Hej!

Håller på att planera våran badrumsrenovering. Badrummet är på ca 5m3 och vi har valt badkar framför dusch, se bifogad bild. Tanken är att det ska bli klinkers på det eluppvärmda golvet och kakel på väggarna. Vi kommer samtidigt att behålla vårat element som sitter under fönstret och som matas med värme från bergvärmepumpen.

Problemet är det där med handdukstork. Hade gärna monterat en elektrisk tork, men den enda plats som jag tycker passar är i våtzon 1 (röd punkt) och min elektriker tycker inte det är en bra ide att dra fram el dit.
Ritning av ett badrum med badkar, toalett, handfat och plats för handdukstork markerad med röd punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har idag en handdukshängare(utan värme) med 5st utsvängbara armar på samma plats och det fungerar bra. Tycker att handduken för det mesta är torr när jag ska ha den. Ett annat alternativ är att montera en elektrisk tork på nåt annat ställe - typ till höger om dörren, men jag är rädd att det inte ser snyggt ut att med massa handdukar hängandes precis innanför dörren. Om handdukstorken skulle monteras här, så måste det bli av "staket-typ". Detta har gjort att jag nu söker argument för att inte montera uppvärmd handdukshängare, utan köra med en liknande denna. Med den så hänger handdukarna luftigt och torkar snabbt.
Väggmonterad handdukshängare med fem utsvängbara rostfria armar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så min fråga är - är handdukstorkar överreklamerade? Ge mig argument för/emot uppvärmda handdukshängare.

mvh/ Moribusken
 
Det är bara borgare och kungafamiljen som håller på med sådana nymodigheter

Spara pengarna och köp ett par flak Norrlands Guld!
 
  • Gilla
muppenx och 14 till
  • Laddar…
Ska du ta en strid med sambon eller varför söker du efter argument?

Vill du inte klämma in en handdukstork så gör inte det då. Det är ju ditt badrum så du bestämmer.
Dina och elektrikerns argument är fullt tillräckliga. Se bara till att ha bra ventilation så torkar det bra ändå
 
Äntligen några vapendragarbröder! Död åt el/vattenvärmda handdukstorkar ;) PS. Dvs om man har bra värme & ventilation som torkar handdukarna ändå, dock långsammare.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Sorry, men ni har fel allihop. Tork är ett måste. Här i huset duschas det så mycket efter träningar etc att handdukarna skulle vara konstans blöta utan tork.

Och ärligt talat, vem vill INTE ha en VARM handduk när man har duschat.

Det finns ju torkar som är som vertikala pinnar, det får du garanterat plats med.

.....själv har jag torken ovan för badkaret. Vi lever fortfarande. Under några omständigheter borde det vara ok, för annars skulle jag inte ha den där.
 
  • Gilla
snowjim och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Äntligen några vapendragarbröder! Död åt el/vattenvärmda handdukstorkar ;) PS. Dvs om man har bra värme & ventilation som torkar handdukarna ändå, dock långsammare.
Nja, jag är jättenöjd med min gigantiska handdukstork så den hoppas jag håller sig borta från ljuset i tunneln :p

Ser nu att jag kanske kunde uppfattas som lite tvär i mitt förra inlägg men det känns bara tråkigt att TS måste ta sig ut på internet för att leta argument för att få göra som han vill i sitt eget hem
 
Vi köpte vårt hus 2001 och renoverade då badrummet. Bestämde oss för att det där med handdukstork, det är överreklamerat (och fult). Så gick det några år med fuktigt badrum och handdukar som inte torkade ordentligt.

När det var dags att bygga till och göra ett badrum till blev det handdukstork. Likaså i gamla badrummet som vi nu har fått renovera en gång till pga fuktskador.

Jag har alltså ändrat mig (efter att ha provat utan) och tycker nu att handdukstork förhöjer kvaliteten på badrummet.

Handdukshängaren som du visar på bilden finns med värme, men det visste du kanske.
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
Det går inte att bara hänga på väggen på krokar ovanför radiator?
 
BirgitS
Det finns en elektrisk handdukstork, uppsatt av tidigare ägare, där vi bor nu men det är endast någon vecka om året som vi kanske sätter på den och det är när det är svalt och fuktigt i början av hösten men samtidigt så pass varmt att uppvärmningen inte har kommit igång än, vilket gör att det känns fuktigt inne. Där vi bodde tidigare hade vi inte någon handdukstork heller utan bara ett par stänger på väggen.

Om du inte tycker att det behövs uppvärmning av handdukar när ni lever som ni gör ska du förstås inte slösa med el utan tänka på miljön.
 
Jag tycker handdukstorken är jättebra. Framför allt sommartid när det är fuktigt. På vintern när det är torrt inne torkar ofta handdukarna snabbt nog ändå, men då kan det vara skönt att ta en varm handduk efter duschen. Kan du inte sätta den ovan toaletten annars?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Man behöver ha en handdukstork, men den behöver inte vara uppvärmd. Dvs det "behövs" en torkställning av något slag där man kan hänga handdukarna luftigt. Har man ett korrekt ventilerat badrum kommer handdukarna utan problem torka även om man duschar två gånger om dagen.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Har du problem med blöta handdukar idag så kan lösningen vara en handdukstork. Men har du inte ett sådant problem så är ju en tork meningslös.

Vi monterade in två stycken i vårt nybygge, och dom har använts exakt lika länge som det tog att testa funktionen.
 
Vad är nr 2 på din ritning?

Om det är ett skåp, skulle det inte bli luftigare att sätta det i hörnet på andra sidan tvättstället?

Och flytta tvättstället något mot toaletten. Du skulle då få plats med handukstorken mellan tvättställ och toalett samtidigt som du får ett större manöverutrymme runt toaletten.

man vill ju numera ha ett stort manöverutrymme runt toaletten även om det inte är handikappklassat.

man kan ju få ett tillfälligt vårdbehov och hjälp till toalett.

Annars tycker jag förslaget som framkom tidigare att sätta den bakom toalettstolen är en bra nödlösning.
 
roland53 skrev:
Vad är nr 2 på din ritning?

Om det är ett skåp, skulle det inte bli luftigare att sätta det i hörnet på andra sidan tvättstället?

Och flytta tvättstället något mot toaletten. Du skulle då få plats med handukstorken mellan tvättställ och toalett samtidigt som du får ett större manöverutrymme runt toaletten.

man vill ju numera ha ett stort manöverutrymme runt toaletten även om det inte är handikappklassat.

man kan ju få ett tillfälligt vårdbehov och hjälp till toalett.

Annars tycker jag förslaget som framkom tidigare att sätta den bakom toalettstolen är en bra nödlösning.
Nu blir jag arg. Du skrev ju ordagrannt det JAG skulle skriva! :rolleyes:

Jag gissar också på att "2" är ett skåp elelr högskåp och borde sitta bättre i hörnet. Handdukstork över toaletten har de ju alltid på hotell, själv har jag kopplingsskåpet för vattnet där, men jag har större badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.