Vi bor i ett radhus och vi har fått bygglov för att bygga på en våning. Nu har vi informerat vår granne och grannen vill att vi ska skriva på ett avtal. Granne har skrivit bl a följande:
• Byggherren ersätter solidariskt och till fullo xxxx för att på ett fackmässigt
sätt låta åtgärda eventuella skador på xxxx som uppkommer som en följd
av påbyggnationen. Detta gäller för skador som uppkommer såväl under som efter
uppförandet.
• Byggherren ersätter solidariskt och till fullo xxxx för eventuella merkostnader vid
liknande påbyggnation av xxxx som uppkommer som en följd av påbyggnaden av
xxxx
• Byggherren är ansvarig för brist i eller avvikelser från en i detta avtal lämnad garanti eller ett
i detta avtal lämnat åtagande till den del bristen eller avvikelsen avser indirekt skada eller
följdskada.
• Byggherrens garantier enligt detta avtal kan upphävas efter besiktning där det konstaterats
att inga skador uppstått på xxxx, dock tidigast 2023-12-31.
• xxxx har rätt att fritt och oinskränkt överlåta detta avtal till en köpare av
fastigheten.
• Byggherren har skyldighet att överlåta detta avtal till en köpare av fastigheten. Om
en sådan överlåtelse, som är bindande för köparen i förhållande till xxxx, av
någon anledning, oavsett vilken, inte sker ska byggherren, eller de ägare av fastigheten
yyyy till vilka skyldigheterna enligt detta avtal överlåtits med bindande verkan,
även fortsättningsvis svara för skyldigheterna enligt detta avtal i förhållande till ägarna av
fastigheten xxxx.

Är dessa rimliga krav?
 
Ni har fått bygglov? Vad för hake har grannen på er då? dvs varför överväger ni att skriva på avtalet?

Svar på frågan:

JAg förstår grannen om den är orolig för skada men avtalet är hårt skrivet, avtalet hävs tidigast 2023-12-32 det är låååååång tid det.
Tänk på att om ni säljer huset är det avtalet inte direkt värdeökande.
Dock ev skada skall av grannen bevisas att ni orsakat = svårt.
 
Hej Summerjune, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Vad är detta för dumheter?

Varför skulle du över huvud taget skriva ett avtal med grannen?

Be honom ta sitt avtal och... :surprised:

Något sådant skulle jag aldrig skriva på i alla fall.


En liten detaljfråga i sammanhanget: Vem skall "Byggherren" vara "solidarisk" med? Gud?
 
Skall ni lyfta taket eller handlar det om att inreda vind och bygga takkupor mm? Tänker mest på om ni blir tvungna att t.ex. lyfta grannens takpannor och göra anslutningar mm.

Tycker det hela verkar helknasigt, ni skall inte behöva skriva på avtal från grannen...
 
Varför skulle ni skriva på det där avtalet? Hotar han att överklaga bygglovet annars?
Jag kan inte juridiken runt utbyggnad på radhus, men jag skulle aldrig skriva på det där. Helt plötsligt tar du ansvar för bygget 10 år framåt och har ingen som helst möjlighet att överblicka konsekvenserna.
Om 5 år kan han börja hävda att du ska fixa en renpvering åt honom då vatten läckt in genom taket pga att vattenavrinningen är lite annorlunda iom din ombyggnad.
 
Han använder dessutom ordet "fastighet" lite knasigt. Han vet inte riktigt vad han menar.
 
ingenaning skrev:
Han använder dessutom ordet "fastighet" lite knasigt. Han vet inte riktigt vad han menar.
Gör han? hur då?
 
Nja, det är nog jag som tänkte fel denna gång, hehe. Folk brukar säga fastighet om själva byggnaden istället för marken inkl byggnader. Fast jag tar tillbaks min kommentar, jag hade otur när jag tänkte. :)
 
TS, du måste förklara. Vad händer om du inte skriver på?
 
Håller med tidigare inlägg om vad det finns för rimlig anledning att skriva på ett sådant avtal. För TS är det ren galenskap som jag ser det och kan knappast leda till något bra. Sen har jag full förståelse för att grannen kan vara orolig för eventuella konsekvenser men skulle något hända så får man rimligen ta det då och förhoppningsvis regleras det genom försäkringar, smidighet och sunt förnuft.
 
Kraven är totalt och fullkomligt orimliga. Ni ansvarar givetvis för skador som uppstår pga. bygget, redan som det är. Det som kan vara en gråzon är skador i efterhand, typ om ni idag har ett gemensamt tak, och det senare kommer in vatten till grannen pga felaktig anslutning mot er nya vägg. Men å andra sidan finns ju redan idag en betydande risk för vattenläckage som kommer från håö i taket från grannen, på radhus med gemensamt tak.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En intressant klausul, och en liten fuling från grannen, är den andra punkten:
Byggherren ersätter solidariskt och till fullo xxxx för eventuella merkostnader vid
liknande påbyggnation av xxxx som uppkommer som en följd av påbyggnaden av
xxxx
Dvs att TS skall hållas ansvarig för allt trubbel som grannen kan stöta på, och på något sätt kan skylla på TS, om grannen skulle vilja göra en liknande tillbyggnad någon gång i framtiden.


Helgdagskvällens fåtöljdiagnos:
Jag tror helt enkelt att grannen är ättiksur för att han inte kom på den här smarta idéen med utbyggnaden själv först.
(Allvarligt: Hur ofta bygger man till ett radhus?)
Och nu ser han framför sig att hans hus blir mycket mindre än Summerjunes :confused:
Vad har grannen för bil: BMW eller Mercedes :)
 
Grannen har naturligtvis en brun skoda...
 
O
Grannen har väl inte råd att göra samma ombyggnation....
-har inte jag möjlighet, då ska jag jävlas med grannen så mycket det bara går....

:D
 
P
Bygga på en våning på ett radhus?? Hur kommer det se ut?
Nog förstår jag att grannen kan ha funderingar om det är så att TS kommer ha väggar på ovanvåningen som kommer sluta i grannens tak. Man kommer ju också behöva lyfta på grannens tak för att just bygga...
Tror att vi behöver mer info innan vi spekulerar mera och gör grannen till åtlöje..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.