H Hispaniola skrev:
Hade jag varit hyresvärd hade jag antagligen fått bryt på er....Ni väljer ju att hyra något över säsongen på en av Sveriges dyrare orter, försök höja blicken och minnas varför ni överhuvudtaget gjorde det, säsongslivet passar inte alla medan för många är det faktiskt en magisk lycka! Hoppas ni ska trivas!
Det är våran 6e respektive 3e säsongen här uppe så vi vet hur de går till... men vi har ingen lust att bli sjuka påvägen! Absolut ska man ta in det fina med allt! Men att nöja sig med att bo i ett hälsofarligt boende är något vi inte vill göra
 
Det kommer inte utifrån är jag iallafal ganska säker på.
Hur är ventilationen i stugan?
Blir det kondens på insidan fönster ibland? Exempel efter dusch eller om man är många i stugan när det är kallt ute....

Nåväl så är jag ganska säker på att tvättar man berört område och låter det torka.
det safe att bo där.
Placera inte möbler direkt mot ytterväggarna lämna en luftspalt så kommer det inte tillbaka.

Ps mögelsporer finns överallt men de blir hälsoskadliga i stora mängder. Och det är bra att ni har uppsikt.
Håll helt enkelt koll på hur det utvecklar sig. dvs om det kommer tillbaka eller sprider sig
 
  • Gilla
Adart
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det kommer inte utifrån är jag iallafal ganska säker på.
Hur är ventilationen i stugan?
Blir det kondens på insidan fönster ibland? Exempel efter dusch eller om man är många i stugan när det är kallt ute....

Nåväl så är jag ganska säker på att tvättar man berört område och låter det torka.
det safe att bo där.
Placera inte möbler direkt mot ytterväggarna lämna en luftspalt så kommer det inte tillbaka.

Ps mögelsporer finns överallt men de blir hälsoskadliga i stora mängder. Och det är bra att ni har uppsikt.
Håll helt enkelt koll på hur det utvecklar sig. dvs om det kommer tillbaka eller sprider sig
Tack för ett uppriktigt svar utan spydighet, det är nog sant som du säger att det inte kommer från utsidan. Ventilationen är nog inte jättebra, finns en fläkt på toan sen tror jag det finns någon slags insläpp åvan för ytterdörren, hur inte kollat jättenoga då vi bara hann vara där i 2 dagar innan vi fick flytta ut till grannhuset. Hyresvärden ska som sagt ha slipat och tvättat bort det synliga(vilket enligt honom var det ända), men vad vi har läst frigörs det massor med sporer då, när man håller/hållit på med skiten? Vi har ju egentligen ingen koll utan har bara läst på nätet, därför jag försöker rådfråga här. Vill egentligen bara veta om det är okej att flytta tillbaka utan att behöva någon slags efter sanering, då min sambo har astmatiska problem (och nej det behöver inte vara kliniskt rent utan bara inte farligt)
 
Städa som vanligt dammtorka med fuktig trasa, moppa golven och vädra.
 
A Adart skrev:
Det är våran 6e respektive 3e säsongen här uppe så vi vet hur de går till... men vi har ingen lust att bli sjuka påvägen! Absolut ska man ta in det fina med allt! Men att nöja sig med att bo i ett hälsofarligt boende är något vi inte vill göra
Givetvis vill ingen bli sjuk. Vi har alla olika referenser på risker och vad som är ok osv.
Som även andra skriver, det är med största sannolikhet inte är något farligt...hoppas svaren kan lugna er så att ni kan njuta säsongen till max!
 
  • Gilla
Adart
  • Laddar…
Återigen, de mögelsporer man ser där är inte farligare än de som inte syns i luften. Tvättar man bort det som är synligt och angreppet dör så är det borta. Det som syntes har man ju tvättat bort och hamnat i skurvattnet. Det frigörs inget magiskt bara för att möglet helt plötsligt varit synligt ett tag. Det finns fortfarande trettielva miljarder miljoner sporer i luften som ännu inte hittat nåt ställe att frodas på. Dessa andas vi in dagligen..........
Det som är farligt och det folk reagerar på är när angreppen blir så stora att halterna och nivåerna av sporerna blir så stora att det påverkar miljön. i rummet. Angreppet blir så stort och sporerna sprider sig mer och mer och det blir för mycket helt enkelt.
Så är det absolut inte i ett sånt här fall.
 
  • Gilla
Adart
  • Laddar…
A Adart skrev:
då min sambo har astmatiska problem
Jag har ingen som helst medicinsk kompetens och även om jag hade haft det tror jag denna beskrivning är för vag för att man ska kunna bedöma hur detta påverkar frågan, men:

A Adart skrev:
Men ni menar alltså att det är helt safe att flytta in igen?
personligen hade jag aldrig oroat mig för att bo där vare sig det såg ut som på dina "otvättade" bilder eller efter det att fläckarna tvättats bort.
 
Bara tvätta bort / döda och lämna 5cm mellan väggen och sängen så slipper du se samma syn om du hyr samma stuga kommande säsonger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.