Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Excel Excel skrev:
Media hakar på alarmistspåret.
Här har vi nog ursprungssiten.
https://wetter.tagesschau.de/deutschland/aussichten.html#vorhersage
De ha rapporterat likadant i minst 10 år.

Temperaturkartorna är med färgskala, med rött som varmast, översikt över hela vädret är med grönt land istället.
Jämförelsen är alltså mellan helt olika kartor, som ser likadana ut idag som 2009.
Det är ingen som har hakat på något här, ja det är några konspirationsteoretiker som har hakat på något. :)
Dvs alla vi normalintelligenta kan bortse från detta.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ja, det är lite så att man skäms som klimatförnekare. ;)

Men skämt å sido, tråden blir lätt tröttsam när tid ägnas åt sånt här och än mer när samma trivialfråga ältas varv på varv utan att komma vidare.

Jag funderade igår på att ta upp Konjunkturinstitutets beräkningar om att förtidsnedläggningen av Ringhals innebär tiotalet miljoner ton i extra utsläpp och ställa rapporteringen om det mot vad jag upplever som mer symbolartade insatser för att minska utsläppen, men jag orkade inte. Det är uppenbarligen inte sådana frågor som engagerar i tråden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nuvarande modeller bygger på väl uppmätta temperaturer under ca 100 år, nuvarande befolkningsmängd och fördelning över världen, utsläppsmängder osv. Var har du t.ex. väl uppmätta temperaturer från medeltiden?
Dvs. modeller som bygger på hur världen ser ut idag fungerar inte för en tid när det såg annorlunda ut i världen.
100 år är ju väldigt kort tid för att förutspå något som klimat.
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som vi människor gör, och alltså är det som vi möjligen kan påverka, är de gigantiska utsläppen av CO2 och detta leder till högre temperatur.
Så vi kan ju inte ställa till det så det blir för kallt.
Det var agrumentationen Hasseteknik använde som jag reagerade på i de sex punkterna, att vi alltid skulle ligga sämst till, alltså i ena fallet få ta emot alla men själva skulle vi inte bli insläppta. Men Hasse medgav sedan att man också kunde strunta i alltihop så länge inget händer, så då släppte jag det, Jag är inte en sån som tjatar i onödan.
 
Excel
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har vi nog ursprungssiten.
[länk]
De ha rapporterat likadant i minst 10 år.

Temperaturkartorna är med färgskala, med rött som varmast, översikt över hela vädret är med grönt land istället.
Jämförelsen är alltså mellan helt olika kartor, som ser likadana ut idag som 2009.
Det är ingen som har hakat på något här, ja det är några konspirationsteoretiker som har hakat på något. :)
Dvs alla vi normalintelligenta kan bortse från detta.
Klimatet = Den nya religionen!

Man har skrämts med att Himalayaisarna skulle smälta, Ganges skulle torka ut, Maldiverna skulle sjunkit redan, isbjörnarna skulle dö ut (förra året har dom aldrig varit fler ref räkning från luften), städer som Stockholm, som ligger lågt, skulle översvämmas(har givetvis inte skett).
 
  • Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Excel Excel skrev:
Klimatet = Den nya religionen!

Man har skrämts med att Himalayaisarna skulle smälta, Ganges skulle torka ut, Maldiverna skulle sjunkit redan, isbjörnarna skulle dö ut (förra året har dom aldrig varit fler ref räkning från luften), städer som Stockholm, som ligger lågt, skulle översvämmas(har givetvis inte skett).
Om det är så behöver man väl inte fuska, ljuga eller fabricera saker som inte existerar.
Allt detta som den klimatskeptiska grupperingen sysselsätter sig med då det annars är tomt på fakta och trovärdiga argument.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mach77777 skrev:
100 år är ju väldigt kort tid för att förutspå något som klimat.
Nu handlar det inte om att spå klimat. Tiden räcker bra när den först visar något som är konstant och man sen ser förändringar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu handlar det inte om att spå klimat. Tiden räcker bra när den först visar något som är konstant och man sen ser förändringar.
Synd då att klimatet aldrig är konstant
 
  • Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu handlar det inte om att spå klimat. Tiden räcker bra när den först visar något som är konstant och man sen ser förändringar.
Nja. Påverkande cykler som spänner utanför mätperioder missar man då.

T.ex börsuppgång, bostadsprisuppgång, osv kan ses som konstanta beroende på hur på lång tid bakåt man mäter.

Vi ser ting som stabila över tid men inget är konstant i universum.

Finns det en korrelation mellan co2 och klimatet. En del tror det, andra tror det inte.

Personligen tror jag vi behöver mer datakraft/smartare AI (för att se kunna se hur fler mätvärden korrelerar) för att förstå klimatet.
 
  • Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är lite så att man skäms som klimatförnekare. ;)

Men skämt å sido, tråden blir lätt tröttsam när tid ägnas åt sånt här och än mer när samma trivialfråga ältas varv på varv utan att komma vidare.

Jag funderade igår på att ta upp Konjunkturinstitutets beräkningar om att förtidsnedläggningen av Ringhals innebär tiotalet miljoner ton i extra utsläpp och ställa rapporteringen om det mot vad jag upplever som mer symbolartade insatser för att minska utsläppen, men jag orkade inte. Det är uppenbarligen inte sådana frågor som engagerar i tråden.
Eller att Kina ska bygga upp till 500 nya kolkraftverk i kina och att de dessutom subventionerar utbyggnaden i andra länder genom fördelaktiga lån (ovanpå det faktum att de redan släpper ut mer koldioxid än USA och EU tillsammans)
Där har ni klimatångest så det räcker till flera tusen klimatångestterapeuter
 
  • Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du är också välkommen likt de två tidigare att lite mer grundat redovisa vad du bygger detta skadliga ifrågasättande på. Bör vara riktigt omvälvande med sån verkan på karriärklimatet, men nog är det helt och fullt antropogent?

Nu är jag inte sämre än att jag får anta att inget i den riktningen kommer men jag är som sagt helt uppriktigt intresserad. Välj vilken enkel fysikalisk ingång du vill i frågan gärna rent kvalitativ vi behöver inte göra något märkvärdigt. Och glöm inte i detaljerna dväljs bockfoten.
"skadliga ifrågasättande"? På vilket sätt är ett ifrågasättande av det här slaget skadligt? Just din första mening belyser MYCKET effektivt det som tas upp i slutet av klippet, likaså i FG:s text till klippet, att det ses som SKADLIGT att ifrågasätta uppfattningen att miljö/klimat är på väg åt helvete och att det är människans fel, att det skulle vara något kontraproduktivt, eller helt enkelt FEL.
Som marinforskaren (har glömt namnet, mannen i mitten) påpekar, det behövs ifrågasättande av andra sidans "bevis" för sina teorier för att de ska kunna vara trovärdiga. All proaktiv vetenskap går till på samma sätt; man kommer fram till en teori, sen gör man allt man kan för att både belägga OCH ifrågasätta den, SEN kan man presentera något trovärdigt.

Så när kan ifrågasättande vara skadligt? Jo, när den som har teorin vet att det finns hål i den...


För övrigt anser jag att klimathotet visst kan vara något att ta på allvar, men inte alls på det sätt som görs idag och inte alls med de "åtgärder" som tas idag. Någon här ovan länkade - fast inte riktigt ;) - till en rapport om ökade utsläpp i samband med nedläggning av Ringhals. Det är ju ett lysande exempel på hur klimathysterin ideligen utmynnar i mer eller mindre katastrofala beslut. Man kan även nämna utförsäljningen av Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland, bidragen till elcyklar, dribblandet med dieselbilars miljögodhet eller inte... Listan kan göras lång. Åtgärder som inte gör ett skit för miljön men får miljövännerna att tro att något gott händer för att en pytteminoritet röstar på MP. Sila mygg och svälja kameler kommer inte ens i närheten av att beskriva det svensk miljöpolitik går ut på.

Och ni som fortfarande ihärdigt hävdar att det råder konsensus bland forskare om att människans koldioxidutsläpp är roten till allt ont: NI. HAR. FEL! Så enkelt är det. Det kanske finns en sanningsenlig lista på alla forskare, vetenskapsmän och andra lärda i världen och vilken "sida" de står på, men jag har då aldrig sett den. Har ni? Och även om 95-99% som vissa av er hävdar (tvivlar starkt på de siffrorna) skulle vara på "er" sida innebär det ändå inte att konsensus råder. Ta reda på vad ordet betyder.

OM nu människans utsläpp av koldioxid hotar mänskligheten så är det inget som Sverige kommer kunna göra något åt nationellt, heller inte globalt. Även om vi skulle skänka bort både pengar, material och arbetstid för att hjälpa exempelvis Kina, Indien och ett gäng afrikanska länder att bygga mer miljövänligt på alla områden där vi är så himla duktiga så skulle det inte rädda mänskligheten. Ska man tro alarmisternas rapporter är vi dömda oavsett. Speciellt om vi fortsätter med befolkningsökningen. Då är det bara en drastisk befolkningsbegränsning som kommer göra något med verkan. Vilket ju blir verklighet om det går åt helvete. Då överlever en liten mängd människor och de får starta om. Problemet löst.
Eller så taggar vi ner och inser att vi KANSKE drabbas av lite jobbigare klimat i framtiden och får anpassa oss tills de naturliga cyklerna vänder igen. Eller vänta, det verkar de ju i vissa fall redan ha gjort. Eller?
Btw, jag har inte märkt av någon stigande havsnivå under alla de år jag haft båt i havet. Varför inte det?
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N noone70 skrev:
Synd då att klimatet aldrig är konstant
Klimatet var faktiskt rätt konstant kring 100 år sen till skillnad från den kraftiga temperaturökningen på senare tid.

M Mach77777 skrev:
Nja. Påverkande cykler som spänner utanför mätperioder missar man då.
Långsiktiga förändringar är ju välkända ändå så de tar man ju hänsyn till på andra sätt. Ingen har väl påstått att klimatmodellerna bara skulle utgå från uppmätta temperaturer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Långsiktiga förändringar är ju välkända ändå så de tar man ju hänsyn till på andra sätt. Ingen har väl påstått att klimatmodellerna bara skulle utgå från uppmätta temperaturer.
Nej, här tycker vi olika och det är ok.
 
Här är en krönika om en mer eller mindre begravd forskarrapport som hävdar att en massiv insats med trädplantering skulle ha en avgörande effekt på mängden av mänskligheten alstrad koldioxid i atmosfären. Men något så enkelt (tekniskt alltså, det skulle bli många träd) som trädplantering lär ju knappast vinna några röster i nästa val...

Någon som sett rapporten, eller ens hört talasom den? Inte jag, förrän nu.

https://www.expressen.se/kronikorer...z1TYitOEn6C9ADSvtm6kZ-B4eEz3LoKPZMsD-CFQ310R8
 
BirgitS BirgitS skrev:
Klimatet var faktiskt rätt konstant kring 100 år sen till skillnad från den kraftiga temperaturökningen på senare tid
100år och senare tid? Med tanke på att Jorden är ett antal miljoner år gammal så är dina argument som att hävda att jorden är platt baserad på en 30x30cm stenplatta(inköpt på byggmax)
 
  • Haha
  • Gilla
Robbalove och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.