Cheesen
E elsjo skrev:
Har gjort lite beräkningar och läst på om lagar och regler, men är inte så kunnig att jag kan avgöra om det är möjligt. Budgeten skulle vara 200 000 kr.

Skulle vilja köpa en tomt någonstans i mellansverige och:

• Bygga en stuga på 25 m² utan vatten och avlopp. Utan byggfirma.
• Bygga ett trädäck på ca 10 m² intill stugan.
• Installera vedkamin i stugan.
• Installera förbränningstoalett i stugan eller i uthus.
• Borra en brunn och montera en manuell pump.
• Sätta staket eller plank runt hela tomten, gärna 2 meter högt eller mer.
  • Bygga en stuga på 25 m² utan vatten och avlopp. Utan byggfirma.
Räkna med minimum 100 000:- innan huset är på plats isolerat målat taklagt och snickrat.

  • Bygga ett trädäck på ca 10 m² intill stugan.
Med plintar och allt material, 8-15 000:-

  • Installera vedkamin i stugan.
6500:- för kaminen, ungefär 10 000:- för rökrör, 2000:- för brandsäkring.
  • Installera förbränningstoalett i stugan eller i uthus.
Toaletten, från 35000:- men den behöver ström. och det priset är helt beroende på vart du har stugan. Men räkna minimum 65000:-
  • Borra en brunn och montera en manuell pump.
Djupborra brun, men då blir det ingen manuell pump kostar från 50 000:- och uppåt. Om stugan är rätt belägen kan du gräva brunn och då blir det billigare.
  • Sätta staket eller plank runt hela tomten, gärna 2 meter högt eller mer.
Kräver bygglov. Planket får du nog räkna med att det kostar nära 1000kr/ meter. så om du har en 1000 kvm tomt så kommer det att hamna på nånstans runt 100 000:- Som jämförelse så har vårt staket kostat 18 000:- i bara material. och det är inte varken högt, långt eller tätt.

  • köpa en tomt någonstans i mellansverige
Om du får tomten gratis så kostar lantmätaren runt 75 000:-
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
[länk]

100 000, och då har du el och kommunalt vatten och avlopp redan, 1 500 m2 tomt.

För 100k till går det säkert att göra huset beboeligt och bättre än en friggebod, om du gör jobbet själv.
Det finns dessutom bra med hjortron i närheten av den fastigheten.
Ägde en stuga inte långt därifrån. Men var tvungen sälja den får några år sen då jag bor över 100mil bort.
Blir svårunderhållet då.
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
[länk]

100 000, och då har du el och kommunalt vatten och avlopp redan, 1 500 m2 tomt.

För 100k till går det säkert att göra huset beboeligt och bättre än en friggebod, om du gör jobbet själv.
Inga bilder inne säger antagligen en del om statusen där. Men för oss som är vana vid stockholmspriser så känns det ju som helt otroligt mycket för pengarna!
 
  • Gilla
/nenne och 1 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Inga bilder inne säger antagligen en del om statusen där. Men för oss som är vana vid stockholmspriser så känns det ju som helt otroligt mycket för pengarna!

Precis, men i värsta fall kan TS slänga upp en attefallare lagligt på tomten, och har då redan el, vatten och avlopp på plats.
 
  • Gilla
elsjo och 4 till
  • Laddar…
Det var det där med mellansverige då.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Cheesen
J jliljeha skrev:
Det var det där med mellansverige då.
Mellansverige.. mellan Umeå och Gävle?
 
  • Gilla
  • Haha
Elektra och 5 till
  • Laddar…
Kolla upp vad det kostar att borra en brunn, på säg 50 meter. Där har du en av de större posterna. Sen kan du nog hitta begagnade byggdelar för att hålla nere priset, men din budget är väl optimistisk.
 
Brunnsborrning från ca. 50 tkr och uppåt
 
E elsjo skrev:
Har gjort lite beräkningar och läst på om lagar och regler, men är inte så kunnig att jag kan avgöra om det är möjligt. Budgeten skulle vara 200 000 kr.

Skulle vilja köpa en tomt någonstans i mellansverige och:

• Bygga en stuga på 25 m² utan vatten och avlopp. Utan byggfirma.
• Bygga ett trädäck på ca 10 m² intill stugan.
• Installera vedkamin i stugan.
• Installera förbränningstoalett i stugan eller i uthus.
• Borra en brunn och montera en manuell pump.
• Sätta staket eller plank runt hela tomten, gärna 2 meter högt eller mer.
Tomt med avgifter slukar minst halva budgeten.
Borra brunn tar den andra halvan (minst).
Anslutning till el, om el inte finns ytterligare en "halva" (minst)
Sedan är det bara att börja med bygget.
Ingen mening att påbörja om du inte har en grundfinansiering på minst 500 000, räcker i bästa fall till mycket enkelt bygge och mycket eget arbete.
 
  • Gilla
  • Wow
elsjo och 2 till
  • Laddar…
E elsjo skrev:
• Sätta staket eller plank runt hela tomten, gärna 2 meter högt eller mer.
Spontant så skulle jag säga att i områden där du får en tomt till det priset att din kalkyl skall gå ihop så är det här en rätt onödig kostnad i kalkylen, men vill du förbereda tomten för zombieapokalypsen så föreslår jag att du finansierar delar av ditt plank med att köra ett gammaldags utedass istället då förbränningstoaletten inte funkar så bra utan el :)

Men skämt åt sido så finns risken att du måste ha bygglov för ett sådant här plank vilket också lägger på kostnader, alternativt att du måste bygga det 4.5m in på tomten och att det kan kännas nästan klaustrofobiskt med ett så högt plank tätt inpå huset om det är en liten tomt.
 
M MrDizzy skrev:
för 200 i mellan Sverige tror jag blir svårt inkl allt.

för 225 finns denna
Sen tillkommer renovering på säkerligen minst 100ingen (troligen mer)
[länk]

Det mesta jag hittat ligger på 200ingen + massor med renovering i det billigaste segmentent.
Realistiskt skulle jag tro 300-400 kan man i mellanSverige komma undan med ... under det ska man ha bra med tur.
Räcker förmodligen inte att räkna med "fru fortuna" (tur).
Sannolikt ska man lägga in en god portion av tålamod och självuppoffring i en projektkalkyl på den nivån.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
E elsjo skrev:
Har gjort lite beräkningar och läst på om lagar och regler, men är inte så kunnig att jag kan avgöra om det är möjligt. Budgeten skulle vara 200 000 kr.

Skulle vilja köpa en tomt någonstans i mellansverige och:

• Bygga en stuga på 25 m² utan vatten och avlopp. Utan byggfirma.
• Bygga ett trädäck på ca 10 m² intill stugan.
• Installera vedkamin i stugan.
• Installera förbränningstoalett i stugan eller i uthus.
• Borra en brunn och montera en manuell pump.
• Sätta staket eller plank runt hela tomten, gärna 2 meter högt eller mer.
Köp något som rullar så kan du flytta vart du vill och behöver inte någon tomt. Då kan du spara ännu mera pengar till att förverkliga din dröm i ett senare skede. https://www.facebook.com/marketplac...wse_serp:5e1628af-349c-4a74-9e5a-4911aed64ab2
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Köp något som rullar så kan du flytta vart du vill och behöver inte någon tomt. Då kan du spara ännu mera pengar till att förverkliga din dröm i ett senare skede. [länk]
Kreativ tanke men kanske något "överdådigt" om ett enkelt boende står på önskelistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.