säger nej nej till allt.
Vet inte vad du känner för några klimatalarmister, men de jag läser om säger inte nej till allt utan ja till mycket. Själv känner jag ingen klimatalarmist.
 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Solen har inte ändrat sig de senaste 100 åren. Men klimatet har ändrat sig.
VI tar en en punkt så blir det enklare
Solen ändrar sig hela tiden.

Mer kan du läsa här.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/21/solen-varvar-ner

Jag är fullt övertygad om att solen är största påverkan av klimatet på jorden.:D
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.