Kalasclas skrev:
Gå igenom alla de en-planshus som finns hos hustillverkarna som är i ungefär den storlek och de antal rum ni behöver, där kan ni få många tips.

Att rita ett eget hus behöver inte bli bättre än de som hustillverkarna säljer! Däremot kan man vilja göra små förändringar men i botten så är de flesta hustillverkares planlösningar rätt bra! Att sno en planlösning och förändra lite blir ofta bättre.
Rätt påpekat!

Är det inte så vi alla, som inte har byggt "kataloghus", har gjort?

Sån härlig känsla att slänga alla katalogerna när man är klar med designen!
 
Jag kan hålla med om att det är en lustig lösning med sovrummen, framför allt det med dörr precis vid entrén. Att komma rakt in i köket ser jag inte som något problem. Jag har själv växt upp i ett hus där du kom rakt in i köket som tillsamans med entrén upptog närmare 50% av huset. (Där gick att tränga ihop 50pers på fest, lite trångt men det funkade.) Däremot kan jag tycka att indelningen av rummen är lite plottrig.
 
Jag ser att det verkar vara en hel del saker som jag ej tänkt på som ni ser. Sovrummet vid entré är tänkt som kontor/extrarum alt kapprum, därför det ligger lite off som sovrum.
Grundtanken var att ha en "vuxendel" och en "barndel" på varsin sida av huset.
Har glömt att rita in det, men det är skjutdörrar i det stora glaspartiet.
Jag är jätteglad för alla som svarat, även om det verkar som de är mycket man borde tänka om kring, kommer uppdatera med en modifierad skiss snart, inser att de är dumt att inte ta hjälp, får liksom hjärnblödning framför ritprogrammet efter många kvällar.. :)
 
Måste bara fråga vilka kataloghus har du tittat på?
Vad är det med de som är fel?

Verkar mer och mer som att alla ska rita sina egna hus utan egentlig anledning!

Ett hus är bland de största kostnader man hittar och det är ju häftigt att rita sitt egna hus, men att bara rita för ritandets skull om man inte kan rita hus ser jag ingen vinst med.

Det handlar om ett rektangulärt hus med 3-4 sovrum, allrum och annat standard. Förstår inte varför man inte utgår från kataloghusen? Alla kataloghus med de kraven är 10 ggr bättre planerade än detta.
 
Jag skulle placera rummen där man sitter i ena änden av huset istället för i mitten, då får man fönster på flera sidor och det blir ljusare, planera för braskamin, köket kanske närmare mitten. I allrum och ev kök ska man ha utgång till uteplats på söder- eller västersidan Badrummen i mitten och sovrummen på andra kortsidan. Entré mitt på långsidan. Tvättstuga med värmepump långt från sovrummen, ev med egen ingång. Undvik korridorer och placera fönster symetriskt mitt emot varandra så att man får genomgående ljusinsläpp. Inga garderober precis bakom inåtvända dörrar, i din lösning måste man gå in i ett rum, stänga dörren och sen kan man komma åt garderoberna.
 
Personligen tycker jag det är dumt med ett enda stort rum för gemensam samvaro. Vi har ju kök, matsal och vardagsrum och ändå saknar jag ett rum, då matsal och vardagsrum hörs väldigt mycket sinsemellan, samt att bara vardagsrummet är mysigt att sitta i. Den lilla snutten där du ritat in en tvåsitssoffa räknar jag inte som allrum utan som "inre hall".
 
Hej
Det är kul att tycka om andras ideer. några kommentarer om föreslagen planlösning:
* som tidigare sagts, allt som ligger på köksbänken och i disken kommer att vara det första en gäst ser, jag har inte alltid den diciplinen medans jag förbereder mat.
* Ingen toalett är nära dörren. hur gör man när man är ute och bara behöver in på toaletten? eller för den delen när man kommer in smutsig efter någon mindre renlig trädgårdsaktivitet (eller barn som badat i gyttja)
* Jag håller med tidigare inlägg om att en gemenskapsyta blir jobbigt. Nu vetjag inte hur stora dina barn är men jag saknar att kunna skicka undan dem i ett TV rum när vuxna gäster vill prata och barnen titta på TV. Dessutom när brnen blir större, var är ni när kompisarna är där på filmkväll?
* TV rummet verkar bara rymma två sittplatser, ser familjen aldrig på TV tillsammans.
* Jag förstår iden med vuxen och barndel men med detta utförande kommer det inte att fungera, barnens rum är så små att all lek kommer att bli utanför i det stora allrummet/köket/matsalen. Dessutom om du har mindre barn, hur går gäster på toaletten utan att störa ett sovande barn?
* Det stor rummet verkar svårutnyttjat en väldig massa kvadrat som blir ljusa och luftiga men med väldigt liten funktion.
* vill man inte kunna hänga tvätt ute eller komma in utifrån i tvättstugan? Den verkar väldigt inlåst mitt i huset.
 
Min lilla berättelse (kanske den kan var till hjälp för någon):

När jag började skissa på vårt först nybyggda hus tittade vi naturligtvis i många kataloger.
Och, som boende i västra Göteborg, gick vi på besök i Husknutens visningshus.

Jag fastnade för ett hus, Det var ett Ekeforshus i Ekonomen-serien.
Inte i en storlek som passade oss, men tankarna bakom planlösningen kändes väldigt rätt.
Så hemma tittade jag genom deras katalog, funderade och började småändra.

Huset vi nu har byggt är ett Ekonomen 114, men med en hel del ändringar.
Grundtanken i layouten finns dock kvar, och håller än. Vi är mycket nöjda!

Sens moral: De professionella husbyggarna vet vad de gör, följ efter och anpassa efter dina egna behov.
Det blir troligen bättre än om man som amatör gör allt efter eget huvud från början till slut.
 
Workingclasshero skrev:
Hur många är ni i familjen
Har ni husdjur
Vad har ni för intressen
Hur många bilar har ni
Hur är söderläget
Ska ni bygga lösvirke
Har ni grannar
Var ska ni bygga
Mer info behövs för att hjälpa er på bästa sätt.

För att svara på ursprungsfrågan: Ja! ni är ute och cyklar.
Jag vill fortfarande ha mer info för att förstå och hjälpa till.
Kataloghus har en massa brister och konstigheter bara för att de är just kataloghus, det beror ofta på att det är ett ständigt kvadratmetersjagande på olika behovs bekostnad.
Huset skall förstås anpassas efter omgivning och familjens behov, inte efter kvadratmetersjagande och en sämsta sortens arkitekts gissningslekar.

Så kom igen med mer info nu så ska vi försöka hjälpa er efter bästa förmåga!
 
Hej,
Jag tycker att er planlösning har många fina kvaliteter. Min svärfars familj har en liknande lösning med ett stort vardagsrum/matrum där de spenderar mycket tid både själva och med gäster (utan tv) och sen en liten kompakt tv-hörna ungefär i storlek med den ni ritat in. Detta fungerar mycket bra för dem. TVn är inte hemmets medelpunkt för alla. Sedan använder de laptops och iPad ganska mycket och dem flyttar de runt lite efter var de råkar befinna sig.

Kan dock hålla med föregående om att det kan vara värt att tänka över hur mycket man själv störs av synlig disk osv och om detta får konsekvenser för hur ni vill ha planlösningen, alla är så klart olika ordentliga och olika besvärade av såna saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.