Hej, en till synes enkel fråga, furu eller gran? Dock ej för lekmän som oss. Golvet här finns en lägenhet i ett tegelhus från 1924 med genomgående trägolv mellan våningsplanen. Om än det ena eller andra vill vi behålla, lappa och slipa till golvet som legat gömt under linoleummatta i decennier. Förstår att det är en smaksak men det skulle vara intresant att hör argumenten. Vilken behadling ska vi sedan använda? Tacksam för svar. Vänligen Reine & Madde.
20150421082522_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150421082549_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150421082612_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gran tror jag. Bona naturale eller ultramatt lack skulle jag föreslå. Eventuellt luta det först för att förhindra gulning, nackdelen är att det blir mjukare.
 
Gran, gran har många kvistar. Det har inte tall/furu.
 
Kvistfri furu har inga kvistar...
 
Mikael_L
No shit Sherlock ... :wow:




edit:
Min gissning går också till gran. ;)

Dessutom tror jag detta är ett undergolv, dvs som aldrig var tänkt att vara ett synligt ytskikt när det ursprungligen lades in.
 
Redigerat:
Ja detta är ett undergolv tror jag också. Det går nog fint att använda (har gjort det själv i en lägenhet), men det kan bli mycket ljud till grannarna under. Vissa föreningar tillåter inte att man använder undergolvet utan dämpningsmatta och övergolv...
 
Hej allihopa. Ja vi har nu fått det konfirmerat från er och från butikerna Sekelskiftet och Gysinge. Så vi kommer beställa grangolv för att lappa hålen från en vägg och en kokvrå. Det blir i dimensioner närmast måtten till det befintliga golvet. För att sedan slipas och behandlas. Vi har ej bestämt hur eller med vad än. Fler förslag på behandling mottages varmt. Lite inne på ljuspigmenterad hårdvaxning. (Råkade komma med en felaktig bild vet ej hur jag får bort den) Den ena är ifrån innan vi hackade bort flytspacklet. Och den andra är efter vi brytit bort betong och spacklet som låg i det stora hålet och i ramen runt.
IMG_20150417_122707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_20150328_164655.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20150412_162159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har nyligen fixat ett liknande undergolv av gran i min lägenhet, det blev vitpigmenterat lut, Osmo dekorvaxolja Snö följt av två lager vitpigmenterad Osmo hårdvaxolja. Ville ha ett nästan kritvitt golv som ändå inte var helt heltäckande och är väldigt nöjd med resultatet. Dessutom nåtades golvet med svart nåtmassa.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden kan du se att det blev lite lappning hos mig också då det varit en vägg i köket när huset byggdes.
 
Jag skulle personligen precis som Gnagaren i Bajenhöjden ovan rekommendera lut med lite vitpigment. Och så ska de nåtas precis som Gnagaren i Bajenhöjden så fint har gjort.

Finns väl tre nivåer.

Lackat = minst exklusivt men fortfarande väldigt snyggt och mest slitstarkt (hundar, katter, barn, vänner och ovänner).

Lutat = mest exklusivt och mellanstarkt. Såpas.

Oljat = mellan exklusivt men väldigt varmt och härligt, inte slitstarkt alls och bör oljas någon gång om året. Kan dock räcka med en rejäl såpaskurning

https://www.byggahus.se/renovera/luta-furugolv
 
1385612_521219457953703_1532539529_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag betsade och lackade mitt grangolv.
 
  • Wow
w12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.