Jag har hållit på och lagt bud på auktionssajter som EBAY, TRADERA men även på PSAUCTION och KLARAVIK sedan i princip sajterna startade sina auktionssidor. Jag brukar aldrig deltaga i själva auktionerna i en vecka innan auktionen avslutas. Utan är jag intresserad av ett specifikt objekt som väntar jag tills det är mindre än 10 sekunder kvar på Ebay och Tradera och vanligtvis lägger jag på det sättet högsta budet och tar hem objektet. Systemet på bl a PSAuction och Klaravik fungerar ju lite annorlunda men brukar i vart fall sluta med att det är jag och en till som lägger högsta buden.

Men nu är jag på gång och lägga bud på en fastighet. Är det lika ok där att vänta tills det bara är en budgivare kvar och sedan skicka in högsta budet? Tycker liksom att det känns totalt meningslöst att börja buda när det är kanske ett dussintal budgivare från början och hålla på och höja lite för varje timma/för varje dag utan bättre att vänta tills det bara är en budgivare kvar som ligger på högsta budet när jag skickar in förhoppningsvis det vinnande budet!??
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag har hållit på och lagt bud på auktionssajter som EBAY, TRADERA men även på PSAUCTION och KLARAVIK sedan i princip sajterna startade sina auktionssidor. Jag brukar aldrig deltaga i själva auktionerna i en vecka innan auktionen avslutas. Utan är jag intresserad av ett specifikt objekt som väntar jag tills det är mindre än 10 sekunder kvar på Ebay och Tradera och vanligtvis lägger jag på det sättet högsta budet och tar hem objektet. Systemet på bl a PSAuction och Klaravik fungerar ju lite annorlunda men brukar i vart fall sluta med att det är jag och en till som lägger högsta buden.

Men nu är jag på gång och lägga bud på en fastighet. Är det lika ok där att vänta tills det bara är en budgivare kvar och sedan skicka in högsta budet? Tycker liksom att det känns totalt meningslöst att börja buda när det är kanske ett dussintal budgivare från början och hålla på och höja lite för varje timma/för varje dag utan bättre att vänta tills det bara är en budgivare kvar som ligger på högsta budet när jag skickar in förhoppningsvis det vinnande budet!??
Alla bud ska redovisas till säljaren.

Du har heller ingen sluttid vid budgivning på fastighet som på tex Tradera så inget talar för att du inte blir överbjuden enbart för att få lägger bud när det bara är en budgivare kvar.

Iom att alla bud ska redovisas till säljaren bör det funka som du tänker, dock skulle jag kolla med mäklaren om jag var du. Ofta brukar alla budgivare få info med aktuellt bud och om de vill höja.

Här har du läsa hur budgivning brukar gå till när Svensk Fastighetsförmedling agerar mäklare.

https://www.svenskfast.se/guider/budgivning/
 
  • Gilla
Classe73
  • Laddar…
grejen med fastigheter är ju att säljaren kn sälja till vem som helst oavsett om du vinner budgivningen.
på det viset fungerar det inte som på auktionssiterna
 
  • Gilla
adron och 10 till
  • Laddar…
Aha en sniper :)
Enligt mig är det helt ok att göra så. Risken är såklart att mäklaren inte ser dig som seriös innan ett bud faktiskt är lagt och kontrakt skrivs innan du hinner få in ditt bud.
Har hört om minst ett sånt fall där andra köparen låg på och fick till ett kontrakt innan min bekanta la sitt bud trots att han hade kontakt med mäklaren och sagt att han skulle komma in i budgivningen.
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
Det är ok, men för lägg för säkerhets skull ett bud i rimlig tid så mäklaren vet att du är med i matchen. I värsta fall vill säljaren gå på snabbt avslut och har du inte lagt något bud finns risken att mäklaren inte lägger så mycket energi på att få tag i dig.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
Walle85
Mina erfarenheter av budgivning på fastigheter:
  • Högsta bud är inte garanterat vinnande bud då säljaren kan välja vem denne säljer till.
  • Har du inte lagt något bud alls så kanske du inte ses som en seriös intressent och blir då kanske inte kontaktad av mäklaren när budgivningen närmar sig sitt slut.
  • Det finns oftast ingen fastsatt tid för sista bud. Budgivningen avslutas som regel när säljaren känner sig nöjd.
Så sniper taktiken är inte lika effektiv för fastigheter.
 
  • Gilla
deetee och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
Vid en fastighets "auktion", så kommer mäklaren sannolikt ringa ett varv till alla tidigare budgivare och försöka få dem att buda högre.

Fastighetsauktioner är mycket speciella i Sverige efter som lagt bud inte ligger och säljaren kan avsluta auktionen när han vill, till vilket bud som helst.
På grund av det har det från köparsidan växt fram förhandsbud, villkorade bud, tidsbegränsade bud o s v.

Sammantaget en jävla soppa utan tydliga och rimliga regler.
 
  • Gilla
coolm och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Förutom vad andra har tagit upp så är det i dagens läge väldigt ovanligt med dussintals budgivare utan på de flesta ställen är det mycket om det finns 3 st.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Försäljning av bostäder är inte så mycket en auktion som att det är en öppen budgivning där de prospektiva köparna ändrar sin bud i förhållande till bud från andra köpare. Sen efter det när alla intressenter nöjer sig så påbörjas en förhandling mellan säljare och vissa intressenter.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 2 till
  • Laddar…
O
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag har hållit på och lagt bud på auktionssajter som EBAY, TRADERA men även på PSAUCTION och KLARAVIK sedan i princip sajterna startade sina auktionssidor. Jag brukar aldrig deltaga i själva auktionerna i en vecka innan auktionen avslutas. Utan är jag intresserad av ett specifikt objekt som väntar jag tills det är mindre än 10 sekunder kvar på Ebay och Tradera och vanligtvis lägger jag på det sättet högsta budet och tar hem objektet. Systemet på bl a PSAuction och Klaravik fungerar ju lite annorlunda men brukar i vart fall sluta med att det är jag och en till som lägger högsta buden.

Men nu är jag på gång och lägga bud på en fastighet. Är det lika ok där att vänta tills det bara är en budgivare kvar och sedan skicka in högsta budet? Tycker liksom att det känns totalt meningslöst att börja buda när det är kanske ett dussintal budgivare från början och hålla på och höja lite för varje timma/för varje dag utan bättre att vänta tills det bara är en budgivare kvar som ligger på högsta budet när jag skickar in förhoppningsvis det vinnande budet!??
Fast du vet ju också omöjligtvis att du lägger bud i ”slutet”. Ingen vet ju om det är en timma kvar eller månad innan säljaren accepterar budet. Du vet inte heller hur andra köpare resonerar.

Hört på avvägar om ”en” som skulle lägga bud på sin drömlägenhet. Han körde taktiken att lägga ett ”bra” bud precis innan kontrakt. Så han ringde till mäklaren och la sitt bud och fick höra att lägenheten redan var såld för 500 tkr mindre än han var beredd att betala. När han argt fråga mäklaren ”varför ringde du inte mig och kolla innan ni skrev på” svara mäklaren helt enkelt

”Hur skulle jag veta att du var intresserad?”
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Cheesen
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag har hållit på och lagt bud på auktionssajter som EBAY, TRADERA men även på PSAUCTION och KLARAVIK sedan i princip sajterna startade sina auktionssidor. Jag brukar aldrig deltaga i själva auktionerna i en vecka innan auktionen avslutas. Utan är jag intresserad av ett specifikt objekt som väntar jag tills det är mindre än 10 sekunder kvar på Ebay och Tradera och vanligtvis lägger jag på det sättet högsta budet och tar hem objektet. Systemet på bl a PSAuction och Klaravik fungerar ju lite annorlunda men brukar i vart fall sluta med att det är jag och en till som lägger högsta buden.

Men nu är jag på gång och lägga bud på en fastighet. Är det lika ok där att vänta tills det bara är en budgivare kvar och sedan skicka in högsta budet? Tycker liksom att det känns totalt meningslöst att börja buda när det är kanske ett dussintal budgivare från början och hålla på och höja lite för varje timma/för varje dag utan bättre att vänta tills det bara är en budgivare kvar som ligger på högsta budet när jag skickar in förhoppningsvis det vinnande budet!??
Risken med den taktiken är ju att säljaren skriver avtal med någon annan, även om du har högst bud. Man kan ju redan ha haft kontakter med övriga köpare.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Beror lite på hur gärna du vill ha fastigheten.
Mina erfarenheter i Sverige är kanske inget att hänga upp sig på, men... Jag var med om att fastigheten blev sålt innan visning och en gång innan tiden för skriftligt budgivning hade gått ut.
 
Jag har råkat ut för att vara högsta budgivare av 2 med endast 2 lagda bud och andra budgivaren fick köpa, mitt bud var 25 000:- högre än 1:a budgivarens.
Vid en försäljning så "vann" jag budgivningen(drygt 30% över utgångspris) men säljaren vägrade sälja för detta pris som enligt honom var för lågt.
 
  • Gilla
nalle077
  • Laddar…
Det är väl en ganska vanlig taktik att komma in sent när de andra tror att striden är över. Men eftersom det inte finns någon sluttid så resulterar det bara i en fortsatt budstrid men med en ny budgivare.

Försöker man tajma så att man slänger in ett nytt bud när parterna redan är överens och på väg till mäklarkontoret så får man som sagt räkna med att leta efter ett nytt objekt...
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
C
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Är det lika ok där att vänta tills det bara är en budgivare kvar och sedan skicka in högsta budet?
Absolut, det är (eller var åtminstone när marknaden var "het") vanligt förekommande på objekt med många budgivare att budgivningen går "i vågor". Dvs. först är det kanske 5 budgivare som fajtas på en viss nivå. Sen när det lugnat ner sig lite kommer det in 4 helt nya budgivare och återupptar fajten på en helt ny nivå. Och så kanske det upprepar sig ytterligare en gång. På sådana objekt tycker jag mig sett att det snarare är regel än undantag att vinnaren kommit in relativt sent i budgivningen.

Har själv dels aldrig känt någon anledning att lägga första budet eller ge sig in i en budfajt på en nivå som ligger långt under vad objektet är värt, dels vill man ju gärna se om det relativt snabbt sticker iväg över ens smärtgräns och därmed slipper man engagera sig i budgivningen i onödan. Att aktivt vara med i en budgivning är trots allt en ganska störande grej.

Men någon "sniper bidding" blir det ju sällan frågan om då mäklaren normalt är noga med att verkligen försäkra sig om att ingen spekulant vill lägga ytterligare bud innan budgivningen avslutas.
Tror inte heller en plötslig höjning av budnivån skrämmer bort någon som annars varit beredd att bjuda på den nivån. Tvärtom kan det ju innebära att man går miste om ett "fynd".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.