Är det bara den ekonomiska faktorn så köp så fort ni kan. Det finns olyckskorpar som kraxar om att priserna kommer att sjunka 50% när som helst men det har vi hört i 20 år nu och priserna har fortfarande inte sjunkit. SOm nån tidigare sa, de kommer att fortsätta upp upp upp (fast inte lika snabbt som just nu).

Är det mer viktigt att verkligen hitta rätt så sätt er ner och vänta, ni står så att säga långt fram på perrongen och hinner med tåget ändå....
 
Oaklake skrev:
Vi letar efter hus, och förfäras likt många av huspriserna. Vi tjänar bra, drygt 80 k brutto, är helt skuldfria och har hittills sparat ihop 1,2 mkr till kontantinsats vid dryga 30 års ålder. Vi torde tillhöra en lycklig skara med relativt goda ekonomiska förutsättningar, men känner oss trots detta fattiga i husköparsegmentet när de vansinniga budgivningarna drar igång.

Vi har efter en del övervägande beslutat oss för att sätta oss i hyresrätt något/några år, för att spara ihop ytterligare i väntan på drömhuset, då dagens värderingar känns allt för höga. Är detta korkat? Månadskostnaden för ett tillfälligt hus i väntan på drömhuset borde hamna på ungefär samma nivå som att hyra en vettig lgh.

Tror ni det är dumt att ligga utanför marknaden några år och kanske tvingas gå in på ännu högre nivåer? Min tanke är annars att ha ett bekymmerslöst boende 2-3 år, för att kunna fokusera på familjen och kanske få utrymme att jobba lite extra för att dra in mer till husköparkassan. Vi räknar med att kunna lägga undan ca 35 kkr/månad under de kommande åren, vilket givet tre års sparande till bankränta skulle innebära att vi har ca 2,5 mkr till kontantinsats 2013. Tittar man på hus i 5-6 mkrklassen räcker det ju med att bostadspriserna går upp 6-7% om året för att det inte skall löna sig att spara.

Vad tror panelen?
Som jag ser det kan strategin vara bra eller dålig beroende på hur man ser det.
Om det bara är chansen att göra "klippet" som gör att ni väntar så är det dåligt tror jag !
Då så kan ni få vänta både 1,2, 5 eller 10 år på tillfället.

Är det så att ni letar efter ngt speciellt så kan det eventuellt vara en ok strategi, om ni har bott i hus tidigare förstås. annars skulle jag nog säga att de flesta vet faktiskt inte vad dom letar efter innan man har "provbott" litegrann..

Om månadskostnaden för ett hyra det boende ni tänkt er även om ni egentligen inte vill bo "där" är lika höga som för ett mindre hus så låter inte strategin så lyckad alls - då är det väl bättre att köpa ett mindre boende och bo "bra", och sedan köpa. Marknaden är vad den är, men det hus ni har då ligger ju på samma värdering som det ni tänker köpa...

Nje, om ni har en kontantinsats redan så skulle jag i era kläder antingen hyra och leta under tiden (och slå till när "ert" hus kommer) eller köpa ngt "tillfälligt" - och där kan ni ju då lägga er på en ngt lägre nivå och inte köpa ngt i 5-milj-klassen - utan se till att läget är ok, och att inga svindyra renoveringar behövs bara...

Om man ändå skall spekulera lite i framtida prisnivåer (som en del andra trådar också gör) så tror jag att det visserligen ligger på en topp nu, men jar har svårt att se några rejäla "krascher" inom den närmaste tiden (även om ingen kan garantera ngt). Och det troligaste är väl att priserna planar ut eller sjunker långsamt i takt med att räntan höjs...

/K
 
Nyfniken skrev:
Jag förstår inte. Det är väl bättre med sjunkande priser?
Samma sak som med sjunkande löner, för VEM är det bättre?
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Sak som med sjunkande löner, för VEM är det bättre?
Jag citerade kanske lite klumpigt. Sjunkande priser är (imho) bättre för alla de som tittar efter ett dyrare boende.
 
Nyfniken skrev:
Jag citerade kanske lite klumpigt. Sjunkande priser är (imho) bättre för alla de som tittar efter ett dyrare boende.
Äger du ett boende och ska till att köpa nytt boende spelar inte rådande prisläge någon större roll.
Allra bäst för TS vore det att sätta sig i HR och sedan efter sjunkande priser köpa "billigt"

Men så enkelt är det ju inte
 
Spontant skulle jag säga att ni ska köpa när ni hittar något att köpa, inte medvetet vänta och spara. Det har ni inget behov av i er situation.

Varför inte bygga nytt så får ni som ni vill? Så kan ni bo i hyresrätten under tiden?
 
Buster1 skrev:
Äger du ett boende och ska till att köpa nytt boende spelar inte rådande prisläge någon större roll.
Allra bäst för TS vore det att sätta sig i HR och sedan efter sjunkande priser köpa "billigt"

Men så enkelt är det ju inte
Nationalekonomiskt är ökande priser bara bra för skatteintäkterna (troligen bla därför vi numer betala skatt på uppskoven) :)

På ett personligt plan så är sjunkande priser bra om man skall köpa större/dyrare, och ökande priser bra om man skall köpa billigare eller hyra - om man köper/säljer i samma marknad.

/K
 
Tack än en gång för all input! Vi har bott i eget hus tidigare, men har nu sålt det då vi växt ur det och samtidigt fick ett bra bud. Och vi har en ganska klar uppfattning om vad vi vill ha i husväg i framtiden, baserat på familjesituation, jobb, tidigare hus etc. Tanken med att bo i hyresrätt är inte ett självändamål, utan mer en lösning på boendeproblemet tillfälligt, i väntan på att "rätt" hus dyker upp. Jag tror personligen att prisnivåerna på privathus borde stå ganska still de närmaste åren, men det är ju i princip omöjligt att förutspå. I alla fall är det min förhoppning om vi nu ställer oss utanför marknaden ett tag... Tipset att köpa ett interimsboende i ett enklare hus i väntan på det riktiga är ekonomiskt lockande, men å andra sidan tappar vi i flexibilitet då bostadsmarknaden på orten är lite nyckfull och försäljning kan ta tid.
 
Oaklake skrev:
Jag tror personligen att prisnivåerna på privathus borde stå ganska still de närmaste åren.
Oaklake skrev:
Tipset att köpa ett interimsboende i ett enklare hus i väntan på det riktiga är ekonomiskt lockande,.
Jag får inte dessa båda påståenden att gå ihop? Om du tror att priserna kommer att stå still spelar det ju inte så stor roll om du står utanför bostadsmarknaden under de närmsta åren?

Risken är ju snarare att du åker på att göra en kostsam renovering om du köper ett "enklare" hus? Om t.ex. värmepumpen går sönder, taket behöver bytas, källaren dräneras, etc?

Vissa renoveringar kanske du kan räkna hem vid en försäljning, men det är långt ifrån säkert att så är fallet. Speciellt om bostadsförsäljningarna är nyckfulla på din ort (som du själv uttrycker det).
 
Jag tänker på månadskostnaden. Att köpa ett enklare hus för 1 mkr ger en lägre månadskostnad än vad en fyra kostar (ca 8-9kkr/mån exkl el). Som du säger kommer eventuella reparationer ändra kalkylen, och det är just det i kombination med min tanke på stillastående prisbild som fått oss att se HR som det bästa alternativet i det korta perspektivet.
 
Oaklake skrev:
Jag tänker på månadskostnaden. Att köpa ett enklare hus för 1 mkr ger en lägre månadskostnad än vad en fyra kostar (ca 8-9kkr/mån exkl el). Som du säger kommer eventuella reparationer ändra kalkylen, och det är just det i kombination med min tanke på stillastående prisbild som fått oss att se HR som det bästa alternativet i det korta perspektivet.
Ok, jag förstår.

Men hur ser marknaden ut för BR på er ort? Detta alternativ skall ju inte förkastas då ni förmodligen får en lägre månadsavgift jämfört med en HR.

Ni kommer sannolikt inte att ställas inför kostsamma renoveringar heller? Väljer du en lägenhet i ett populärt område och i en stabil förening torde det därför vara möjligt att spara några tusenlappar varje månad?
 
BR existerar knappt här. Antingen hyr man lägenhet eller så köper man hus! Men hade det funnits BR hade det varit ett bra alternativ!
 
Du har ju några nyproducerade lägenheter (4 r.o.k) på Vetlandavägen t.ex.

De såg ganska trevliga ut.
Men eftersom det är nyproduktion är det ju lite osäkert med föreningens ekonomi. Månadsavgiften kan ju stiga ganska brant i början.
 
Tack för tipset! Har tittat på dem, men det förefaller inte vara en god affär på kort sikt. Den lokala bostadskulturen är fortfarande något tveksamt inställd till BR, och det i kombination med månadsavgift på 5k är inte så lockande.
 
Nu är vårt hus sålt, och inflyttning i riktigt trevlig HR stundar. F-n vad skönt det är att vara skuldfri!! Nu kan vi i lugn och ro bevaka bostadsmarknaden och se vad som dyker upp.

Tack för all input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.