Påminner mig om när jag skrev en applikation som lade bud på ebay precis sekunden innan aktionen stängde. Sparade mig många tusenlappar på tiden när jag köpte mycket där :)
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Idagens marknad hade jag definitivt lagt väldigt lågt startbud, förklarat för mäklaren att jag är redo för affär men att jag har andra.objekt på gång med. Det är köparens marknad just nu tror jag på väldigt många håll i landet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag har hållit på och lagt bud på auktionssajter som EBAY, TRADERA men även på PSAUCTION och KLARAVIK sedan i princip sajterna startade sina auktionssidor. Jag brukar aldrig deltaga i själva auktionerna i en vecka innan auktionen avslutas. Utan är jag intresserad av ett specifikt objekt som väntar jag tills det är mindre än 10 sekunder kvar på Ebay och Tradera och vanligtvis lägger jag på det sättet högsta budet och tar hem objektet. Systemet på bl a PSAuction och Klaravik fungerar ju lite annorlunda men brukar i vart fall sluta med att det är jag och en till som lägger högsta buden.

Men nu är jag på gång och lägga bud på en fastighet. Är det lika ok där att vänta tills det bara är en budgivare kvar och sedan skicka in högsta budet? Tycker liksom att det känns totalt meningslöst att börja buda när det är kanske ett dussintal budgivare från början och hålla på och höja lite för varje timma/för varje dag utan bättre att vänta tills det bara är en budgivare kvar som ligger på högsta budet när jag skickar in förhoppningsvis det vinnande budet!??
Inget problem alls att vänta tills bara en är kvar. Inget "fult" alls.

Ditt problem är bara att när du sitter och grunnar över om tvåan skall lägga ett nytt bud har mäklaren skrivit kontrakt med ettan. Mäklaren vet ju vilka budgivare som finns. Och du finns inte med där.

Du behöver lösa den lilla detaljen. Och vet mäklaren att du finns med som budgivare så kommer mäklaren berätta för de andra att du finns.

Sedan kan det finnas fler som du. Så när du lägger bud så kommer nya budgivare dyka upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Något som verkar vara effektivt är att begära förhandsvisning och därefter direkt lägga tidsbegränsat och dolt bud, där du hotar med att lämna för ett annat objekt om man inte skriver kontrakt innan en viss tid (säg två dygn), och villkorar budet med att det inte får spridas till andra intressenter. Ett otyg såklart, men effektivt för att slippa budstrider, framförallt tidigt i processen innan säljaren fått en bild av intresset.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Påminner mig om när jag skrev en applikation som lade bud på ebay precis sekunden innan aktionen stängde. Sparade mig många tusenlappar på tiden när jag köpte mycket där :)
Det är ju numera 999 ms för långsamt för att lyckas vinna någonting på ebay, tyvärr ;)
 
  • Haha
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P
En variant är ju att lägga ett snabbt vettigt bud med tidspress som går ut inom säg 24 eller 36 timmar och att budet sen är ogiltigt. och på så vis få skriva snabbt och många andra inte ens hinner lägga ett bud. men man ska ju komma ihåg vem som betalar mäklarens arvode ,, jo säljaren så mäklaren har ju sett alla varianter och är det ett objekt som mäklaren är säker på att sälja kommer det ju knappast att lura nån..

Att vänta tills andra budat klart tror jag inte hjälper utan det tolkas bara som seg eller ointresserad så nätaktions taktiken funkar inte eftersom du inte vet när säljaren och nån annan gör affär..

Det är svårt med riktiga klipp som det ibland gick att göra på nätaktionssidorna just pga att varken bud eller säljare är bundna till nåt innan man skrivit kontrakt

enda sättet att skrämma bort andra är väl möjligen att gå in mer ett rejält högt bud som är så högt redan att det skrämmer bort andra från att buda över , men det är ju ingen taktik för att köpa billigt men man vinner troligen budgivningen och slipper budkriga
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag har hållit på och lagt bud på auktionssajter som EBAY, TRADERA men även på PSAUCTION och KLARAVIK sedan i princip sajterna startade sina auktionssidor. Jag brukar aldrig deltaga i själva auktionerna i en vecka innan auktionen avslutas. Utan är jag intresserad av ett specifikt objekt som väntar jag tills det är mindre än 10 sekunder kvar på Ebay och Tradera och vanligtvis lägger jag på det sättet högsta budet och tar hem objektet. Systemet på bl a PSAuction och Klaravik fungerar ju lite annorlunda men brukar i vart fall sluta med att det är jag och en till som lägger högsta buden.

Men nu är jag på gång och lägga bud på en fastighet. Är det lika ok där att vänta tills det bara är en budgivare kvar och sedan skicka in högsta budet? Tycker liksom att det känns totalt meningslöst att börja buda när det är kanske ett dussintal budgivare från början och hålla på och höja lite för varje timma/för varje dag utan bättre att vänta tills det bara är en budgivare kvar som ligger på högsta budet när jag skickar in förhoppningsvis det vinnande budet!??
Som många tidigare tråden skriver… Budgivningar på fastigheter funkar inte som på auktions-sajter.

Men jag förstår din inställning till att vara väldigt aktiv i budgivningen.

Hur kan man göra för att slippa det?

Dels finns massa strategier som sätter press på säljaren med tidsbestämda och dolda bud etc. men som kräver tajming och därmed engagemang i att följa budgivningen. Dessa stategier kan dock göra säljaren avogt inställd… och i värsta fall få säljaren att i slutändan sälja till någon annan.

Bortsett från dessa tror jag att det i första fallet är bra att vara tydlig gentemot mäklaren. Kanske ge ett (1) bud i början (och flasha ev. Lånelöfte) och kommunicera till mäklaren att man är seriöst intresserad, men inte har möjlighet att engager sig mer innan det blrjar dra ihop sig… och att hen inte behöver höra av sig förrän det är 1-2 budgivare kvar.

Tänker att det sen är lite beroende på om man vill vara säker på att få köpa (så länge slutpriset inte är heeelt av banan… ) eller om man vill ”göra en bra affär” och bara köpa så långe priset är på en ”förmånlig” nivå.

I första fallet är det avgörande att ha en bra relation till mäklaren… så det kräver engagemang, även om detta inte behöver ta sig i uttryck av 232 budhöjningar.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.