Ok, det är ju inga problem kostnadsmässigt, och är faktiskt något vi hade tänkt byta ändå då vi inte tycker de är så snygga.

Men man behöver alltså inte vara orolig för några mer dolda fel i anläggningen då? Med tanke på att HELA lägenheten renoverade och planlösningen ändrades, så är det nog mer än bara eluttag som bytts ut. En elektriker kanske ser det lätt vid besiktning?


Edit: Såg att hempularen svarat medan jag skrev detta. Tack för svaren allihop, ni har varit mycket hjälpsamma!
 
elmont skrev:
Elinstallationen inne i lägenheten brukar vara lägenhetsägarens problem och inget föreningen bryr sig om. Vore jag i dina kläder skulle jag ta dit en elektriker för att kontrollera anläggningen och få det som inte är "normalt" utbytt. Är allt i övrigt OK så tar det 5-10 min att byta uttag, ett 5 pack jordade Elko uttag kostar 579 hos Jula och nöjer du dig med lågprismärket Anslut kostar dom ca 50:- st.
Fast lågprisuttag som anslut bör man kanske vara lite försiktig med. Det fanns ju ett roligt inlägg här tidigare om ett annat "lågrpisfabrikat" Malmbergs. "Det är inget fel på deras uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande hammaren som skall användas för att slå in kontakterna i uttaget".

Jag har ingen personlig erfarenhet av just anslut uttagen, de fungerar kanske hur bra som helst.
 
C
Låt mig gissa att dessa uttag är Polska snarare än Franska då Polen också uppenbarligen använder typ E. ;)
Vilket torde avgöra frågan om huruvida installationen är utförd av en elektriker med svensk behörighet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vill bara förklara att jag ALDRIG skulle använda mig av apparater ur lågprissortimentet, pga div brister i kvalitet. Jag vill bara att folk väljer och tar ansvar själv.
OCH än en gång ta hem en "riktig" elektriker och kolla anläggningen.
 
Oavsett diskussionen avseende kvalitet, för jag är övertygad att även fransmännen kan leverera kvalitet i klass med det som normalt säljs i Sverige, så skulle det vara intressant att reda ut om det är lagligt att montera en produkt som uppenbart följer en standard inom EU. Även om det inte är vad vi normalt är vana vid här i Sverige.

Någon som verkligen vet?
Det är ju så mycket vi tvingas till och som inte följer våra gamla elsäkerhetsregler eftersom vi numera har anpassat oss till lägre befintliga krav i Europa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bokai
  • Laddar…
Som tillägg till min tidigare fråga så bör man ju fundera över det faktum att materiell som används i tex Frankrike också måste vara CE märkt och då lär den ju fylla de regler som krävs för att användas inom EU.

Så frågan kvarstår om någon verkligen vågar påstå att ett franskt vägguttag inte är godkänt i Sverige.

Intressant frågeställning eller hur ? :)
 
Att en vara är CE märkt innebär väl inget annat än att den uppfyller minimikravet i tillverkningslandet. Om ett land "föreskriver" att ett visst "system" ska användas är det ju inte säkert att en CE märkt vara passar in det systemet.
 
C
elmont skrev:
Att en vara är CE märkt innebär väl inget annat än att den uppfyller minimikravet i tillverkningslandet.
Om man skall vara petig så innebär det att tillverkaren intygar att produkten uppfyller tillämplig europanorm (i detta fall LVD, lågspänningsdirektivet).
 
När köket gjordes om bytte jag några enkeluttag och testade Anslut. De är lätta att montera pga att "baksidan" är lite mindre. Snickaren monterade vitvarorna så jag tänkte inte mera på det.

För någon vecka sedan skulle jag koppla vidare till ett annat uttag från ett av uttagen. Inget nytt kablage utan det har bara inte varit kopplat för att färdigställa i ett annat rum.

Märkte då hur dåligt kontakten satt pga grund brunn. Eftersom uttaget sitter i en 300 modul i köket var det väldigt trångt och mycket svårt att skruva fast ledarna. Efter ett tags bökande kom jag fram till att det var omöjligt att få fast jordledaren så att det inte gick att dra bort den utan att lägga någon större kraft bakom.
Det är kanske inte så stor risk att jordledaren belastas i en infälld installation men det känndes inte rätt.

Hämtade ett uttag från Berker med snabbkoppling som används till övriga uttag. Anslutningen tog ca 10s och ingen ledare kan dras bort med normal kraft. Nackdelen är att det blir lite trångt i dosan om det är många ledare.

Så, jag skulle inte använda Anslut idag efter att ha arbetat med andra märken pga att kontakten sitter väldigt dåligt och att jordledaren inte sitter fast på ett betryggande sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Måste rätta mig själv. Var ute i skrotbingen och hämtade uttaget. Det är faktiskt inte grundare än något annat uttag. Det är internt spel som gör att man upplever att kontakten sitter dåligt.
 
Jag skulle inte gå så långt som att ropa förbjudet och olagligt med Franska/Polska uttag, men klart olämpligt, något som en svensk installatör aldrig skulle installera. Stickpropparna är ju däremot tillåtna.

Det viktiga är att de fungerar. De Danska uttagen är helt fel då en Svensk jordad stickpropp passar med utebliven jordkontakt som följd. Men de Franska innebär ingen säkerhetsrisk så länge stiftavstånd etc stämmer.

Sedan har vi t.ex Engelska som är helt oförväxlingsbara och därmed inte totalförbjudna, och likaså amerikanska som dessutom använder en annan spänning.

Föreskriften ovan är visserligen tydlig på vad som gäller, och franska uttag finns med 99.9% säkerhet inte med bland dessa måttblad (men däremot stickproppar). Dock har jag sett experter tidigare tillåta både Engelska och Amerikanska uttag i speciella fall.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle inte gå så långt som att ropa förbjudet och olagligt med Franska/Polska uttag, men klart olämpligt, något som en svensk installatör aldrig skulle installera.
Varför skulle en installatör vägra att installera dem? (Förutsatt att det inte är olagligt)
 
Majoriteten av seriösa installatörer tar ett helhetsansvar för sina arbeten. Och att sätta en typ av apparat som inte fungerar tillfredsställande är en del av det. Jag skulle ALDRIG montera saker som jag vet inte uppfyller beställarens OCH mina krav. Skulle det inte fungera som beställaren tror kommer han att klaga hos mig och säga att jag som fackman skulle förstått och informerat beställaren.
I hur många trådar ondgör sig inte "beställare" över att fackmannen inte tydligt nog har klargjort vad som beställningen "innebar".
Och eftersom ingen elfirma är skyldig att utföra arbetet kan man vägra. Sedan finns det alltid folk som skiter i det övergripande ansvaret och gör vad som helst bara dom får betalt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vet väl knappast vad beställaren har önskat sig i detta fallet. Beställaren kanske just önskade sig denna typ av uttag för att han/hon gillade modellen.
Så frågan är fortfarande om det på något sätt kan anses som olagligt i Sverige att använda ett franskt godkänt uttag.
Och att det inte skulle fungera tillfredställande lär det väl knappast råda något tvivel om. Det lär fungera hur bra som helst till de flesta nya kablar levererade inom EU idag
 
Redigerat:
Vi pratar här om uttag för allmänbruk, och dessutom de enda, så jag ser det som olagligt :cool:

Det är skillnad på ett uttag avsett för en viss maskin, eller uttag som alternativ till de Svenska.

Uttag som detta som visserligen uppfyller säkerhetskraven men som "bara" 90% av stickpropparna passar i är ju bara dumt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.