S Snål-Jocke skrev:
Fick fel på induktionshällsfrågan. På min induktionsspis slår inga plattor av när man tar bort grytan. Jag kan ta bort kastrullen och ställa dit en annan. Plattan är fortfarande på ända tills jag själv stänger av den eller att en viss (ganska lång) tid gått sedan induktans.
Dock blir det inte varmt, plattan värms upp av grytan och svalnar fort när du ta bort grytan. Enligt mig är ju spisen avstängd när man tar av grytan :)


Fick fel på frågan om just hetvatten kranen. Har ingen själv men många andra skaffat det.
 
Redigerat:
10/10 :rofl:
men tror att det var lite för lätt denna gång, då rätt svar fått flest procent svar på alla frågor.
 
Håller med, lite svårare kunde det nog varit. Efter en snabb genomgång blev det 10/10 rätt...
 
arneri68 arneri68 skrev:
Angående ångugn vs gryta på spisen säger ni att rätt svar är "Kortare koktid och mindre urlakning av vattenlösliga vitaminer". Vart har ni hittat det svaret?
Kortare tillagningstid blir det först med varmluft fläkt, annars är vitsen med ångugn att maten kan tillagas i lägre temperatur än 100 grader och därmed förstörs vitaminer och smaker inte lika mycket som vid tillagning i högre temperaturer. Tänk på hur sous vide fungerar.

För att vara petig finns två typer av ångugnar. Dedikerade ångugnar där temperaturen kan regleras upp till 100 grader C och det finns kombiugnar vilka fungerar som vanliga ugnar men har en enkel ånggenerator (kokkärl). Kombiugnarna är sämre på att hålla rätt temperatur.
För att ånga grönsaker fungerar en gryta med ånginsats lika bra som en kombiugn. Det är först om stora mängder grönsaker skall ångas som kombiugnen har kapacitetsfördelar.
Kan tillägga att ångkokning av grönsaker går ännu snabbare i microugn med ännu mindre vattenmängd.
 
Jag hade fel på fråga 10 – den om ersättningsluckor för Ikea-kök.

Likt andra reagerade jag på frågan om induktionsspisar.
Induktionsspolen är fortfarande inkopplad och alstrar magnetfältet och drar därmed en viss mängd ström. Ett järnhaltigt föremål i detta magnetfält blir uppvärmt.
Alltså är plattan egentligen inte avslagen.
 
9/10. Hade fel på kostnaden för nytt kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.