ACME //

När jag läser på sidan du rekommenderade så skriver de att man ska lägga en fuktskyddsmatta först, sedan isoleringen. Stämmer det även i mitt fall?
 
Jag förstår inte riktigt vart fukten som den mattan stoppar skall ta vägen, om man inte ventilerar ut den på något vis. Jag hade forskat vidare i det, men jag tror att jag hade skippat det momentet och låtit den fukt som tränger upp genom konstruktionen ventileras ut genom fogarna i golvet.

Beträffande golvvärmen så bör du vara medveten om att den allmänna rekommendationen är att inte lägga golvvärme endast på en del av en källare. Det finns en stor risk att fukt flyttas från det uppvärmda partiet till svalare delar av konstruktionen, med påföljden att du kan få problem om du har uppreglade golv även i intilliggande utrymmen.
Man avråder också från att installera golvvärme i konstruktioner som inte är byggda för det från början med allt vad det innebär i form av underliggande isolerings tjocklek, plattans tjocklek osv.
 
ACME //

Intressant det du skriver om golvvärmen. I rummet bredvid är det ett uppreglat trägolv som är ventilerat med fläkt. Konstruktionen har suttit där sedan huset byggdes, och det är bara en tidsfråga innan vi sliter bort även det golvet.
Risken för att det golvet råkar illa ut bör väl minska med ventliationen, och golvet ska som sagt bort i sinom tid.

Det är en chansning med golvvärmen då, men det känns som en ganska liten chansning ändå?

Edit: Skulle ha in en följdfråga om mattan under isoleringen. Frigolit i sig lider väl inte av att få fukt på sig?
 
ktm250 skrev:
mmm... men jag tror du tänker på snabbslipsatserna. Jag tänker på Snabbtorkande Betong. Sen kan det ju iofs skilja på pris i olika butiker... och jag talar alltid om färdigblandade produkter. Inga hemmakok ;)
Brorzan, förlåt min offtopic.. Men Ktm, menar du den snabbtorkande (självtorkande) betong som kan köpas från fabrik? Den kan väl knappast läggas på tidigare? Även om RF sjunker snabbare än vanligt så krymper den ju fortfarande ganska mycket. Eller vilka produkter menar du, har du något namn på någon sådan som jag kan kika på? Kände att jag hade en kunskapslucka här..
 
brorzan skrev:
Det är en chansning med golvvärmen då, men det känns som en ganska liten chansning ändå?
Skulle ha in en följdfråga om mattan under isoleringen. Frigolit i sig lider väl inte av att få fukt på sig?
Hur stor risken med fukten är beror ju på hur det ser ut i just ditt golv. Golvet med mekanisk frånluftsventilation hjälper till att hålla ett lämpligt klimat på den ytan förutsatt att det är korrekt uppbyggt, samtidigt som det talar för att man har haft problem med markfukt i källaren.

Med dina förutsättningar skulle jag dock ta den risken, och hålla lite koll på intilliggande väggars nederkant där fuktuppsug kan visa sig. Mögel på baksidan av golvsocklar brukar också vara ett tydligt tecken på att något är knas. Den dagen då det uppreglade golvet görs i ordning skulle jag bygga detta fuktsäkert, t.ex. med Platon- eller Nivellgolv med mekanisk frånluft.

Nej, frigolit är plast och tar därmed inte skada av fukt. Se bara till att rengöra byggytan ordentligt från träspån och annat organiskt material när du återställer badrummet.
 
ACME skrev:
Jag skulle tro att ktm250 syftar på typ denna:
[länk]
Jepp, låter som det. Måste testa den vid tillfälle, den har gått mig förbi.
 
K
Japp, det är den jag menar :)
 
Har 1500 kilo som snart ska testas av just den ni beskriver. Kostar 70-80 kr/säck. Detta jämfört med golvslip för det tredubbla. Maxit själva som rekommenderade denna för ingjutning av vattenburet.

Snabb är den iaf då jag fyllde några hål med den med gott resultat.

Och för att inte bli ånseförklarad så är det två badrum som ska gjutas (dock ej i stöten ;) )
 
K
Det viktiga är att man inte behandlar den som vanlig betong med för och eftervattning. Primer 4716 är nödvändig.
 
jon_h //

Helt okej att du lånade tråden, och helt off topic känns det inte.

Det är klart att det är intressant om det finns en produkt som gör samma jobb på en bråkdel av tiden som den andra produkten. Speciellt om de är liknande i pris och att jobba med.

Å andra sidan så kanske inte valmöjligheterna är enorma om man tar hit en pumpbil, för så jäkla sugen på att blanda och bära sådana massor som det handlar om är jag inte. :)
 
K
Om man ska jämföra snabbtorkande med finbetong så är den snabbtorkande väldigt mycket roligare att jobba med då den flyter bra. Är inte alls lika trög som en finbetong. Man kan bygga fall med den eftersom den "stannar" hyffsad fort och så framförallt att man kan fortsätta nästan omgående. När jag provkör den här så har gjuter jag 50 mm mot avstängningslist och efter ca 40 min kan man ta bort listen.
 
ktm250:Jag fick reda på detta om primern från Maxit igår :eek:Tur jag inte gjutit. Man _kan_ i yttersta nödfall gjuta med plast på för att förhindra för snabb uttorkning men då jag anser det vara ett sjuhelsikes jobb så köper jag primer istället. 200 spänn känns billigt jft. med plast :rolleyes:

Vattnar man den FÖRSTÖR man dess egenskaper dvs snabb uttorkning. Det man ska gjuta på skall också vara primat eller typ "tätt". Maxits geotextil är heller inte samma som "markduk" som även den går under namnet geotextil. För mig ledde detta till byte af underlag för gjutning.

Den dock är väldigt kul att arbeta med det lilla jag använt den. Dock svårt att blanda mindre än en säck märkte jag särskilt som skruvdragaren behagade lägga av mitt i blandningen :eek: Aningen panik där :D

Hoppas man får lite över så kan man leka till något skoj sen. Tyvärr var den inte lätt att få tag i och inga byggvaruhus visste ens att det fanns denna produkt.
 
K
Man ska ta för vana att läsa produktblad innan man går vidare. Sånt sparar ofta tid och minskar risken för felhanteringar.
 
när du najar golvvärmeslingan i armeringen så se till att du kommer att ha runt 30mm täckskikt då och lägg inte armeringen direkt mot isoleringen utan ha kloss. de finns i alla möjliga höjder. mvhV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.