co skrev:
Jag undrar bara varför man bryr sig om att vara hantverkare om man har så låga tankar om kunderna dvs de som försörjer en??? Gör oss alla en tjänst och sluta som hantverkare och sök er till en annan bransch där ni kan få betalt efter er kompetens!
Vem på denna tråden har låga tankar om kunderna?
 
Tror ändå att det ligger lite i att man får vad man betalar för. Jag jobbar själv för ett stort vvs-företag. ISO-certifierade mm..
Vi är kanske dyrare än Lasse Läck nere på hörnet, men vi kommer alltid i avtalad tid (max 15 min före, el 15 min efter) Annars hör vi av oss, förseningar kan ju alltid uppstå, men ingen ska behöva sitta och vänta utan besked.
Vi gör även kundundersökningar med jämna mellanrum och frågar vad de tycker om vår service.

Priset är en annan fråga som många klagar över här på forumet har jag märkt. Den som tror det är näst intill gratis att vara fastighetsägare är helt fel ute. Kan man inte göra saker själv får man anlita nån och snällt hosta upp vad det kostar.
Kolla gärna med ekonomiavdelningen på ditt eget arbete och se vad de beräknar att en anställd kostar. Inräknat sociala avgifter, sjukskrivningar, utbildning, arbetskläder, verktyg mm
Sen ska även kostnader för "icke-producerande personal" räknas in. De på ekonomikontoret t ex ska ju ha lön för att de sammanställer fakturor mm. Deras lön måste ju slås ut på den timdebitering som görs till kunden.
 
Jag har låga tankar om rörläggare.Jag har inte varit i närheten av att diskutera pris med någon rörläggare eftersom dom inte har varit hos mej och tittat på jobbet.Utav tio olika rörfirmor som jag ringt så har jag fått till svar vi ringer dej nästa vecka och det är det ingen som gjort.När jag fick tag på den senast kontaktade firman så hadde han blivit av med körkortet och viste inte hur han skulle göra.Och det vet jag inte heller för jag tänker inte köra honom.Firman som jag var i kontakt med innan skulle ringa inom fem minuter skulle bara ta fram papprena på vad vi pratat om han har inte ring ännu tre veckor sen.Och det var en stor vvs firma. och så där håller det på och vi har inte ens diskuterat pris på jobbet.Så jag förbehåller mej rätten att ha låga tankar om rörläggare.
 
delete skrev:
Jag har låga tankar om rörläggare.Jag har inte varit i närheten av att diskutera pris med någon rörläggare eftersom dom inte har varit hos mej och tittat på jobbet.Utav tio olika rörfirmor som jag ringt så har jag fått till svar vi ringer dej nästa vecka och det är det ingen som gjort.När jag fick tag på den senast kontaktade firman så hadde han blivit av med körkortet och viste inte hur han skulle göra.Och det vet jag inte heller för jag tänker inte köra honom.Firman som jag var i kontakt med innan skulle ringa inom fem minuter skulle bara ta fram papprena på vad vi pratat om han har inte ring ännu tre veckor sen.Och det var en stor vvs firma. och så där håller det på och vi har inte ens diskuterat pris på jobbet.Så jag förbehåller mej rätten att ha låga tankar om rörläggare.
Självklart har du rätt att tycka vad du vill. Men jag tycker också att det är fel när de inte hör av sig. Fast på sätt och vis förstår jag en enmansföretagare som har hela mobilen full med meddelanden på måndag morgon. Då är de inte lätt att hinna ringa alla, eftersom han ska jobba samtidigt.

Tyvärr jobbar alla för högvarv just nu, vi har för nuvarande 2-3 veckors väntetid, men det talar vi om för kunden när han/hon ringer. Endast akuta vattenläckor mm har förtur. Med akut personalbrist är det så läget är idag tyvärr.
Jag tror inte någon struntar i att höra av sig bara för att de vill vara elaka, utan det är ren slapphet. Är man totalt överhopad av jobb som alla seriösa vvsare är idag, så är det bättre att tacka nej istället för att lova för mycket.

Hoppas du ändå har tur och hittar en vvs-firma som du blir nöjd med.

 
Jag hoppas fortfarande på att hitta en seriös vvs firma.Men jag vågar inte tänka tanken vad som skulle hända om jag fått en av dom firmorna jag ringt och det hadde blivit något fel på jobbet.
 
C
QL skrev:
Legat bra till i pris? Antar att ni menar per timme?
Hävdar ff att det är svårt att bygga en rolls med en skoda byggsats.
Om man säger så här. De bästa hantverkarna jag haft att göra med har legat på en "normal" prisnivå. Inga polackpriser alltså, men inte heller några priser som man höjer på ögonbrynen åt.
 
Jag tycker att det låter som om man skulle kunna föra över den här diskutionen på i stort sett vilken yrkesgrupp som helst.

Hur ofta händer det inte att man ringer ett företag oavsett vilken bransch och dem ska ringa upp efter en halvtimme, sen ringer man 3 dagar senare och dem vet inte ens vem fan man är.

Den som tyckte att påslaget för icke-standard var inte i relation till arbetskostnaden ta jobbet på löpande så betalar du ju bara för den tid som arbetas. Eller ännu billigare sätt upp pryttlarna själv och sluta gnäll.

Vill du anlita ett företag och få garantier så vara beredd att betala för det. Vill du dessutom ha ett fast pris så brukar fastpriserna hamna ungefär 10% överpris 90% av gångerna mot vad det skulle hamna på vid löpande.
 
Ett litet axplock av hur svenska proffshantverkare beter sig i ett vanligt villabygge som i övrigt följt tidsplan gällande snickerier och annat.

Golvläggare som enligt byggledare skall komma dagen efter, inte en käft när vi besöker bygget. Senare förklaring från golvläggare, det var ingen el framdragen så vi kunde använda maskinerna + det saknades förlängningskablar.

Fakta: det fanns ström framdraget men h.brytare i mätarskåp var frånslagen och denna information hade framförts till chef för golvläggare. Vi fick senare reda på att dom tagit andra tydligen mer lukrativa jobb som dom prioriterade just då.

När dom 14 dagar senare behagade dyka upp så var allt besvärligt och med den timlön dom hade så ville dom inte stressa livet av sig, deras egna ord.

Våtrumsmatta i den kulör vi valt till tvättstuga och som det inte skulle vara några leveransproblem med visade sig vara slut till 50% då dom lade in den biten och skarvade med en annan kulör, då detta påtalades av min fru som såg eländet sade herr golvläggare med 30 år i branschen att det gjorde väl inte så mycket!!!!!!!
Följden av detta blev att värmepumpen som skulle monteras i detta utrymme dagen efter med 14 dagars försening fick skjutas upp igen då matthelvetet skulle ut och vi skulle ha samma kulör i hela utrymmet.

Golvläggarproffsen höll så lågt tempo att allt försenades i byggslutet, köksmontering bl.a. och trots dom från början haft mycket god tid på sig från början blev dom inte klara till slutbesiktning utan fick klampa in och skita ner när flyttat in trots 110% garanti att allt skulle vara klart till slutbesiktning.

Målarekluddar som tapetserade och målade så illa att bara dom fick 19 anmärkningar av besiktningsmannen som i vissa fall bara skakade på huvudet åt eländet.

Köksmontör som kraftigt försenad bl.a p.g.a golvläggare men också av sin bristande tidsplanering gjorde ett så katastrofalt kaklingsjobb i köket att man inte trodde det var möjligt att en yrkesman stolt kunde lämna över detta. Ett exempel är att på flera ställen knäckt kakelplattor men att ändå satt upp dom och fogat ihop halvorna, då kaklet är koboltblått såg detta nåt rent för jä....ligt ut vilket också besiktningamannen poängterade.

Dom drygt 40 anmärkningar vi hade stod dessa 5 stolta svenska hantverkare för alla utom 3.

Skall tilläggas att när vi fick dit dom igen så tyckte vissa av dom inte det var något speciellt dåligt gjort. Dom ansåg att dom jobbat under tidspress vilken dom själv skapat helt själv genom att skita i tidsplaner och ta andra mer lukrativa jobb däremellan.
 
Jag har noga läst alla era inlägg och kan nicka instämmande åt mycket och skaka på huvudet åt en del annat...

Jag hoppades bara att ni skulle förstå att det gagnar er minst lika mycket att vara trevliga & tillmötesgående som det är att vara duktiga på det ni gör den lilla tiden ni är ute på ett jobb.
Att ta ansvar för det man gör och gjort och inte gjort är också viktigt. Att alltid skylla på någon annan eller annat är så lågt och trist!

Har ni ingen yrkesstolthet undrar man?

Där finns mängder med sk byggare som har tummen mitt i handen men det är en lukrativ bransch och det lockar många (många av fel anledning)

De få positiva upplevelser jag har fick jag av en plattsättare/markanläggare som vart helt outstanding! Han låg i en normal prisklass. Han kom när han skulle och jobbade ofta längre än vad han egentligen skulle. Otroligt trevlig & tillmötesgående, inte så pratsam men desto mer arbetade han. Verkligen duktig på sitt jobb och alla önskemål togs emot och det var ett givande och tagande. När arbetet så vart slutfört (innan utsatt tid) så vart det med ren glädje som vi betalade hela kalaset. Vi kände verkligen att vi hade fått valuta för pengarna! Snyggt jobbat, inga tråkiga överraskningar och hela tiden löpande info om det var nå´n dag då han vart tvungen att komma senare eller dyl. Någon som vi mer än gärna anlitar igen och som vi varmt rekommenderar till vänner & bekanta för att vi vet att vi kan stå bakom honom och hans arbete till 110 %!

Skulle vilja avsluta med att säga "Ju mer snack desto mindre hockey" och det gäller hitintills alla hantverkare jag stött på! Upp till bevis!

 
jup skrev:
Vem på denna tråden har låga tankar om kunderna?
Citat QL: "Dom flesta villaägarna är grymt snåla och vill ha allt så svart det bara går. Helst både matrial och arbete. Samma med detta : Hur mycket billigare blir det om jag hjälper dig? Hjälper?, du kommer bara stå i vägen och ställa massa dumma frågor! Sen tror dom också att man har telefontid 24 timmar om dygnet!!!!/.../Så mitt råd till alla hantverkare är : Gå på större byggen och släpp villorna tills dom lär sig vett och betalar vad vi är värda, så får vi se hur länge dom klarar sig.

Ps. Det finns ett fåtal bra villaägare med.. Fast dom är sällsynta. Ds."
 
H
Quote Synvinkeln:: Nä vi får se om x antal år när försäkringsbolagen börjar få in anmälningar om vattenskador både här och där som utförts av folk från ex Lettlan/Polen och då är frågan skall vi försäkringstagare också bekosta snåla svenskars vattenskador som orsakats av icke godkända entrepenörer?????
_______________________________________________________________

Varför vänta X antal år, händer hela tiden redan nu med svenska hantverkare. Finns en hel del trådar om det här.

Jag undrar vad Svenska hantverkare skall konkurera med när det kommer billigare arbetskraft hit. Tror inte på kvalitet och defentivt inte kostnaden. Då finns det inte så mycket annat. Eller vänta, leveranssäkerheten? Nej jag tror inte det.
 
co skrev:
Citat QL: "Dom flesta villaägarna är grymt snåla och vill ha allt så svart det bara går. Helst både matrial och arbete. Samma med detta : Hur mycket billigare blir det om jag hjälper dig? Hjälper?, du kommer bara stå i vägen och ställa massa dumma frågor! Sen tror dom också att man har telefontid 24 timmar om dygnet!!!!/.../Så mitt råd till alla hantverkare är : Gå på större byggen och släpp villorna tills dom lär sig vett och betalar vad vi är värda, så får vi se hur länge dom klarar sig.

Ps. Det finns ett fåtal bra villaägare med.. Fast dom är sällsynta. Ds."
Om du ändå tog med allt som QL skrev,så skulle det se announda ut, eller hur?
 
Blir verkligen förbannad över att läsa vad många skriver.

Jag jobbar som snickar, och det är ett rent helvete att få kontakt med alla man ska till under veckan. Folk har ingen uppfattning över att man själv jobbar 07-16 tider utan ringer från klockan 07-22 och vill veta när man kommer, när ska ni göra det, hur ska ni göra, och fråga och fråga. Det är j****gt tråkigt att sitta hemma på sin fria tid och svara och behöva passa telefonen.

Att hantverkare inte passar tider må så vara, men !

Vi ska till ett jobb, säger att vi kommer på morgonen, innan dess ska grejer fixas/hämtas reglar, skruvar, gipsskivor, lim etc etc. Det kanske kommer något mer akut emellan, jobbet som man är på kan dra ut på tiden, som snickare är det svårt att veta tiden på hur lång tid det ska ta att utföra det, mycket kan jävlas på vägen.

Och snåla människor, vi är ofta hyggliga och struntar i att ta ut dom 10-12% som vi har rätt till som entreprenör, men det skiter många fullständigt i, utan ska bara ha mer och mer gjort för samma peng. Och dom skaköpa materialet själva för att spara någon hundralapp, men dom beställer fel, så man får endå sitta och åka och krångla.

Det VÄRSTA med villaägare är att dom ska stå och FLÅSA en i nacken när man jobbar, titta och fråga, har ni någon som gör det på eran arbetplats ?

Tänk lite längre och kanske på att många försöker, men ni är inte den enda personen som hantverkaren är hos, vi kan ha allt från 1-15 jobb samtidigt, och hos alla är det lika "bråttom" men det är klart det är väll inga problem att vara hos er samtidigt.

Förbannad snickare
 
zeromike skrev:
Att hantverkare inte passar tider må så vara, men !

Vi ska till ett jobb, säger att vi kommer på morgonen, innan dess ska grejer fixas/hämtas reglar, skruvar, gipsskivor, lim etc etc. Det kanske kommer något mer akut emellan, jobbet som man är på kan dra ut på tiden, som snickare är det svårt att veta tiden på hur lång tid det ska ta att utföra det, mycket kan jävlas på vägen.
Säger som sagt ingenting om det. Har full förståelse för att saker kan komma emellan (även om jag kan tycka att det sker lite vär ofta). Men det jag pratar om är hantverkare som bokar en tid på morgonen och sedan ö.h.t. inte dyker upp under dagen. Utan att ringa och meddela kunden. Sätt dig in i situationen att du fick sitta i väntrummet hos tandläkaren och vänta hela dagen utan att bli inkallad, trots att du har en bokad tid direkt på morgonen? Och ingen meddelade dig anledningen, utan när mottagningen stänger får du bara resa dig och gå hem för att nästa dag ringa och boka en ny tid. Om detta hände dig ett tiotal gånger, skulle du inte bli smått irriterad?


zeromike skrev:
Och snåla människor, vi är ofta hyggliga och struntar i att ta ut dom 10-12% som vi har rätt till som entreprenör ...
Nu blir jag nyfiken. Vad är detta för 10-12% du anser dig ha "rätt" att ta ut? 10% på vad?
 
Troligast är det påslaget som huvudentreprenören kan och har rätt till för att tillhanda hålla underentreprenörer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.