När ni köper hus där grund inte ingår i entreprenaden är det normala att säljaren får pengar av grundaren för varje grund han ordnar.
Alltså en provision som utgår från grundaren till hus-säljaren.

Var på er vakt när er säljare rekommenderar en grundare, ni kan bli snuvade på mycket pengar!
 
Ella Mia

I stort sett ja men vid en koll på budgetbladet så var ytskickt badrum aning lågt budgeterat, spotligts taket inte medräknat och tilluftsventiler saknades( 1 för varje rum förutom badrum).

Jag är snart färdig med det stora isoleringsarbetet och hittills har jag lyckats hålla mig under 20000SEK. Men det beror delvis på att jag lyckades köpa isolering på annons för halva priset.

Det som gjorts är följande:

Snedtak och stödbenvägg
1. Luftspalt med läkt i varje takstolsfack
2. Påsalning på stödben för att få rätt isoleringsdjup
3. Isolering lager 1 - 145mm
4. Plast
5. Tvärgående läkt 45x45 och isolering lager 2 - 45mm.

Gavlar
6. Isolering 90mm
7. Påbyggnad 90mmm + isolering
8. Ventiler i gavlarrna och takkupan

Kommande steg är takpanel över hela takytan vilket komer att kosta några kronor.

Jag kommer att lägga in några bilder vid tillfälle

// Anders
 
Andy_Pandy,

Jag pysslar också för fullt med inredning av övervåningen av ett Nybro.
Gör allt själv, men tänker nog leja en elektriker och en rörkrökare för de installationerna.

Du verkar ha haft bra flyt med prislappen på isolering.

För mig kommer skivmaterial och isolering att landa på ~50 000.
Då har jag dock tänkt mig att sätta OSB under gipsen på alla vertikala väggar.
Jag sätter också utvändig gips på utsidan av stödbenen.

Jag ser också att vi har valt lite olika isoleringstjocklekar.

Mina långsidor blir 2*120 mm, dvs jag reglar upp en 120-vägg innanför stödbenen (med förskjutna reglar för att undvika köldbryggor).
I snedtaken har vi samma konstruktion, men jag sätter en tvärgående 45*95 på insidan (långa skruvar blir det).
För gavlarnas del reglar jag upp en 145-vägg innanför 95'orna.

Sålunda blir min isoleringstjocklek i väggarna konsekvent 240 mm.

Jag lägger därtill en tvärgående 45*45 (+isolering) på undersidan taket. På det viset kan jag konsekvent lägga glespanelen "på tvären" så att takpanelen (jo, jag tänker också sätta panel) kan monteras på längden både för taket och snedtaket.

Jag har budgeterat 200' för hela klabbet, men gör mitt bästa för att komma under den siffran.

Hur har ditt inredningsarbete förflutit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.