thomasx skrev:
Ja, att stå med en spånskiva mot eller med vinden i 16m/s gör man inte ostraffat, om man inte är väldigt stark :) Men tänk er då att skicka upp 150 m2 segel på en segelbåt i den vinden. Då mina vänner pratar vi adrenalinkick kan jag berätta. Vid ett tillfälle, på en lite mindre båt som inte hade riktigt så mycket segel, drog vi ifrån en RIB :) Yihaa
Skillnaden med båten är att den inte sitter fast utan drar iväg framför vinden. Drar man då ifrån fartvinden som kommer framifrån från vinden som kommer bakifrån så får man ju en relativ vind som är mycket svagare. d^_^b

Kör man däremot "fast" en båt i vågorna och inte längre surfar så riskerar både segel och mast att förstöras ganska snabbt i sådana vindstyrkor.
 
Såja :)
Tyvärr hör det ju inte till standardlösningarna. Var hittade du bilden? Nån av isoleringstillverkarna?
 
jeppeknaster skrev:
Så är det. Men istället för att bygga bärande stomkonstruktioner i 220x45 med köldbryggor så borde man ju kunna bygga smartare med en yttre bärande konstruktion av 95x45 eller 120x45 och en inre vägg av typ 95x45 med ett typ 70-95mm tjockt obrutet isolerskikt mellan de båda väggarna.
Precis så tyckte jag också, så mitt senaste hus byggde jag på det sättet. Fast det var ganska bökigt.
 
jeppeknaster skrev:
Såja :)
Tyvärr hör det ju inte till standardlösningarna. Var hittade du bilden? Nån av isoleringstillverkarna?
Trodde det var en standardlösning för passivhus för att klara isoleringen utan köldbryggor? (http://www.granback.se/ i det här fallet.) Har även sett den uppbyggd som demovägg på universitetet i Växjö. Fanns en liten rad med olika väggkonstruktioner där.

Metoden är annars gammal vid tilläggsisolering på insidan av en vägg. Man reglar upp en ny vägg en bit ut från den gamla och får då i 45-70 mm isolering mellan gamla väggen och nya med heltäckande isolering.
 
Jag tyckte det var de 300 m2 i första inlägget som var överdimensionerat.

Annars skall man väl även tänka på att en stomme skall kunna stå emot brand en stund innan den kollapsar, och även viss röta vid läckage. Därför kan det vara läge att överdimensionera lite.
 
cem77 skrev:
Skillnaden med båten är att den inte sitter fast utan drar iväg framför vinden. Drar man då ifrån fartvinden som kommer framifrån från vinden som kommer bakifrån så får man ju en relativ vind som är mycket svagare. d^_^b

Kör man däremot "fast" en båt i vågorna och inte längre surfar så riskerar både segel och mast att förstöras ganska snabbt i sådana vindstyrkor.
Man sitter ju inte fast när man håller i en spånskiva heller, men ett hus gör såklart, krafterna på en båt i 6-tonsklassen med den mängden segel är dock inte att förakta, och det är ju just därför det rör på sig, ordentligt :)

Surfar gör man bara nerför vågorna, om det är några att tala om, och definitivt inte på varje, och inte med vilken båt som helst, såvida man inte är ute på nordsjön och det går 5-metersvågor, då surfade vi med en 8-tons båt från tidigt 80-tal en gång, dånet från vågen som bröt runt oss och skummade runt hela båten ända upp på däck var så öronbedövande att det inte ens lönade sig skrika till övriga i sittbrunnen. Masten håller som regel, det är seglen som ryker om man har otur, det beror oftast på att de börjar fladdra i vinden och rycks sönder av fladder-rörelserna, snarare än att vinden bara pressar sönder dom, och det kan hända även i lättare vindar. Ja det var lite off-topic, åter till ämnet kanske. :)
 
Mikael_L
Svaret är där.
 
Thomas Hagaeus skrev:
Jag tyckte det var de 300 m2 i första inlägget som var överdimensionerat.
Hur tänkte du nu? Min gamla vägg var väl knappast överdimensionerad...
 
Jag läser mest miljöforum och trodde tråden skulle handla om att husen är överdimensionerade, inte konstruktionen.
 
Mikael_L
Thomas Hagaeus skrev:
Jag läser mest miljöforum och trodde tråden skulle handla om att husen är överdimensionerade, inte konstruktionen.
:)
Så rätt så. Om man endast läser rubriken. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.