Halloj!

I radhuset vi köpt, byggt 1982, finns två badrum. Det ena är vi 99% säkra på är original från byggår, med senapsgul plastmatta och vitt halvkaklat. Det på nedervåningen däremot är vi lite osäkra på. Huset är sålt av dottern som god man för sin far som blivit dement & mamman är avliden. Därmed är det dessvärre ingen som riktigt vet vad som är gjort/om något är gjort på huset. Dottern säger att hon tror att de piffat upp badrummet på nedervåningen, men är osäker på vad som gjorts samt när det ska vara gjort. Kan se att det finns en inteckning från 2008 på 90k. Funderar på om det kan vara för en badrumsrenovering? *önsketänk*

Lägger till en bild på badrummet från mäklarens annons…
I besiktningsprotokollet står det ”våtrum: uppgift saknas”. Står dock även äldre standard och att teknisk livslängd är passerad.
Golvet är lite mer åt det ljusgröna hållet än gråa i verkligheten. Jag tycker det ser lite tidstypiskt ut för 80-tal med mönstret på kaklet etc. men kan vara kul att höra vad ni tror? :) Kan ju vara så att de bara bytte badrumsmöbler och att det var ”uppfräschningen” dottern tror är gjord.
 
  • Ett badrum med vita marmormönstrade kakelväggar, duschhörna, toalett och träfärgad tvättställsunderskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Känns mer 90-tal.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Hur ser golvbrunnen i duschen ut?

Jag får 90-talsvibbar av kaklet, men jag kan inte påstå att jag var i hussvängen då....
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Rent spontant skulle jag säga att det ser mer ut som 2008 än 80-tal. Mina föräldrar renoverade för ett antal år sen sitt badrum med liknande kakel på väggarna, jag ska höra vilket år det var, återkommer.
Edit: är det gjort 2008 kanske man valt lite "omodernt" kakel för att komma ner i kostnad? Kan hålla med om att det ser ut som 90-tal, men är huset byggt -82 verkar det konstigt att renovera 10 år senare... :thinking:
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Intressant att ni är två som tycker det ser mer 90-tal ut!

Vi flyttar dessvärre inte in förens om ca: 1v så kan kolla/ta en bild på golvbrunnen först då… uppdaterar inlägget när bild finns!
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Rent spontant skulle jag säga att det ser mer ut som 2008 än 80-tal. Mina föräldrar renoverade för ett antal år sen sitt badrum med liknande kakel på väggarna, jag ska höra vilket år det var, återkommer.
Hoppas… Ja tack snälla! :D
 
Ja, riktigt sent 90-tal eller tidigt 00-tal skulle jag säga.

Vad gäller kaklet så var det varianter i den stilen som jag fick välja mellan vid ett stambyte i ett HSB-hus 2003.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Skåp och toalett ser ut som sent 90-tal eller 2000-tal. Kaklet fanns nog 2008 och om det var ett äldre par som valde så är det väl inte konstigt om det är i lite ”daterad” stil.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Ja, riktigt sent 90-tal eller tidigt 00-tal skulle jag säga.

Vad gäller kaklet så var det varianter i den stilen som jag fick välja mellan vid ett stambyte i ett HSB-hus 2003.
Okej, då kanske det inte är helt otroligt att det skulle kunna vara från 2008 alltså? Hade ju varit väldigt skönt om så var fallet… :)
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Skåp och toalett ser ut som sent 90-tal eller 2000-tal. Kaklet fanns nog 2008 och om det var ett äldre par som valde så är det väl inte konstigt om det är i lite ”daterad” stil.
Tack för input! Det har du en poäng i!
 
BirgitS
En sån smal dekorrand på ungefär halva vägghöjden och marmormönstrade plattor finns i ett badrum som jag vet gjordes om 2003.

Kommoden, toaletten, duschväggarna och spegelskåpet är knappast från 1982 i alla fall.

Tillägg: Däremot är det tveksamt om det fanns några godkända målade system för över 10 år sen varför badrummet inte skulle vara godkänt enligt dagens branschregler (om det inte gäller en oisolerad källare).
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
Toalettstolen ser ut att vara en ifö Sign, som enligt mina googleskills lanserades 2005.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Får lite blandade vibbar av badrummet.
Främst tror jag att det är den mönstrade bården i kaklet som skriker 90-tal.
I modernare badrum har man ofta skippat sådana mönster och kört mer enkelt/stilrent. Å andra sidan kan det vara gjort senare och där kunden verkligen ville ha bård. Alla kunder är ju inte helt synkade med modet och vill ha det allra senaste ;)
Kaklet med marmor-imitation är något som man ser rätt mycket i nya badrum idag. Även om jag tror att dagens imitationer är något bättre. I ditt badrum är ju alla plattorna likadana så man ser ju snabbt att det är imitation.
Golvet känns inte heller helt modern utan ger också lite 90-talsfeeling.
Duschblandaren och det vita duschhandtaget i plast känns också som 90-tal medan handfatet och blandaren där möjligtvis kan vara modernare.
För övrigt ser det ju rätt fräscht ut. Jag gissar på att det är 90-tals som endast renoverats delvis och fått lite kosmetiska uppdateringar.
Kolla som sagt att brunnen är i bra skick. I så fall finns ingen anledning att vara oroliga utan det där badrummet kan funka i måånga år till.
 
  • Gilla
Melle_Fundersam_Husägare
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En sån smal dekorrand på ungefär halva vägghöjden och marmormönstrade plattor finns i ett badrum som jag vet gjordes om 2003.

Kommoden, toaletten, duschväggarna och spegelskåpet är knappast från 1982 i alla fall.

Tillägg: Däremot är det tveksamt om det fanns några godkända målade system för över 10 år sen varför badrummet inte skulle vara godkänt enligt dagens branschregler (om det inte gäller en oisolerad källare).
Intressant.. Tack för svar! Kanske är så att de bara bytt samtlig ”inredning” i badrummet då och att tätskikt, brunn, kakel etc. är original… Det är inte källare utan bara ett badrum på nedervåningen.
 
T TowaTei skrev:
Toalettstolen ser ut att vara en ifö Sign, som enligt mina googleskills lanserades 2005.
Härligt med detektiver som du! Då kan vi nog konstatera att all inredning är ”ny” från kanske 2008 åtminstone, men att kanske övrigt är original ändå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.