Y
Larsa Larsa skrev:
Och jag bryr mig inte. Vad spelar det för roll om Google vet var jag bor, jobbar och använder för dasspapper?
En mycket oreflekterad inställning.
Sverige har den oförskämda turen att inte haft ett odemokratiskt styre i nästan hundra år. Andra länder har upplevt regimer där det fanns spioner bokstavligen vid varje gathörn. Då gällde det att inte lämna ut någon information om sig själva, annars kunde man råka illa ut. Riktigt illa.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Detta rör inte bara Google. Vissa saker kan man stänga av, som tex platshistoriken. I nyare Android kan man själv stoppa olila behörigheter.
Vill man slippa detta kan man inte äga en smartphone.

Sen är det ju så att alla kartlägger så mycket som möjligt. När du klickar runt i en webshop t.ex. Visst man kam stänga av cookies och få en liten förbättring men det inmebär ofta en försämring för mig också.

Häromdagen kollade jag försäkringspris på en bil men utan att beställa..Ca 10 minuter senare ringde telefonen! "Hej vi såg att du kollade försäkring'...
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Google har tyvärr ganska bra pejl på mig. Skickade nyligen en rapport om hur jag åkt denna månad, vilka affärer jag besökt, hur mycket tid jag har spenderat på vägen.... Känns ju lite obehagligt. Men egentligen bryr jag mig inte om det så värst, jag kan stänga av GPS ganska lätt. Värre är om dom snokar i allt man surfar och även det man tror är privat, som då gmail, som inte är så privat som man tror.

Jag nyttjar facebook väldigt litet av samma orsak och skriver inget där längre. Rent allmänt anser jag vi egentligen har problem med monopol i dagens värld. Förr fanns det altavista, infoseek, yahoo osv osv, nu är det bara google och lite bing vid sidan om. Samma börjar det bara bli amazon och kanske ebay. Börjar undra om vi behöver en Teddy Roosevelt för 2000 talet.

Jag kör mycket med incognito mode i webbläsaren, om man nu kan lita på det, samt med VPN. Speciellt då man vill obfyskera det och göra det svårt för folk att ta modifiera priser (kolla aldrig resor utan att du först anonymiserat dig) eller ta kontakt med en efter man kollat på försäkringar...
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
En mycket oreflekterad inställning.
Sverige har den oförskämda turen att inte haft ett odemokratiskt styre i nästan hundra år. Andra länder har upplevt regimer där det fanns spioner bokstavligen vid varje gathörn. Då gällde det att inte lämna ut någon information om sig själva, annars kunde man råka illa ut. Riktigt illa.
Fast det är en viss skillnad på den typen av information och den som typ google samlar in och säljer.....visst skulle dom i teorin kunna leta reda på intressant information och använda på fel sätt men jag tror inte det riktigt är deras policy. Det kommer nog även i fortsättningen användas på ett ganska normalt sätt. Ska man gå och vara rädd för vad som ev kan hända så kan man ju lika gärna hålla sig i ett skyddsrum för man kan ju få ett flygplan i huvudet också om man är ute.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Värre är om dom snokar i allt man surfar och även det man tror är privat, som då gmail, som inte är så privat som man tror.
Det är väl det dom gör? Skillnaden är att dom inte skickar en rapport varje månad så du vet att dom snokar...
 
Jo jag sade väl i egna ord där, att det är vad dom gör.

edit: Jag ser jag använde om istället för att, så det blev fel.
 
hsd
Google har full koll på dina vanor och använder Du g-mail så bjuder Du på Dina kontakter och konversationer
Vad Google använder informationen till vet ingen utomstående, att styra reklamen är möjligtvis lätt irriterande men harmlöst
 
Mitt reklamflöde består för det mesta av hus- och motorcykel relaterade saker.

Häromkvällen googlade jag på ett par ögondroppar till hund. Tänkte kolla om de gick att beställa via nätet. Klickade in på lite olika länkar (aldrig de som det står "annons" på) och konstaterade att de verkade vara slut hos tillverkaren.

Dagen därpå erbjuds jag olika veterinärprodukter på varenda app eller sida jag går in på. Lite obehagligt tycker jag allt att det är.
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Mitt reklamflöde består för det mesta av hus- och motorcykel relaterade saker.

Häromkvällen googlade jag på ett par ögondroppar till hund. Tänkte kolla om de gick att beställa via nätet. Klickade in på lite olika länkar (aldrig de som det står "annons" på) och konstaterade att de verkade vara slut hos tillverkaren.

Dagen därpå erbjuds jag olika veterinärprodukter på varenda app eller sida jag går in på. Lite obehagligt tycker jag allt att det är.
På vilket sätt är det obehagligt att du får riktad reklam som passar dig? Även ica och coop lagrar vad du köper och skickar erbjudanden på sånt du köper ofta. Är det också obehagligt?
 
K Klabbarparn skrev:
Ett tips för dem som tycker det är obehagligt med reklam är att installera adblock plus eller liknande tillägg i webbläsaren. Funkar hur bra som helst och man slipper (se) all riktad reklam...
i teorin ja men de kan såklart övervaka dig ändå..........det finns alltid en öppen väg in.
 
Men Adblocker slipper man inte övervakningen, man slipper bara se resultatet av den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man slipper en del av den och gör fönstret dom kan titta in i genom mindre dock. Man kan inte stoppa den majoriteten av spårningen som körs "server side" och cookies med en adblocker. Men annonser kan innehålla diverse client-side script ibland som nosar lite extra.

Faktum är att annonser kan ibland vara en inkörsport för diverse ohemula program som malware och adware och annat, kan även användas för att spåra en genom anonymiseringstrick. Så en adblocker ser jag som en säkerhetsmjukvara, komplement till antivirus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det är en viss skillnad på den typen av information och den som typ google samlar in och säljer.....visst skulle dom i teorin kunna leta reda på intressant information och använda på fel sätt men jag tror inte det riktigt är deras policy.
Morfar blev polisförhörd för att nån tjallare hade angivit honom för att ha lyssnat på utländsk radio. Tänk om din regering kommer på idén att det skulle vara straffbart att köpa hem varor från Kina. Då åker en hel del fast tack vare Google & Co. Långsökt? Tyvärr inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Om man orkar läsa några sidor på flashback kan denna tråd vara något.
https://www.flashback.org/t1095786

Inte för att de kommer fram till något, men några till infallsvinklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.