1443269759984748702295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kom hem idag och noterade detta i ena rummet under lite plaskvåta kallingar och träningskläder. Betongplatta med igjuten golvvärme. Kan vattnet verkligen ta sig upp genom den och ångspärren?
 
Var träningskläderna dyngsura när dom lades på golvet?

Ta bort golvsockeln där vid och försök titta ner, du kan även försöka att ta bort tröskeln in till rummet och se om du ser någon väta.
 
Vatten kan vandra långt i horisontell betong, kan även vandra upp en bit i en vägg.
 
Nej mig veterligen har allt varit torrt. Stod även en papperspåse och en kartong som var genomsura(så botten trillade ur) det jag försöker lista ut är om någon vattenflaska har läkt eller barnen har lekt med vatten utan att säga något eller om det kommer nån annanstans ifrån har kollat nanometer nu och tryckt upp till 1,6 bar samt stängt av alla slingor utom det rummet och fotat vattenmätare för att försöka se om det är en läcka på slingan eller på vatten. Några andra idéer förutom att bryta upp golv. Det verkar inte svampigt utan mest i skarvarna. Ikeahyllorna har sugit up ca 1dm också. Svårt att veta hur mycket vatten som behövs för att de ska bli sådär...
 
Det är i vart fall inte svettiga kläder som är orsaken, det vore nog nån form av rekord i svett då.
 
Orsaken till detta fenomen brukar vara rengöringsmedlet i skurvattnet. Om jag minns rätt har det nåt med ammoniak att göra. Man ser detta ibland, speciellt på hyfsat nylagda golv.
 
Golvet är 15 år och inte skurat på 6 månader och det som stod på golvet var dyngsurt
 
Det ser ju ut att ha varit mycket vätska eftersom underdelen på hyllorna "spånskiva" svällt rejält.
 
Om inget vått hamnat på golvet, finns inte så mycket annat än golvvärmen att anta.
Det är enkelt att provtrycka en slinga. I det här fallet ser det ut att vara en stor läcka. Det räcker nog att koppa loss rören och fyll med vatten, så ser du om nivån sjunker.
Jag har själv precis lagat min läckande golvvärme. Även den i betong/platta på mark. Det är inte så avancerat som man först kan tro.
 
Måste man inte bila och skit.
och byta ut hela framledningen?
 
Csms skrev:
Måste man inte bila och skit.
och byta ut hela framledningen?
Jo, man måste bila. Men ofta ser man ungefär vart läckan finns. Man bilar fram slangen där och skarvar den. Man behöver alltså inte bila fram hela slangen.
Jag hade många läckor på slangen. Men köpte en borrhammare på jula för 450 kr. Efter totalt 12 timmars bilande känns den nu lite glapp och rapplig. Men jag är ändå grymt imponerad att den fungerade så pass bra.
 
peternicklas
Kolla om trycket på värmesystemet har sjunkt.
 
DSC_0104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De goda nyheterna är att det nog inte är golvvärmen som gått sönder. De dåliga(även för hantverkarna som jobbar på ovanvåningen) är att bilden ovan är från när jag satte fuktmätaren i taket.

Någon som har koll på hur man officiellt går till väga när man reklamerar?
 
Flyttar man den lite säger den 1000 wet och det blir ett litet fint grått märke i tagipset....
 
peternicklas
Vad gör eller har hantverkarna gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.