Jag tror jag förstår hur du menar, men det vette tusan om jag fixar det här :) Funderar på om jag ska köpa färdiga takstolar till mansardtak trots allt, kanske är dumt att snåla? Då slipper man ju problemet med stolpar under limträbalken också....

Tycker någon annan än Farzan att det är fult att blanda olika taktyper?

Vad tycker ni?

Estwing: kan du inte komma och fixa det där... jag köper en halv gris och några plattor öl... :-D
 
chrille112 skrev:
Jag tror jag förstår hur du menar, men det vette tusan om jag fixar det här :) Funderar på om jag ska köpa färdiga takstolar till mansardtak trots allt, kanske är dumt att snåla? Då slipper man ju problemet med stolpar under limträbalken också....

Tycker någon annan än Farzan att det är fult att blanda olika taktyper?

Vad tycker ni?

Estwing: kan du inte komma och fixa det där... jag köper en halv gris och några plattor öl... :-D
hehe japp jag kommer:D:wow:
njae. limträt skall du ha tcker jag.
du får gö ett fint ryggåstak på denna utbyggnad, snyggt.

nej jag tycker ej du skall blnda olika taktyper på denna utbyggnad som e lite större än en vanlig kup, då kunde du haft sadeltak.
 
Men jag har ju vanligt sadeltak på huvudbyggnaden, då borde jag alltså ha det även på den här? Eller missförstod jag dig nu?

Huset är från 1921 så det är lite udda byggt... takstolarna består av liggande stockar så det blir nog knepigt att göra en avväxling mellan dem. Tror du att det funkar att sätta en stötta under avväxlingen ner mot "golvet"?
 
aha, trodde bilden på bygget va ditt hus???

ok ligger stockarna så?
ja men då avväxlarl du åt andra hållet bara...

men jag skulle ej i ditt fall göra mansard tak då utan sadeltak!

mvh
estwing
 
Nej tyvärr är det inte mitt hus. Undrade bara om konstruktionen var OK, isåfall tänkte jag också använda den :)

Är det för utseendet du tycker jag ska köra sadeltak, eller finns det någon annan anledning?
 
halloj!
måste få lägga in en liten kommentar här ang snyggt/fult med blandade takstilar..
Alltså, jag tror att anledningen till att sadel och mansard inte enligt vissa "går ihop" eftersom mansardtaket tar mer utrymme i synfältet och därför liksom dominerar huset litegrann.. grundbyggnaden med sadeltaket kanske ser förminskad och lite åsidosatt ut jämfört med de andra. om man nu tänker på sånt.. men jag tycker att de blandade stilarna var rätt häftigt, det ger mer personlighet åt huset. Skulle själv ha valt att göra så, speciellt då mansardtaket ger mer utrymme innuti, eftersom väggarna inte sluttar innåt lika mycket och stjäl utrymme.

ärligt talat vet jag inget om tak. Men jag ser ju hur saker Ser Ut :) :)
 
Tror att Byggorm prickade poängen där...det är inte stilblandningen som sådan som stör mig utan exemplen som jag inte har gillat har varit rätt stora tillbyggnader med mansardtak som då liksom har kommit att dominera huset. Men är proportionerna som på bilden här överst tycker jag inte att det är så farligt.
 
Så då tycker du att min modell ovan är jätteful? :)

Rätta mig om jag har fel, men visst är det bara dessa två lösningar man har med sadeltak:
- Sätta takstolarna direkt på utbyggnaden, så att de undre reglarna i takstolen blir golvet. Då förlorar man väldigt mycket utrymme i snedväggarna (åtminstone en meter på varje sida?)

- Sätta takstolarna på normalhöjd. Då blir kupan väldigt hög, antagligen högre än huvudbyggnaden.

Då återstår väl bara ryggåstak med limträbalk om man ska ha sadeltak?
 
chrille112 skrev:
Jag har gjort den här modellen, tycker det ser rätt bra ut :) Eller vad är det du menar?
Gjorde tidigare även variant med vanligt sadeltak, men då blir det lite för mycket "fågelholk" tycker jag..?

För övrigt kom jag på nu när jag ser modellen att eftersom det nuvarande taket börjar så högt upp så måste man ju ha förhöjt väggliv oavsett, annars kommer det nya taket att ligga så mycket lägre än befintligt?

alltså denna skiss du gjort är inte proportionerna bra(stavas det så?:wow::wow::wow:.
alltså första snedtaket upp skall vara lika stort som det där uppe å gör du så så hamnar ditt mansard lägre än ditt befintliga tak...
på din ritning(ursäkta) men så känns det som att taket hamnat i en press om du förstår?
sidorna ÄR för korta.
men alla har olika för smaken av ett mansard.
detta e min åsikt.
mvh
estwing som älskar mansard tak för utrymmet blir grymt bra!!!
 
hej Gå in på moelven hemsida där kan man ladda hem ett program för dimensionering av limträ balkar /takstolar
tycker din bild ser rätt okey ut...
 
Jag har bestämt mig för att köra på mansardtak, trots att vi har vanligt sadeltak på huvudbyggnaden, dels för att man vinner otroligt mycket utrymme på det och att det är snyggt.

Har skickat iväg förfrågan på takstol med förhöjt väggliv. Om det inte är allt för dyrt tror jag att vi väljer det istället för ryggåstaket eftersom jag känner mig osäker på konstruktionen.

Var uppe på vinden idag och kan konstatera att vi har ryggåstak där. Det är en stock i nocken och en på vardera sida, typ 1,5 m från takfoten.

Vi tänker alltså inte att ryggåstaket ska följa med in på insidan, utan det är bara anslutning mot sadeltaket och på insidan ser allt ut precis som idag.

Tror ni om sammanbyggningen mellan sadeltak och mansardtak, där får jag ju göra en förlängning av takstolarna som man bygger mot råspånet på sadeltaket (som en takkupa). Tror ni att jag behöver någon förstärkning på vinden för nockbalken som kommer in, eller håller det att bara luta den mot råsponten?

Det blev långt svammel det här, hoppas ni orkar läsa och förstår vad jag menar... ;-)
 
chrille112 skrev:
Har skickat iväg förfrågan på takstol med förhöjt väggliv.
Intressant. Jag har inte en sådan takstolskonstruktion tidigare. Det blir många delar som skall sammanbindas. När du har fått svar kan du väl visa oss hur den kommer att se ut.
 
chrille112 skrev:
Jag har bestämt mig för att köra på mansardtak, trots att vi har vanligt sadeltak på huvudbyggnaden, dels för att man vinner otroligt mycket utrymme på det och att det är snyggt.

Har skickat iväg förfrågan på takstol med förhöjt väggliv. Om det inte är allt för dyrt tror jag att vi väljer det istället för ryggåstaket eftersom jag känner mig osäker på konstruktionen.

Var uppe på vinden idag och kan konstatera att vi har ryggåstak där. Det är en stock i nocken och en på vardera sida, typ 1,5 m från takfoten.

Vi tänker alltså inte att ryggåstaket ska följa med in på insidan, utan det är bara anslutning mot sadeltaket och på insidan ser allt ut precis som idag.

Tror ni om sammanbyggningen mellan sadeltak och mansardtak, där får jag ju göra en förlängning av takstolarna som man bygger mot råspånet på sadeltaket (som en takkupa). Tror ni att jag behöver någon förstärkning på vinden för nockbalken som kommer in, eller håller det att bara luta den mot råsponten?

Det blev långt svammel det här, hoppas ni orkar läsa och förstår vad jag menar... ;-)
nej du får ej lägga limträt bara på råsponten.
läs tidigare inlägg vad jag beskrev..

mvh
estwing
 
Jag tänkte inte använda limträ utan typ 2"8 mellan den närmsta takstolen och taket. Kan det bli 2-3 meter.

Behövs det limträ på en sådan kort bit?
 
ok. varför inte då ta nåt hela vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.