Hej,

Första tråden jag skapar men förmodligen inte den sista!

Vi har haft ett företag som utfört dränering hemma hos oss nyligen. Till våran stora förvåning tog källaren in vatten underifrån när vi kom hem från stan häromdagen. Golvet är nu skadat på vissa ställen och behöver bytas ut men det blir ett senare problem ..

Det känns helt enkelt inte som att arbetet är korrekt utfört men jag vill gärna rådfråga er hur jag vi bäst ska lösa problemet så det inte händer igen!

Det som har hänt är att flottören fastnat under dräneringsröret och aldrig kommit till det läge som krävts för att aktivera pumpen. Vatten har då samlats i brunnen och jag antar att det i sin tur lett till att dräneringsrören fyllts och tryckt upp vatten till betongplattan.

Bifogar en skiss som kanske förklarar (hur jag tror) det ser ut.

Mina frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig att svara på:

1) Flottören känns väldigt opålitlig och man vill ju inte gärna öppna brunnen jämt och ständigt för att kolla så den inte har fastnat. Finns det några bättre alternativ som är mer driftsäkra?
2) Pumpen sitter strax under dräneringsröret (uppskattningsvis någon enstaka decimeter men svårt att uppskatta genom okulärbesiktning) och det känns som att den börjar pumpa alldeles för sent. Den "hänger i luften" (eller vattnet) och ligger inte på botten. Är detta rimligt?
3) Dagvatten och dräneringsvatten ligger i samma brunn. Spontant känns detta väldigt konstigt då det inte finns någon "buffert" om pumpen börjar strula. Jag har sett vissa diagram där man förespråkar en separat dagvattenbrunn i utkanten av tomten. Detta innebär att en översvämning i så fall skulle ske på tomtgränsen och vattnet skulle inte rinna tillbaka ner i dräneringsröret. Är detta korrekt uppfattat? Alltså att det är bäst att man har 2 separata brunnar.

Om brunnen slutar fungera och vi har kraftig nederbörd har vi alltså bara minuter på oss att fixa pumpen innan vattnet trycks tillbaka!

Tacksam för hjälp!
 
  • Enkelt handritat schema över dagvattenhantering med pump, dagvattenbrunn och överloppsutlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Vi sätter alltid 2 brunnar.
 
  • Gilla
jonashansson123
  • Laddar…
Du beskriver själv riskerna som gör att det rekommenderas separate brunnar.
Är brunnen väldigt stor? En pump lär ha svårt att hinna med ett skyfall om den inte har ett stort magasin.
Anledningen att flottören hänger en bit upp är troligen för att den ska minska antalet starter för pumpen, vilket är rekommenderat.
 
Om det är korrekt utfört beror på vad du beställt och ni kommit överens om.
Isodräns arbetsinstruktion ger förslag på hur det kan göras.
Har ni inte varit så insatta eller specifika i arbetet så skulle jag argumenterat för att ett fackmannamässigt arbete bör hantera de risker som lyfts där.
Har ni valt/godkänt brunnlösningen för att spara pengar så var det en chansning som inte föll väl ut.
Berätta gärna vad försäkringsbolaget säger.
 
O Odi et Amo skrev:
Du beskriver själv riskerna som gör att det rekommenderas separate brunnar.
Är brunnen väldigt stor? En pump lär ha svårt att hinna med ett skyfall om den inte har ett stort magasin.
Anledningen att flottören hänger en bit upp är troligen för att den ska minska antalet starter för pumpen, vilket är rekommenderat.
Den känns ganska liten men jag kan inte så mycket om sånt så jag vet inte exakt hur stor den är. Men när pumpen inte är igång så fylldes brunnen upp till dagvatten-rören på bara några minuter under kraftigt regn.

O Odi et Amo skrev:
Om det är korrekt utfört beror på vad du beställt och ni kommit överens om.
Isodräns arbetsinstruktion ger förslag på hur det kan göras.
Har ni inte varit så insatta eller specifika i arbetet så skulle jag argumenterat för att ett fackmannamässigt arbete bör hantera de risker som lyfts där.
Har ni valt/godkänt brunnlösningen för att spara pengar så var det en chansning som inte föll väl ut.
Berätta gärna vad försäkringsbolaget säger.
Det står i offert att dagvatten och dränvatten ska kopplas in på befintligt system men inte mer än så! Vi är ju inte så insatta i sånt här vilket är anledningen till att vi vände oss till en fackman. De berättade aldrig för oss att om pumpen slutar fungera så kommer vi att få in vatten i källaren!

Försäkringsbolaget menar i första vändan på att det är vatten utifrån och att det därför inte täcks av försäkring. Men det är ju pumpen som har slutat fungera. Jag tycker inte att jag har gjort något fel i alla fall.
 
wildeside
Försäkringsbolaget har väl inte helt fel i sin bedömning om att vattnet kom från utifrån.
Tycker det är amatörmässigt att inte ha separata system för dagvatten och dränering.
Behöver inte någon högre utbildning för att räkna ut att allt vatten kommer att rinna ner i dräneringen när det blir fullt i brunnen.
Man kan ifråga sätta om det är en fackmannamässigt utförd installation av entreprenören.
Går det inte att gräv ner en brunn till.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Försäkringsbolaget har väl inte helt fel i sin bedömning om att vattnet kom från utifrån.
Tycker det är amatörmässigt att inte ha separata system för dagvatten och dränering.
Behöver inte någon högre utbildning för att räkna ut att allt vatten kommer att rinna ner i dräneringen när det blir fullt i brunnen.
Man kan ifråga sätta om det är en fackmannamässigt utförd installation av entreprenören.
Går det inte att gräv ner en brunn till.
Stort tack för svaren. Vi är också tveksamma till hur det är gjort. Om det är så att entreprenören inte vill hjälpa oss med att sätta ny brunn så kommer vi nog be ARN att pröva detta.

Mycket pengar för oss och så blir det inte som man vill!
 
wildeside
J jonashansson123 skrev:
Stort tack för svaren. Vi är också tveksamma till hur det är gjort. Om det är så att entreprenören inte vill hjälpa oss med att sätta ny brunn så kommer vi nog be ARN att pröva detta.

Mycket pengar för oss och så blir det inte som man vill!
ARN är väl nästa steg om inte entreprenören är villig att hjälpa till.
Tyvärr finns det för många klåpare/amatörer bland annat inom bygg och anläggnings branschen som googlat till sig kunskapen.
Skicka gärna med om hur man ska avleda dränering och dagvatten från hus till ARN för dom som tittar på ärendet kanske inte är så kunniga.
Hitta ett par sidor vid en snabb sökning.
https://www.eem.se/globalassets/privat/vatten-och-avlopp/dokument/dagvattenfolder_eem.pdf
https://www.nodra.se/vatten-och-avl...hand-om-dag-och-draneringsvatten-pa-din-tomt/
Hoppas att ARN ger ett positivt utfall.
Lägg gärna ut här på forumet hur det går eller skicka ett PM om ni inte vill offentliggöra slutet på historien.
 
  • Gilla
jonashansson123
  • Laddar…
J jonashansson123 skrev:
Stort tack för svaren. Vi är också tveksamma till hur det är gjort. Om det är så att entreprenören inte vill hjälpa oss med att sätta ny brunn så kommer vi nog be ARN att pröva detta.

Mycket pengar för oss och så blir det inte som man vill!
Har du haft någon kontakt med entreprenörer och påtalat problemet?Har du tur kanske dom hjälper dig så du blir nöjd utan kostnad,
 
  • Gilla
jonashansson123
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
ARN är väl nästa steg om inte entreprenören är villig att hjälpa till.
Tyvärr finns det för många klåpare/amatörer bland annat inom bygg och anläggnings branschen som googlat till sig kunskapen.
Skicka gärna med om hur man ska avleda dränering och dagvatten från hus till ARN för dom som tittar på ärendet kanske inte är så kunniga.
Hitta ett par sidor vid en snabb sökning.
[länk]
[länk]
Hoppas att ARN ger ett positivt utfall.
Lägg gärna ut här på forumet hur det går eller skicka ett PM om ni inte vill offentliggöra slutet på historien.
Tack för länkarna! Det ser ut som att min kommun har samma typ av dokument med samma illustrationer. Jag ska se till att framföra dessa.

Jag ska se till att hålla er uppdaterade!

V växelventil skrev:
Har du haft någon kontakt med entreprenörer och påtalat problemet?Har du tur kanske dom hjälper dig så du blir nöjd utan kostnad,
Vi påtalade detta för entreprenören och de menar på att de har "fixat" pumpen och att de inte kommer hända igen men de vill inte stå för några skador för vattnet i källaren ..

Men vi fortsätter att diskutera med dem .. fortsättning följer!
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Läs isodräns monteringsanvisning för att öka förståelsen kring dränering. Enkel och tydlig.
 
  • Gilla
jonashansson123
  • Laddar…
Hej,
Såg denna tråden först nu och blev nyfiken på utfallet. Hur löste det sig för er @jonashansson123 ?
 
N nahojf skrev:
Hej,
Såg denna tråden först nu och blev nyfiken på utfallet. Hur löste det sig för er @jonashansson123 ?
Hej nahojf!

Det har inte löst sig riktigt. Entreprenören åtgärdade aldrig felen. Vi fick rätt i ARN och de rekommenderade att avtalet hävdes helt och pengarna återbetalas. Detta har dock inte hänt ännu.

Nästa steg blir kanske att ansöka om stämning men vi får se om jag orkar ta det steget.

En dyr läxa med andra ord!

/jonashansson123
 
Hej igen Jonas,

Va tråkigt att anlitade firman ej verkar ta sitt ansvar. Tråkigt och jobbig process att gå igenom en stämning. Hoppas det löser sig på ett enklare sett för er.

Allt gott! Johan
 
R
wildeside wildeside skrev:
Försäkringsbolaget har väl inte helt fel i sin bedömning om att vattnet kom från utifrån.
Tycker det är amatörmässigt att inte ha separata system för dagvatten och dränering.
Behöver inte någon högre utbildning för att räkna ut att allt vatten kommer att rinna ner i dräneringen när det blir fullt i brunnen.
Man kan ifråga sätta om det är en fackmannamässigt utförd installation av entreprenören.
Går det inte att gräv ner en brunn till.
Detta med att dagvatten och dränering går till samma brunn är en vedertagen metod i Sverige som säkerligen innefattar i stort de flesta hus…
Det är ingett utförande fel om inte kunden har beställt separata brunnar…

Sedan kan man ha åsikter om det och det kommer säkert mera uppdaterade regler kring uppsamlandet om dagvatten…då vädret kanske är aningen mera nyckfullt…
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.