Använd du den, det har ju nu vridits kring frågan mer än ett varv redan. Det är en helt ny armatur avsedd för betydligt hårdare miljö, slå ett öga på den så att allt verkar ok elmässigt så är det praktiskt inget problem. Men som sagt sträva efter klass-II om möjligt, numera är det ju inget ovanligt.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Jag tror många behöver ett konkret svar på frågan: jordad lampa i ojordat uttag.
Kan man inte ge ett svar på nedanstående vis än att vara diplomatisk?
Jordad lampa i ojordat uttag, går bra att installera inomhus i alla rum förutom våt utrymme (tex badrum, tvättstuga).
Undantag: den får inte kopplas till ojordat uttag om det finns jordad utrustning i närheten.
Tillägg: lampans jord ska isoleras och ligga kvar i lampan.
Punkt slut
Disclamimer: ansvaret ligger hos utföraren.
I det här fallet gäller det även att bedömma om regelverket kring isolerad miljö fortfarnde är uppfyllt. I en källare kan det lätt förändras genom byte av golvbeläggning eller montage av omfattande rörinstallationer för värme eller va. Det kan lika gärna vara så att ojordade uttag var helt fel att ha i rummet och rekommendationen hade blivet att byta till jordade uttag och skyddsjorda lampan.

Det bästa är naturligtvis att byta allt till jordat i källaren. Det gäller särskilt om man har en öppen planlösning i källaren med olika golvbeläggningar.

Jag vill bara visa på svårigheten med ojordat respektive jordat. Det svåra är att man inte får blanda ojordat och jordat i samma rum. När man gör detta faller förutsättningar för befintliga ojordade uttag. Detta eftersom skyddsformen isolerad miljö upphör att fungera.. Isolerad miljö var en förutsättning för att få använda ojordade uttag före 1995.
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
I det här fallet gäller det även att bedömma om regelverket kring isolerad miljö fortfarnde är uppfyllt. I en källare kan det lätt förändras genom byte av golvbeläggning eller montage av omfattande rörinstallationer för värme eller va. Det kan lika gärna vara så att ojordade uttag var helt fel att ha i rummet och rekommendationen hade blivet att byta till jordade uttag och skyddsjorda lampan.

Det bästa är naturligtvis att byta allt till jordat i källaren. Det gäller särskilt om man har en öppen planlösning i källaren med olika golvbeläggningar.

Jag vill bara visa på svårigheten med ojordat respektive jordat. Det svåra är att man inte får blanda ojordat och jordat i samma rum. När man gör detta faller förutsättningar för befintliga ojordade uttag. Detta eftersom skyddsformen isolerad miljö upphör att fungera.. Isolerad miljö var en förutsättning för att få använda ojordade uttag före 1995.
Jo, självklart det fins mycket man ska tänka på när det gäller el och jag räknar mig som en amatör när det gäller el. Men om nån har hittar ex vis en snygg lampa eller takkrona som ska kopplas i vardagsrummet till en ojordat uttag och lampan som vanlig är jordad då ska man inte behöva ha dålig samvete för det om personen ifråga har gjort en enkel risk analys. Nånstans måste man dra gränsen för vad man får göra och inte göra.
 
De säkerhetstekniska gränserna kan vara svåra att förklara. Då är det enklare med tumregler.
Ja, du kan plugga in en jordad lampa i ett ojordat uttag, normalt, men ett jordat uttag är bättre... ;)
Det går att fylla på med en mängd brasklappar här, men om allt är i sin ordning med anläggningen så är även detta i sin ordning.
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Tack för all information, då vet jag hur man ska tänka.

Jag valde att byta ut lampan mot en dubbelisolerande men huvudanledningen berodde egentligen främst på andra parametrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.