Lägger golvvärme som sattes igång onsdags och sätter vatten för ett badrum. Jag kopplade inte först för att de var golvet och inte taket som var blött och att det var torrt uppe på golvet, sen sträckte jag ner handen i ett hål under ett kopplingsskåp och kände på isoleringen...
 
S
Csms skrev:
Lägger golvvärme som sattes igång onsdags och sätter vatten för ett badrum. Jag kopplade inte först för att de var golvet och inte taket som var blött och att det var torrt uppe på golvet, sen sträckte jag ner handen i ett hål under ett kopplingsskåp och kände på isoleringen...
Usch vad jobbigt, för hantverkare o alla inblandade ...
 
Alla kan göra misstag, nu får vi se om de är bra eller dåliga hantverkare.
 
Om man stängt av vattnet på alla apparater osv samt stängt av pannan. Ska den svarta stjärnan på vattenmätaren stå helt stilla då? Nu rör den sig lite fram och tillbaka långsamt.


DSC_0123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Inkommande vattenmätare har inget med golvvärmen att göra.
 
D
Fast jag tror att det visade sig att det inte var golvvärmen som läckte utan vanliga tappvattenrör från våningen ovanför.

Ibland står mätaren och väger fram och tillbaka, men så länge den inte snurrar åt något håll, så borde det inte vara något vatten som läcker förbi.
 
Jag vet. Anledningen till att jag frågar är att det förutsätter att man kopplat rätt och att förutom golvvärme är det framdrev vatten till badrum.
 
Ännusålänge vet jag inte om något läcker. Det kan ju också vara toaletten som rinner lite eller något annat. Det jag dock vet är att det är mycket vatten som måste ha runnit ut. Har hittat fukt med mätare i taket i flera rum nu samt vid vissa väggar där golvlisten böjt sig utåt av fukt och gipsen känns blöt. Båda ställena där det är koncentrerat är under vattenskåpet, ena under golvvärmeskåpet och andra under kopplingsskåp till det blivande badrummet. Jag försöker utröna om hantverkarnas teori om att det är spillvatten kan förklara det eller om de missat något.

Det måste vara rätt mycket vatten som läkt ut, kläderna var tvättmaskinsblöta(som när man stoppar mitt i programmet), utöver det pölen och den övriga fukten plus den blöta isoleringen i mellanbjälklaget. Isåfall fattar jag inte varför de inte sagt något. Sen ser inte spångolvet uppe ut som det vattenbegjutits.
 
Alltså, väggarna på våningen under den våningen där skåpen sitter...
 
Csms skrev:
Om man stängt av vattnet på alla apparater osv samt stängt av pannan. Ska den svarta stjärnan på vattenmätaren stå helt stilla då? Nu rör den sig lite fram och tillbaka långsamt.
I princip ska den stå stilla. Den ska i varje fall inte kontinuerligt rotera i en riktning. Dock har jag ofta sett att den kan svaja lite, kanske ett kvarts varv fram och sedan tillbaka, Gissar att det kan ha med tryckvariationer i nätet.

Så det du beskriver låter normalt för mig och inte som någon läcka.

Nu är jag dock långt ifrån någon expert på detta...
 
S
Detta kan ju bli hur stort som helst, är det fukt i tak i flera rum kan man fundera på hur det ser ut i väggarna. :S
 
Givet att det inte är en läcka utan spillvatten, kan man isåfall se det som byggsektorn och låta det självtorka, räcker det att sätta in avfuktare eller måste man riva upp golvet däruppe och byta ut isolering och gipsskivor samt torka upp bjälklaget?
 
C
Ojojojoj verkar riktigt illa det där :(
Utan att vara någon expert så tror jag inte att det finns en chans att det där kommer att självtorka på något sätt.
Det måste som konstaterats runnit ut stora mängder vatten under relativt kort tid, så om det är en pågående läcka torde det ganska snabbt bli väldigt uppenbart. Så frågan är varför det har slutat läcka? Antingen är det något du stängt av, avlopp, eller så är det värmevatten och systemet är tömt tänker jag. Spillvatten låter osannolikt, det ser man väl till att det hamnar där det inte gör någon skada och torkar upp det som eventuellt hamnar fel.
 
Jag har ju stängt av allt däruppe...
 
C
Csms skrev:
Jag har ju stängt av allt däruppe...
Jo, och det är ju i sig toppen. Frågan är om det var därför det slutade läcka. Rörde sig vattenmätaren innan du stängde av allt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.