Roligheten skrev:
Använd istället Demidekk Ultimate Helmatt med ncs s5040-y80r istället. mycket bättre och du behöver inte måla om så ofta heller.
Varför så specifikt? Rödfärg av någorlunda hygglig kvalitet är ju rätt underhållsvänligt, så jag skulle kunna tänka mig att måla de utsatta sidorna vart 6:e år och de övriga var 10:e... framför allt med tanke på priset. Ska man måla med annan fasadfärg så finns det hur mycket val som helst.
 
Roligheten skrev:
Det du ska tänka på är att i rödfärg finns linolja. Vilket medför att efter x antal strykningar med slamfärg blir fasaden mätttad med linolja vilket i sin tur bidrar till att du behöver "dra ut" linoljan ur fasaden. Vilket krävs hjälp med att få.
Hur menar du? Det där har jag aldrig hört talas om och är det inte en fördel att trät då blir mer mättat med olja?
 
  • Gilla
kristian.larsen@inspecta. och 2 till
  • Laddar…
En annan stor fördel med slamfärg är förarbetet när man ska måla om. Borsta rent och måla, ingen jobbig skrapning så att måla om var 10 år är ju inget problem när man har slamfärg.
Dessutom finns det ju fler kulörer än röd om man vill ha lite morernare.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Som vanligt imponerande och generös hjälp på BH! Tack alla vänliga människor för hjälp och råd!
 
  • Gilla
Jacob n och 3 till
  • Laddar…
kulle
Roligheten skrev:
Vill Man ha slamfärg på sitt hus är Rötmotaverkens Falu rödfärg den allra bästa. Den är Svensktillverkad och är den enda som har en kulörgaranti/kulörstabilitet som producenten säger.
Falu vapen rödfärg är producerad i Tyskland och är iochförsig billigare men den har ingen kulörgaranti.
Det du ska tänka på är att i rödfärg finns linolja. Vilket medför att efter x antal strykningar med slamfärg blir fasaden mätttad med linolja vilket i sin tur bidrar till att du behöver "dra ut" linoljan ur fasaden. Vilket krävs hjälp med att få.
Antar att du vill få fasaden matt som rödfärg är. Använd istället Demidekk Ultimate Helmatt med ncs s5040-y80r istället. mycket bättre och du behöver inte måla om så ofta heller.

Lycka till!
Falu vapen ingår i AB rötmotaverken om jag har förstått det rätt ?
 
  • Gilla
C-ya och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med nyanserna hos rödfärg? Om man vill ha den ljusare (mer klassiska?!) rödfärgen vad ska man ha då?
 
Göranssons rödfärg tycker jag är bra.

/ATW
 
  • Gilla
tabasco
  • Laddar…
swirve skrev:
Hur är det med nyanserna hos rödfärg? Om man vill ha den ljusare (mer klassiska?!) rödfärgen vad ska man ha då?
De flesta färghandlare har målade exemplar av slamfärgen bredvid, lätt och se skillnad mellan tillverkare, ja lånade tom hem provexemplar o jämförde när ja måla om
 
Swirve - det finns några olika varianter av ljus, röd slamfärg. Utöver vanliga ljusa Faluröd så säljer också Gysinge ett pigment som är ganska likt samt att Uula har en ljusröd variant som de kallar Italian punainen. Uulas drar dock lite mer åt det blå hållet, speciellt på hyvlat virke. Gysinges är mer tegelröd likt Falus.

Det kan vara bra att veta att hur slutresultatet blir beror mycket på vilket virke man målar på och hur det ligger i förhållande till sol/skugga och omgivning. Samma färg kan ge helt olika uttryck på olika ställen.

Jag har inte sett att Göranssons har någon ljus variant men det kanske de har? Säljer de förresten något annat än Daladry nu?
 
Ang påväxt så har min färghandlare ogift som det stod på burken. Det blandades i färgen och gjorde så man inte fick svart mögel. 50kr
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Ang påväxt så har min färghandlare ogift som det stod på burken. Det blandades i färgen och gjorde så man inte fick svart mögel. 50kr
Bra att veta, tackar!
 
Det blir aldrig som man tänkt... Byggarna som håller på med vår lada gjorde slut på virket, så de frågade om jag kunde fixa några hinkar färg. Det var söndag så jag åkte till Krauta, där Falu rödfärgen var slut. Efter mycket letande hittade jag en öppen Flügger-affär, så i all stress valde jag ett alternativ jag inte ens funderat på: Flüggers röda slamfärg. Den var lika dyr som Falu rödfärg, och den såg väl bra ut när den kom upp. Spännande å se om den håller över åren...
 
  • Gilla
Md5 och 1 till
  • Laddar…
kulle
Bödde skrev:
Det blir aldrig som man tänkt... Byggarna som håller på med vår lada gjorde slut på virket, så de frågade om jag kunde fixa några hinkar färg. Det var söndag så jag åkte till Krauta, där Falu rödfärgen var slut. Efter mycket letande hittade jag en öppen Flügger-affär, så i all stress valde jag ett alternativ jag inte ens funderat på: Flüggers röda slamfärg. Den var lika dyr som Falu rödfärg, och den såg väl bra ut när den kom upp. Spännande å se om den håller över åren...
Jobbar dina byggare på en söndag ? ;)
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
kulle skrev:
Jobbar dina byggare på en söndag ? ;)
Polacker...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Nej Falu rödfärg är den äldsta den bästa på tre tester mot falu rödfärg heter GLOR-ISOL kolla med Statens provningsanstalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.